Skolkockens succérecept: Ser eleverna som gäster

Stefan Ek på Stora Hammars skola i Höllviken är utsedd till årets skolkock för andra gången.

Sveriges främsta skolkock har vunnit igen. Nu avslöjar Stefan Ek sitt framgångsrecept.
– Delaktighet, kommunikation – och avstå gärna Mandelfisk på menyn.

För 12:50 kronor per portion lyckas kocken Stefan Ek på Stora Hammars skola i Höllviken servera restaurangmat till 700 elever varje dag.

Nu har han utsetts till årets skolkock för andra gången, vilket Sydsvenskan var först att rapportera.

Kocken Stefan Ek arbetade i tio år som restaurangkock. När han blev pappa fungerade inte branschens sena arbetstider med familjelivet och han sökte sig till skolan.

– Jag älskade livet som kock men med barn i bilden fick jag se mig om efter alternativ.

Eleverna är gäster

Livet i skolköket var annorlunda men ingredienserna liksom hans inställning densamma. Hos Stefan Ek är eleverna gäster som ska erbjudas det bästa med det lilla extra.

– Jag hade stora mål från dag ett men … man ska inte sticka ut utan göra som alla andra.

Det gjorde han inte. Stefan Ek gjorde succé.

Kockteamet på Stora Hammars skola i Höllviken: Louice Melin, Massi Grasso, Nina Ghulam Hasan och Stefan Ek.

För att lyckas har han valt bort köksbiträden till förmån för fler kockar. Nu är de fyra.

– Det innebär att vi även tar hand om disken.

God stämning med delaktighet

Det sker på ett veckovis rullande schema där ansvaret för huvudrätt, vegetariskt, sallad, och soppa växlas rättvist mellan kockarna – och eleverna.

– Vi arbetar med minikockar, fyraåriga förskoleelver får lära sig att göra sallad och baka bullar. Lågstadieeleverna har mellanmålsansvar och hjälper till i kockkläder och de i sexan har uppgifter som ökar förståelsen för matlagning, miljö och hygien. För högstadieeleverna kopplas köket till hemkunskapen.

Delaktigheten skapar en god stämning.

– Vi lär oss namnen på alla elever och hälsar och pratar. Goda relationer är ett vinnarkoncept.

Skolmaten på Stora Hammars skola bygger på fem grundpelare: god, pedagogiskt, hållbar, möjlighet att påverka och glädje.

Miljön är viktig. Den ska vara hemtrevlig och mysig.

– Här får alla äta så mycket de vill men vi vill att de äter upp det de tagit.

Är man tveksam om man kommer att gilla det som serveras kan man provsmaka. Invid rätterna finns ”smakskedar”.

– Vi vill att så lite som möjligt slängs. I snitt kastas 6–7 kilo om dagen.

Är det under fem kilo utdelas en stjärna, när eleverna samlat tolv stjärnor får de välja en specialrätt.

– Det kan bli vad som helst, kebab eller kladdkaka, säger Stefan Ek.

En miljon visningar

Relationen med eleverna sträcker sig bortom matsalen.

– Vi lägger ut bilder på Instagram och gör en kort film varje fredag. Ibland blir de virala och får en miljon visningar, efter helgen är det många elever som vill prata om det.

Hur ofta serverar ni 80-talets paradrätt Mandelfisk?

– Haha, nej, den har vi valt bort.

LÄS MER: 

Vilken soppa – lärare krävdes på 20 000 kr för lunch

Pedagogisk lunch – fördelar och utmaningar för lärare