Erik Berg, ordförande för Luf, Josefin Malmqvist (M), Niels Paarup-Petersen (C) och Linus Sköld (S). Foto: Helena Zachariasson
Till startsidan
Björn Tyrefors, som forskat och debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i tio år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan. Foto: Helena Zachariasson
Likvärdighet
Samförståndet var stort på Sveriges Lärares debatt i Almedalen på onsdagen – dagens fria skolval och ”kundskola” ger inte eleverna likvärdiga förutsättningar att lyckas.
Men forskaren Björn Tyrefors är skeptisk:
– Det finns en övertro hos politiker om att vi alltid kan skruva lite på reglerna.
Att skolan engagerar mer än de flesta stora samhällsfrågor märktes på Almedalsveckans första dag, när Sveriges Lärare arrangerade debatten ”Ska elever och föräldrar vara kunder?”.
Det var så fullt i lokalen att även hotellhallen utanför fylldes av åhörare som försökte snappa upp vem som sa vad inifrån podiet, där Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand och moderatorn Emma Leijnse, till vardags skolreporter på Sydsvenska Dagbladet, ledde diskussionen i två omgångar.
Startpunkt för debatten var Sveriges Lärares nya rapport ”Skolan: kunskap eller kundservice?”, som på statistisk grund tecknar bilden av det svenska skolsystemet som ett av världens mest marknadsorienterade, med huvudmän och rektorer som regelmässigt ser elever och vårdnadshavare som kunder, och en lärarkår som känner allt större press att gör dessa kunder nöjda.
LÄS MER Stor undersökning – så drabbas lärarna av kundskolan
I den första debatthalvan deltog även ekonomiforskaren Björn Tyrefors, expert på systematiska betygsskillnader, samt Uppsala-kommunalrådet Therez Almerfors (M) och Sveriges Lärares andra ordförande Åsa Fahlén.
Om vi ska behålla målrelaterade betyg måste antagning frikopplas från betygsättning.
Björn Tyrefors, som forskat och debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i över ett decennium, överraskade publiken med ett långt resonemang om skolpliktens historiska koppling till samhälle, demokrati och välstånd.
Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén upprepade rapportens nedslående resultat och Sveriges Lärares krav på stat och huvudmän att fasa ut vinst- och marknadsskola, ta ansvar för att minska kundorienteringen i skolorna, skriva om skollag och läroplaner för att konkretisera att samarbete med vårdnadshavare ska baseras på professionen, samt se till att alla elever som behöver stöd också får det.
Uppsalas moderata kommunalråd Therez Almerfors deltog också i den första delen av debatten och uppskattades för sin avpolitisering av ämnet – hon tryckte på hur viktigt det är att avstå polariserande parti-positionering när man jobbar med skolfrågor kommunalt.
Erik Berg, ordförande för Luf, Josefin Malmqvist (M), Niels Paarup-Petersen (C) och Linus Sköld (S). Foto: Helena Zachariasson
Partipolitiken fick i stället sitt i den andra halvan av debatten, då Luf-ordförande Erik Berg samt utbildningsansvariga Josefin Malmqvist (M), Linus Sköld (S) och Niels Paarup-Petersen (C) deltog.
Först mumlades det högt av missnöje i publiken när Josefin Malmqvist efter att ha upprepat sin paroll ”skolvalet är här för att stanna” halkade in i valrörelseretorik om den förra regeringens skolpolitik; sedan kom debattens enda spontana applåd när Erik Berg sa att det bara finns ett sätt att få skolvalet att fungera likvärdigt – genom ett förstatligande av skolan.
Många intressenter har tjänat mycket pengar på friskolesystemet och det är bara fingrar kvar i syltburken.
Debatten drog över tiden så att endast en publikfråga hanns med – en lärare ställde sig upp och undrade vilka grunder ”kunden” i marknadsskolan egentligen har för att kunna utvärdera olika skolor och göra ett underbyggt val. Svaret från samtliga politiker var att dessa är otillräckliga. Med andra ord, skolvalet fungerar inte som det är tänkt.
Men Josefin Malmqvist ställde stora förhoppningar till regeringens nya betygsutredning som inte bara ska kunna sätta stoppa för ”glädjebetygen” utan också komma fram till ett nytt betygssystem grundat i just likvärdighet.
Efter den timslånga debatten pratade Vi Lärare med forskaren Björn Tyrefors.
Du inledde med att anlägga ett historiskt perspektiv, du känner uppenbarligen ett behov av att backa bandet rätt rejält? Har vi gått bort oss så fullständigt i skolfrågan i dag?
– Vi bör nog ställa oss frågan varför vi har en lång skattefinansierad obligatorisk skolgång i de flesta rika länder, och vilket problem detta löser. Gör man det förstår man att målkonflikter mellan vårdnadshavare och samhälle alltid funnits. Dessa målkonflikter finns fortfarande, fast i ny form.
– I andra vågskålen finns då naturligtvis att vårdnadshavare teoretiskt vet mer om hur ens barn tar till sig undervisningen. Men om målproblematiken är större än den informationsvinsten så får vi ett dåligt utfall – vilket är vad Sveriges Lärares rapport verkar peka på.
Man skulle också kunna ha ett historiskt perspektiv på din egen forskning och ditt debattengagemang … det är över tio år sedan nu som du och Jonas Vlachos skrev en vida spridd DN Debatt-artikel om att låta externa provrättare komma till rätta med betygsinflationen – hur känns det faktum att den texten fortfarande är så aktuell? Står vi stilla och stampar eller närmar vi oss ett genombrott?
– Det är droppen som urholkar stenen. Många intressenter har tjänat mycket pengar på friskolesystemet och det är bara fingrar kvar i syltburken. Dessa intressenter kommer lägga stora resurser på att sprida rökridåer.
– Vi ser ju ständigt konstiga uttalanden som inte hänger ihop och som inte skulle passera med godkänt betyg på grundkurserna på universitet, för att de är inkonsekventa och inte använder sig av Ockhams rakkniv.
Vad tyckte du om debatten i dag?
– Jag är skeptisk. Det finns en övertro hos politiker om att vi alltid kan skruva lite på reglerna. Men agenter re-optimerar, alltid, och det finns en risk för oönskade konsekvenser som är svåra att förutse.
Politikerna i dag fick frågan om hur vi ska uppnå likvärdighet med skolval och skolpeng. Vilka är dina lösningar?
– Om vi ska behålla målrelaterade betyg måste antagning frikopplas från betygsättning. Skolverkets modereringsmodell gör det på det bästa sättet. Givet att vi vill behålla målrelaterade betyg.
LÄS ÄVEN: Nu tillsätts utredning av glädjebetyg
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.