Kockteamet på Stora Hammars skola i Höllviken: Louice Melin, Massi Grasso, Nina Ghulam Hasan och Stefan Ek.
Till startsidan
Stefan Ek på Stora Hammars skola i Höllviken är utsedd till årets skolkock för andra gången.
Skolmat
Sveriges främsta skolkock har vunnit igen. Nu avslöjar Stefan Ek sitt framgångsrecept.
– Delaktighet, kommunikation – och avstå gärna Mandelfisk på menyn.
För 12:50 kronor per portion lyckas kocken Stefan Ek på Stora Hammars skola i Höllviken servera restaurangmat till 700 elever varje dag.
Nu har han utsetts till årets skolkock för andra gången, vilket Sydsvenskan var först att rapportera.
Kocken Stefan Ek arbetade i tio år som restaurangkock. När han blev pappa fungerade inte branschens sena arbetstider med familjelivet och han sökte sig till skolan.
– Jag älskade livet som kock men med barn i bilden fick jag se mig om efter alternativ.
Livet i skolköket var annorlunda men ingredienserna liksom hans inställning densamma. Hos Stefan Ek är eleverna gäster som ska erbjudas det bästa med det lilla extra.
– Jag hade stora mål från dag ett men … man ska inte sticka ut utan göra som alla andra.
Det gjorde han inte. Stefan Ek gjorde succé.
Kockteamet på Stora Hammars skola i Höllviken: Louice Melin, Massi Grasso, Nina Ghulam Hasan och Stefan Ek.
För att lyckas har han valt bort köksbiträden till förmån för fler kockar. Nu är de fyra.
– Det innebär att vi även tar hand om disken.
Det sker på ett veckovis rullande schema där ansvaret för huvudrätt, vegetariskt, sallad, och soppa växlas rättvist mellan kockarna – och eleverna.
– Vi arbetar med minikockar, fyraåriga förskoleelver får lära sig att göra sallad och baka bullar. Lågstadieeleverna har mellanmålsansvar och hjälper till i kockkläder och de i sexan har uppgifter som ökar förståelsen för matlagning, miljö och hygien. För högstadieeleverna kopplas köket till hemkunskapen.
Delaktigheten skapar en god stämning.
– Vi lär oss namnen på alla elever och hälsar och pratar. Goda relationer är ett vinnarkoncept.
Skolmaten på Stora Hammars skola bygger på fem grundpelare: god, pedagogiskt, hållbar, möjlighet att påverka och glädje.
Miljön är viktig. Den ska vara hemtrevlig och mysig.
– Här får alla äta så mycket de vill men vi vill att de äter upp det de tagit.
Är man tveksam om man kommer att gilla det som serveras kan man provsmaka. Invid rätterna finns ”smakskedar”.
– Vi vill att så lite som möjligt slängs. I snitt kastas 6–7 kilo om dagen.
Är det under fem kilo utdelas en stjärna, när eleverna samlat tolv stjärnor får de välja en specialrätt.
– Det kan bli vad som helst, kebab eller kladdkaka, säger Stefan Ek.
Relationen med eleverna sträcker sig bortom matsalen.
– Vi lägger ut bilder på Instagram och gör en kort film varje fredag. Ibland blir de virala och får en miljon visningar, efter helgen är det många elever som vill prata om det.
Hur ofta serverar ni 80-talets paradrätt Mandelfisk?
– Haha, nej, den har vi valt bort.
LÄS MER:
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.