Olskog: Systemet är riggat så att vissa ska slås ut

Det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.

Nya siffror från Sveriges Lärare visar att åtskilliga tusentals elever inte ges de förutsättningar som de har rätt till för att klara skolans mål.
– Systemet är riggat så att vissa inte ska nå framgång, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.

Skolsegregationen ökar i områden där elever delats upp utifrån socioekonomisk bakgrund.

I en ny undersökning från Sveriges Lärare där lärare fått svara på vilka förutsättningar de har att tillgodose elevernas behov i undervisningen framträder en mörk bild.

Nio av tio lärare svarar att det är mycket svårt för elever från socioekonomiskt svaga hem att tillgodogöra sig undervisningen.

Fyra av tio anser att det är ett stort problem. För lärare med elever från socioekonomiskt starka hem är det två av tio som tycker att det är ett problem av samma dignitet.

– Det är ett svek mot eleverna. 50 000 elever lämnas varje år utan den hjälp och det stöd som de har laglig rätt till. Det är ett misslyckande för såväl regeringen som den svenska skolpolitiken men också för hela Sverige. När samhället sviker eleverna är det lärarna som får betala med orimlig arbetsbelastning och sin egen hälsa, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.

Kostsamma skillnader

Skillnaderna mellan områdenas möjlighet att ta hand om sina elever kommer att bli kostsam, menar Anna Olskog.

– Grundproblemet är att skolor i utsatta områden där de boende har svag socioekonomisk bakgrund har för dåliga förutsättningar. De som växer upp där känner sig bortprioriterade och kostnaden för varje elev som inte tillåts lyckas kommer att bli hög, både för individen och för samhället. Det krävs systemförändringar i finansiering och skolval så att erfarna, skickliga lärare söker sig dit.

 

I dagarna sjunger elever över hela landet att den ljusnande framtiden är deras. Men det stämmer inte för väldigt många, enligt Anna Olskog.

– När 17 000 elever hoppar av gymnasiet varje år är det ett bevis för att det inte fungerar. Skolan är ingen fabrik. Barn har olika förutsättningar att klara sin skolgång. Skolan har ett uppdrag och ett ansvar att kompensera så att elever med sämre förutsättningar kan nå målen för utbildningen.

Och det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.

– Lösningarna finns redan, det är viljan som saknas. Det behöver göras generella satsningar på skolan i form av ökade möjligheter till undervisning i halvklass och mindre grupper och att de elever som har behov av särskilt stöd ska få det. I dag är systemet riggat så att vissa inte ska nå framgång.

Foto: Sveriges Lärare

Anna Olskog på plats under Järvaveckan.

Anna Olskog har egen erfarenhet som lärare och har sett problemen på nära håll.

– Jag är lärare sedan 30 år och vet att det är skillnad på att ha 18 elever och på att ha 27 i en klass. Lärarna måste få ägna sig åt sitt kärnuppdrag. Därför måste ramfaktorer som undervisningstid, tid för både planering samt för- och efterarbete, minimibemanning, lärartäthet och klass- och elevgruppsstorlekar regleras.

Sveriges Lärare kräver mer än pengar.

– Men det räcker aldrig att bara lägga mer pengar på de utsatta skolorna eller locka med mer lön. Det krävs ett helhetsgrepp där man rekryterar lärarlag med olika kompetenser, säkrar upp elevhälsan och har goda kontakter med BUP, polis och föreningsliv.

”Kundtänk” drivande

Enligt Sveriges Lärare finns det en tydlig koppling mellan vinstdrivande skolor och elever som inte ges rätt förutsättningar.

– Marknadsskolans ”kundtänk” driver på segregationen. Vi tycker att staten bör ta ansvaret för skolornas finansiering så att man kan rikta resurserna dit de bäst behövs. När elever med starkare hemförhållanden exempelvis väljer bort vissa skolor så tar de med sig skolpengen men kostnaderna att driva skolan försvinner inte.

LÄS MER:

Klassresan – så orättvis är den svenska skolan

Grafik: Så olikvärdig är den svenska skolan

Lärare i toppen på listan över arbetssjukdomar

Lärarna eniga i ny rapport: Stoppa vinsterna i skolan

Så många elever är otrygga i skolan: ”Har varnat länge”