Anna Nilsson, Sveriges Lärare Örebro, intervjuas av lokaltidningen Nerikes Allehanda. Foto: Stella Ellis
Till startsidan
På Olof Palmes torg i Örebro manifesterade lärare och allmänhet mot nedskärningarna i skolan. Foto: Stella Ellis
Nedskärningar
Örebroarna manifesterade för skolan på Olof Palmes Torg.
– Det blev en väldigt lyckad dag. Det känns bra att folk bryr sig om oss och vill få bort nedskärningarna, säger Sveriges Lärares lokala ordförande Anna Nilsson.
LÄS MER: Elins ilska drog igång lärarnas manifestation
Redan innan Anna Nilsson höll sitt tal inför cirka 700 örebroare var hon i hetluften i media.
Sveriges Television och Sveriges Radio hade intervjuat henne under dagen.
Och Vi Lärares pratstund med Anna Nilsson avbryts av att lokaltidningen Nerikes Allehanda sänder live-tv ed henne på sin webbsajt.
Anna Nilsson, Sveriges Lärare Örebro, intervjuas av lokaltidningen Nerikes Allehanda. Foto: Stella Ellis
– Jag är glad för att allmänheten får upp ögonen för konsekvenserna av vad som händer i skolan om nedskärningarna fortsätter. Vi går ju på knäna och barnen drabbas. Det är bra att folk reagerar och stöttar oss, säger hon.
Pia Rizell, förskollärare i Örebro och ledamot i Sveriges Lärares förbundsstyrelse. Foto: Stella Ellis
Pia Rizell, förskollärare i Örebro och ledamot i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, är tydlig när hon presenterar talarna för publiken:
– Dela, dela, dela i sociala medier om hur vi har det. Vi måste få upp allmänhetens ögon för krisen i skolan. Det är inte värdigt ett land som Sverige att ha hemmasittare och att så många unga drabbas av psykisk ohälsa, säger hon.
Mellan 2017 och 2021 har skolan i Örebro fått sparkrav på över 200 miljoner kronor.
I budgeten för 2023 ska ytterligare 46,4 miljoner kronor sparas.
– Vi är inne på själva skelettet i skolan. Det finns snart inte mer att spara på. Det är orimliga krav. Lärare far riktigt illa, säger ombudet Pär Boström som gått igenom de senaste årens budgetar.
Pär Boström, Sveriges Lärare i Örebro. Foto: Stella Ellis
Han säger:
– Historiskt har Örebro kommun ofta visat överskott i budgeten. I det här läget måste de skjuta till pengar.
Grundskolenämndens ordförande Jonas Håård (s) och den vice ordföranden Emelie Jaxell (m) var på plats och lyssnade på lärarnas krav. Det var också ordföranden i förkolenämnden, Sara Dicksen (M).
– Det var självklart att delta. Vi politiker vill ju faktiskt samma sak som lärarna och annan skolpersonal. Jag önskar att det fanns pengar att satsa. Men vi i kommunerna måste ju först också få veta vilka statsbidrag vi får att förhålla oss till 2024, säger Sara Dicksen.
Anki Jansson förskoleupproret. Foto. Stella Ellis
Förskoleupprorets ledare, Anki Jansson som är vice ordförande för Sveriges Lärare i Örebro, säger så här:
– Det får vara nog nu! Vi orkar inte mer. Utbrändheten går som ett virus i förskolan och källan till detta är besparingar. Vi måste få mer pengar nu.
”Den tickande bomben har redan briserat”
Eldsjälen bakom protesterna i Göteborg: Kändes självklart
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”