
Anna Olskog på plats under Järvaveckan.
Det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.
Segregation
Nya siffror från Sveriges Lärare visar att åtskilliga tusentals elever inte ges de förutsättningar som de har rätt till för att klara skolans mål.
– Systemet är riggat så att vissa inte ska nå framgång, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Skolsegregationen ökar i områden där elever delats upp utifrån socioekonomisk bakgrund.
I en ny undersökning från Sveriges Lärare där lärare fått svara på vilka förutsättningar de har att tillgodose elevernas behov i undervisningen framträder en mörk bild.
Nio av tio lärare svarar att det är mycket svårt för elever från socioekonomiskt svaga hem att tillgodogöra sig undervisningen.
Fyra av tio anser att det är ett stort problem. För lärare med elever från socioekonomiskt starka hem är det två av tio som tycker att det är ett problem av samma dignitet.
– Det är ett svek mot eleverna. 50 000 elever lämnas varje år utan den hjälp och det stöd som de har laglig rätt till. Det är ett misslyckande för såväl regeringen som den svenska skolpolitiken men också för hela Sverige. När samhället sviker eleverna är det lärarna som får betala med orimlig arbetsbelastning och sin egen hälsa, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Skillnaderna mellan områdenas möjlighet att ta hand om sina elever kommer att bli kostsam, menar Anna Olskog.
– Grundproblemet är att skolor i utsatta områden där de boende har svag socioekonomisk bakgrund har för dåliga förutsättningar. De som växer upp där känner sig bortprioriterade och kostnaden för varje elev som inte tillåts lyckas kommer att bli hög, både för individen och för samhället. Det krävs systemförändringar i finansiering och skolval så att erfarna, skickliga lärare söker sig dit.
I dagarna sjunger elever över hela landet att den ljusnande framtiden är deras. Men det stämmer inte för väldigt många, enligt Anna Olskog.
– När 17 000 elever hoppar av gymnasiet varje år är det ett bevis för att det inte fungerar. Skolan är ingen fabrik. Barn har olika förutsättningar att klara sin skolgång. Skolan har ett uppdrag och ett ansvar att kompensera så att elever med sämre förutsättningar kan nå målen för utbildningen.
Och det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.
– Lösningarna finns redan, det är viljan som saknas. Det behöver göras generella satsningar på skolan i form av ökade möjligheter till undervisning i halvklass och mindre grupper och att de elever som har behov av särskilt stöd ska få det. I dag är systemet riggat så att vissa inte ska nå framgång.
Anna Olskog på plats under Järvaveckan.
Anna Olskog har egen erfarenhet som lärare och har sett problemen på nära håll.
– Jag är lärare sedan 30 år och vet att det är skillnad på att ha 18 elever och på att ha 27 i en klass. Lärarna måste få ägna sig åt sitt kärnuppdrag. Därför måste ramfaktorer som undervisningstid, tid för både planering samt för- och efterarbete, minimibemanning, lärartäthet och klass- och elevgruppsstorlekar regleras.
Sveriges Lärare kräver mer än pengar.
– Men det räcker aldrig att bara lägga mer pengar på de utsatta skolorna eller locka med mer lön. Det krävs ett helhetsgrepp där man rekryterar lärarlag med olika kompetenser, säkrar upp elevhälsan och har goda kontakter med BUP, polis och föreningsliv.
Enligt Sveriges Lärare finns det en tydlig koppling mellan vinstdrivande skolor och elever som inte ges rätt förutsättningar.
– Marknadsskolans ”kundtänk” driver på segregationen. Vi tycker att staten bör ta ansvaret för skolornas finansiering så att man kan rikta resurserna dit de bäst behövs. När elever med starkare hemförhållanden exempelvis väljer bort vissa skolor så tar de med sig skolpengen men kostnaderna att driva skolan försvinner inte.
LÄS MER:
Klassresan – så orättvis är den svenska skolan
Grafik: Så olikvärdig är den svenska skolan
Lärare i toppen på listan över arbetssjukdomar
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.