 
                        Barbro Thörnerlöfs klass 1951.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                Återträffen som nyligen ägde rum. Från vänster: Gunnel Öhlin (tidigare Edberg), 80, Barbro Thörnelöf, 96, Wera Bergius (tidigare Lindberger), 79, Ingela Jung, 80 och Tom Appelgren, 80. Foto: Privat
                        Min lärare
                        Återträff med gamla klassen – efter 73 år.
Och med lärarinnan Barbro Thörnelöf som hunnit fylla 96.
– Det är lika trevligt varje gång, säger Barbro.
                    
Barbro Thörnerlöf var 23 år när hon tog emot sin första klass med 16 förväntansfulla och nervösa elever i Vikdalens folkskola i Nacka utanför Stockholm1950.
För tidningen Mitt i berättade Barbro att hon tyckte att det var jättespännande att träffa barnen första gången och att hon förväntades spela psalmer fast hon inte kunde.
– Jag spelade ”Für Elise” hela tiden.
Sedan slutet av 90-talet har klasskamraterna försökt att träffas en gång om året, men leden börjar tunnas ut. Knattarna från första klass har börjat fylla 80 år i år. Vid årets träff i Grünewaldvillan i Saltsjöbaden kom fyra elever – och så lärarinnan Barbro, såklart.
– Men det är många som börjat skylla på olika krämpor. Svaga ben och sånt, säger eleven och initiativtagaren Inger Jung, 80.
 
                        Barbro Thörnerlöfs klass 1951.
Vilka minnen är starkast från det där första året i skolan?
– Jag minns att Barbro var snäll och behandlade alla i klassen lika oavsett förmåga. Till exempel fick vi måla varsin teckning som sedan hängdes upp på hedersplats oavsett den konstnärliga kvalitén, säger Tom Appelgren, 80, som själv blev lärare och sedan biträdande rektor i Nacka.
Eleven Inger Jung är den som samlar gruppen varje år och fortfarande rabblar namnen på alla klasskamrater från ettan och dessutom kommer ihåg var alla bodde och vad deras föräldrar ägnade sig åt. Och hon minns även:
– Det hände att vi knackade på hos Barbro på Lillängsvägen på morgonen och så gjorde vi sällskap till skolan. Och att skolan hade utedass, säger Inger Jung. Det låg där McDonalds ligger nu.
Och minnena från rasterna och fritiden vårdas ömt.
– Vi höll på med konståkning och killarna åkte skidor i ”Dödsbacken” vid Järla. En bilväg korsade backen så det var ganska farligt när det var trafik.
I dagarna flyttar Barbro Thörnelöf till Lillgården i Tungelsta efter ett yrkesliv som lärare runt om i landet. Det stod mellan läraryrket och sportjournalist. Barbro har alltid varit intresserad av idrott och var själv en utomordentlig simmare. För fem år sedan satte hon svenskt rekord på 100 meter frisim i klassen 90–94-åringar under SM i Jönköping.
Hur går det med orgelspelandet då, blir det några psalmer nu för tiden?
– Nej, jag sitter mest och löser korsord om dagarna nu, säger Barbro Thörnelöf till Vi Lärare.
Och tittar på sportsändningarna på tv, kan man förmoda. Barbro Thörnelöfs idrottsintresse består och på Facebook kommenterar hon fortfarande gärna alla svenska landslags insatser.
Ålder är bara en siffra.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
 
						Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
 
						Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
