
| Foto: Julia Sjöberg
Lärarstudent
Vad har varit det bästa med lärarutbildningen hittills?
Julia: Jag har verkligen fått jättebra ämneskunskaper från min tid på Linköpings universitet, det är jag väldigt nöjd med. Bra föreläsningar och bra professorer.
Edvin: Jag håller med, ämnesstudierna har varit jättebra. Men även min senaste VFU (verksamhetsförlagd utbildning) har varit alldeles strålande. Jag hade en bra handledare och fick vara på en bra skola och lärde känna bra lärare där. Den VFU:n var grym.
Julius: Jag är bredd att hålla med de andra, ämnesstudierna har varit top notch än så länge!
Julia: Sedan är det ju också väldigt kul att ha träffat så många andra lärarstudenter under utbildningen. Man får verkligen träffa olika personer, för det finns ingen typisk lärarstudent. En härlig blandning.
Edvin: Det är verkligen en väldigt trevlig stämning mellan oss lärarstudenter. Vi har kul tillsammans och hjälper varandra.
Ämnesstudierna har varit top notch än så länge!
Vad tycker ni måste bli bättre med utbildningen generellt?
Julia: Den lärarledda tiden. Det skiljer sig extremt mycket runt om i landet.
Julius: Det gick ju sådär med VFU:n i Skåne där jag läser (Campus Helsingborg). Det var många elever som inte fick VFU-platser.
Edvin: Det skulle behövas mycket mer VFU för lärarstudenter, men också tydligare riktlinjer kring vad en VFU går ut på, och där det står tydligt vad en handledare faktiskt ska ge oss. Vi måste också få våra placeringar i god tid, ofta får man reda på det bara några dagar innan man ska ut på praktik.
Julius: Då vill ju även gärna läraren vara förberedd på att ta emot lärarstudenten så att inte hela planeringen redan är klar och bestämd. Då blir det svårt att peta in tid till handledning.
Att ha en bra VFU är det som gör att du antingen vill arbeta som lärare eller inte. Så viktigt är det.
Vad är nästa steg tror ni mot en bättre VFU?
Julia: Vi tror på att det behövs tydligare riktlinjer, det är superviktigt. Det måste finnas förhållningsregler för hur det ska fungera, och kan man inte ge det får man inte ge någon VFU över huvud taget. Att ha en bra VFU är det som gör att du antingen vill arbeta som lärare eller inte. Så viktigt är det.
Edvin: Det är ju trots allt vår enda kontakt med yrket, faktiskt.
Vad tror ni behövs för att höja statusen för yrket, och att få fler att vilja utbilda sig till lärare?
Julius: Jag tror väldigt mycket har att göra med att det har skrivits mycket de senaste 15 åren att lärarna bränner ut sig. Det lockar inte, det är ingen svår uträkning. Det går att lösa genom att reglera arbetstiden så att du har utrymme att vara lärare. Du ska inte lägga mycket av din tid på administration.
Julia: Låt lärare vara lärare. Vi utbildar oss för att undervisa, då är det undervisning vi ska göra.
Edvin: Bland annat behövs det ordentliga elevhälsoteam på skolorna. Väldigt mycket sådant hamnar på lärare och det tar väldigt mycket tid. Personligen tror jag väldigt mycket på tvålärarsystem som en lösning, framförallt på grundskolan. Det är en helt annan situation att tillsammans kunna se och hjälpa alla elever. Men lärarassistenter är inte en lösning på allt.
| Foto: Julia Sjöberg
Julia: Det behövs ju fler lärare så att man kan ha färre undervisningstimmar. Så att du inte har så många klasser att undervisa. Jag förstår inte hur vissa lärare hinner med allt i dag.
Edvin: Jag träffar många ingenjörer som funderat på att bli lärare, men som tycker att det är för dålig status och för dålig lön. Men då försöker jag kontra med att säga att det är ett himla roligt jobb ändå.
Julia: Jag tror en annan stor anledning är hur man pratar om yrket. Jag vet inte hur många personer jag har träffat som sagt ”åh fy fan, vad jobbigt, hur ska du orka det?” när jag berättat att jag pluggar till lärare. Då blir man själv lite osäker. Smutskastandet av yrket måste sluta innan fler hoppar av lärarutbildningen. Sedan snackas det ju mycket skit i dag om lärarstudenter, om att ”vi inte kommer in på några andra utbildningar” med mera, det känns jättetråkigt.
Vad blir det viktigaste när du söker ditt första lärarjobb?
Julia: För mig är det nog att jag får en bra övergripande känsla under anställningsintervjun. Det vill säga att man får en bra känsla för rektorn, skolan och lärarkollegor. Men arbetstid är det jag är rädd för när jag tänker på det, det är jag mest nervös över. Absolut inte lönen.
Edvin: Jag håller med. Arbetstid och arbetsmiljö är det som är mest viktigt men också att se till att man har bra kollegor i lärarlaget.
Julius: Jag tycker kollegorna är viktigast. Det har jag känt av när jag arbetat som assistent och under min VFU. Det är kollegorna som gör att man fortsätter. Att ta kontakt med fackliga ombud är ett utmärkt sätt att få en uppfattning om hur det fungerar på skolan man funderar att arbeta på.
Edvin: Jag har suttit i personalrum där det har varit så himla dålig stämning, där vill man inte hamna.
Julia: Ja, jag har också varit på skolor där de andra lärarna inte hälsar på en. Då blir man ju ledsen. Medan på andra skolor kan lärare vara så himla välkomnande och man känner direkt att de har ett schysst gäng – där vill jag jobba.
Jag kan önska att lärarutbildningen mer var som en yrkesutbildning, där man vågar prata om hantverket lärare.
Det är inte många terminer kvar till att ni undervisar i klassrummet. Känner ni er redo för arbetslivet?
Julia: Klart att man tvekar på sig själv ibland. Men man kommer väl aldrig känna sig redo förrän man faktiskt får börja jobba. Vissa saker får man ju inte testa, så sådana saker är ju svåra att vara redo för. Jag har aldrig fått lära mig hur man gör en årsplanering till exempel.
Edvin: Eller sätta betyg. Vi har knappt rättat några prov. Det är synd.
Julius: Jag och mina studiekompisar har haft en jättebra studiehandledare som har kunnat lugna oss när vi har känt yrkesångest. Man ska inte vara orolig, det är okej att inte känna sig helt redo. Det finns lärare som jobbat i över tio år och inte känner sig helt redo. Det kommer under resans gång.
Edvin: Jag kan önska att lärarutbildningen mer var som en yrkesutbildning, där man vågar prata om hantverket lärare.
Edvin Jensen, 24, studerar till gymnasielärare i ämnena matematik och fysik vid Linköpings universitet. Har även en post som ledamot i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
Julius Tyrling, 31, studerar till ämneslärare i historia och svenska på gymnasienivå på Campus Helsingborg. Har även en post som FS-adjungerad (sitter med i vuxen-LR:s förbundsstyrelse som studentrepresentant) och ledamot i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
Julia Lundström, 26, har just nu ett uppehåll i sina studier då hon är föräldraledig. Har tidigare läst ämneslärarprogrammet med inriktning historia och samhällskunskap vid Linköpings universitet. Planerar att läsa klart sina studier vid Göteborgs universitet. Har även en post som vice ordförande i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.