Anna Olskog på plats under Järvaveckan.
Till startsidan
Det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.
Segregation
Nya siffror från Sveriges Lärare visar att åtskilliga tusentals elever inte ges de förutsättningar som de har rätt till för att klara skolans mål.
– Systemet är riggat så att vissa inte ska nå framgång, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Skolsegregationen ökar i områden där elever delats upp utifrån socioekonomisk bakgrund.
I en ny undersökning från Sveriges Lärare där lärare fått svara på vilka förutsättningar de har att tillgodose elevernas behov i undervisningen framträder en mörk bild.
Nio av tio lärare svarar att det är mycket svårt för elever från socioekonomiskt svaga hem att tillgodogöra sig undervisningen.
Fyra av tio anser att det är ett stort problem. För lärare med elever från socioekonomiskt starka hem är det två av tio som tycker att det är ett problem av samma dignitet.
– Det är ett svek mot eleverna. 50 000 elever lämnas varje år utan den hjälp och det stöd som de har laglig rätt till. Det är ett misslyckande för såväl regeringen som den svenska skolpolitiken men också för hela Sverige. När samhället sviker eleverna är det lärarna som får betala med orimlig arbetsbelastning och sin egen hälsa, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Skillnaderna mellan områdenas möjlighet att ta hand om sina elever kommer att bli kostsam, menar Anna Olskog.
– Grundproblemet är att skolor i utsatta områden där de boende har svag socioekonomisk bakgrund har för dåliga förutsättningar. De som växer upp där känner sig bortprioriterade och kostnaden för varje elev som inte tillåts lyckas kommer att bli hög, både för individen och för samhället. Det krävs systemförändringar i finansiering och skolval så att erfarna, skickliga lärare söker sig dit.
I dagarna sjunger elever över hela landet att den ljusnande framtiden är deras. Men det stämmer inte för väldigt många, enligt Anna Olskog.
– När 17 000 elever hoppar av gymnasiet varje år är det ett bevis för att det inte fungerar. Skolan är ingen fabrik. Barn har olika förutsättningar att klara sin skolgång. Skolan har ett uppdrag och ett ansvar att kompensera så att elever med sämre förutsättningar kan nå målen för utbildningen.
Och det krävs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, menar Anna Olskog.
– Lösningarna finns redan, det är viljan som saknas. Det behöver göras generella satsningar på skolan i form av ökade möjligheter till undervisning i halvklass och mindre grupper och att de elever som har behov av särskilt stöd ska få det. I dag är systemet riggat så att vissa inte ska nå framgång.
Anna Olskog på plats under Järvaveckan.
Anna Olskog har egen erfarenhet som lärare och har sett problemen på nära håll.
– Jag är lärare sedan 30 år och vet att det är skillnad på att ha 18 elever och på att ha 27 i en klass. Lärarna måste få ägna sig åt sitt kärnuppdrag. Därför måste ramfaktorer som undervisningstid, tid för både planering samt för- och efterarbete, minimibemanning, lärartäthet och klass- och elevgruppsstorlekar regleras.
Sveriges Lärare kräver mer än pengar.
– Men det räcker aldrig att bara lägga mer pengar på de utsatta skolorna eller locka med mer lön. Det krävs ett helhetsgrepp där man rekryterar lärarlag med olika kompetenser, säkrar upp elevhälsan och har goda kontakter med BUP, polis och föreningsliv.
Enligt Sveriges Lärare finns det en tydlig koppling mellan vinstdrivande skolor och elever som inte ges rätt förutsättningar.
– Marknadsskolans ”kundtänk” driver på segregationen. Vi tycker att staten bör ta ansvaret för skolornas finansiering så att man kan rikta resurserna dit de bäst behövs. När elever med starkare hemförhållanden exempelvis väljer bort vissa skolor så tar de med sig skolpengen men kostnaderna att driva skolan försvinner inte.
LÄS MER:
Klassresan – så orättvis är den svenska skolan
Grafik: Så olikvärdig är den svenska skolan
Lärare i toppen på listan över arbetssjukdomar
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall