Erik Berg, ordförande för Luf, Josefin Malmqvist (M), Niels Paarup-Petersen (C) och Linus Sköld (S). Foto: Helena Zachariasson
Till startsidan
Björn Tyrefors, som forskat och debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i tio år, deltog i Sveriges Lärares debatt i Almedalen om kundskolan. Foto: Helena Zachariasson
Likvärdighet
Samförståndet var stort på Sveriges Lärares debatt i Almedalen på onsdagen – dagens fria skolval och ”kundskola” ger inte eleverna likvärdiga förutsättningar att lyckas.
Men forskaren Björn Tyrefors är skeptisk:
– Det finns en övertro hos politiker om att vi alltid kan skruva lite på reglerna.
Att skolan engagerar mer än de flesta stora samhällsfrågor märktes på Almedalsveckans första dag, när Sveriges Lärare arrangerade debatten ”Ska elever och föräldrar vara kunder?”.
Det var så fullt i lokalen att även hotellhallen utanför fylldes av åhörare som försökte snappa upp vem som sa vad inifrån podiet, där Sveriges Lärares ordförande Johanna Jaara Åstrand och moderatorn Emma Leijnse, till vardags skolreporter på Sydsvenska Dagbladet, ledde diskussionen i två omgångar.
Startpunkt för debatten var Sveriges Lärares nya rapport ”Skolan: kunskap eller kundservice?”, som på statistisk grund tecknar bilden av det svenska skolsystemet som ett av världens mest marknadsorienterade, med huvudmän och rektorer som regelmässigt ser elever och vårdnadshavare som kunder, och en lärarkår som känner allt större press att gör dessa kunder nöjda.
LÄS MER Stor undersökning – så drabbas lärarna av kundskolan
I den första debatthalvan deltog även ekonomiforskaren Björn Tyrefors, expert på systematiska betygsskillnader, samt Uppsala-kommunalrådet Therez Almerfors (M) och Sveriges Lärares andra ordförande Åsa Fahlén.
Om vi ska behålla målrelaterade betyg måste antagning frikopplas från betygsättning.
Björn Tyrefors, som forskat och debatterat kring den svenska betygsinflationen och systemorättvisan i över ett decennium, överraskade publiken med ett långt resonemang om skolpliktens historiska koppling till samhälle, demokrati och välstånd.
Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén upprepade rapportens nedslående resultat och Sveriges Lärares krav på stat och huvudmän att fasa ut vinst- och marknadsskola, ta ansvar för att minska kundorienteringen i skolorna, skriva om skollag och läroplaner för att konkretisera att samarbete med vårdnadshavare ska baseras på professionen, samt se till att alla elever som behöver stöd också får det.
Uppsalas moderata kommunalråd Therez Almerfors deltog också i den första delen av debatten och uppskattades för sin avpolitisering av ämnet – hon tryckte på hur viktigt det är att avstå polariserande parti-positionering när man jobbar med skolfrågor kommunalt.
Erik Berg, ordförande för Luf, Josefin Malmqvist (M), Niels Paarup-Petersen (C) och Linus Sköld (S). Foto: Helena Zachariasson
Partipolitiken fick i stället sitt i den andra halvan av debatten, då Luf-ordförande Erik Berg samt utbildningsansvariga Josefin Malmqvist (M), Linus Sköld (S) och Niels Paarup-Petersen (C) deltog.
Först mumlades det högt av missnöje i publiken när Josefin Malmqvist efter att ha upprepat sin paroll ”skolvalet är här för att stanna” halkade in i valrörelseretorik om den förra regeringens skolpolitik; sedan kom debattens enda spontana applåd när Erik Berg sa att det bara finns ett sätt att få skolvalet att fungera likvärdigt – genom ett förstatligande av skolan.
Många intressenter har tjänat mycket pengar på friskolesystemet och det är bara fingrar kvar i syltburken.
Debatten drog över tiden så att endast en publikfråga hanns med – en lärare ställde sig upp och undrade vilka grunder ”kunden” i marknadsskolan egentligen har för att kunna utvärdera olika skolor och göra ett underbyggt val. Svaret från samtliga politiker var att dessa är otillräckliga. Med andra ord, skolvalet fungerar inte som det är tänkt.
Men Josefin Malmqvist ställde stora förhoppningar till regeringens nya betygsutredning som inte bara ska kunna sätta stoppa för ”glädjebetygen” utan också komma fram till ett nytt betygssystem grundat i just likvärdighet.
Efter den timslånga debatten pratade Vi Lärare med forskaren Björn Tyrefors.
Du inledde med att anlägga ett historiskt perspektiv, du känner uppenbarligen ett behov av att backa bandet rätt rejält? Har vi gått bort oss så fullständigt i skolfrågan i dag?
– Vi bör nog ställa oss frågan varför vi har en lång skattefinansierad obligatorisk skolgång i de flesta rika länder, och vilket problem detta löser. Gör man det förstår man att målkonflikter mellan vårdnadshavare och samhälle alltid funnits. Dessa målkonflikter finns fortfarande, fast i ny form.
– I andra vågskålen finns då naturligtvis att vårdnadshavare teoretiskt vet mer om hur ens barn tar till sig undervisningen. Men om målproblematiken är större än den informationsvinsten så får vi ett dåligt utfall – vilket är vad Sveriges Lärares rapport verkar peka på.
Man skulle också kunna ha ett historiskt perspektiv på din egen forskning och ditt debattengagemang … det är över tio år sedan nu som du och Jonas Vlachos skrev en vida spridd DN Debatt-artikel om att låta externa provrättare komma till rätta med betygsinflationen – hur känns det faktum att den texten fortfarande är så aktuell? Står vi stilla och stampar eller närmar vi oss ett genombrott?
– Det är droppen som urholkar stenen. Många intressenter har tjänat mycket pengar på friskolesystemet och det är bara fingrar kvar i syltburken. Dessa intressenter kommer lägga stora resurser på att sprida rökridåer.
– Vi ser ju ständigt konstiga uttalanden som inte hänger ihop och som inte skulle passera med godkänt betyg på grundkurserna på universitet, för att de är inkonsekventa och inte använder sig av Ockhams rakkniv.
Vad tyckte du om debatten i dag?
– Jag är skeptisk. Det finns en övertro hos politiker om att vi alltid kan skruva lite på reglerna. Men agenter re-optimerar, alltid, och det finns en risk för oönskade konsekvenser som är svåra att förutse.
Politikerna i dag fick frågan om hur vi ska uppnå likvärdighet med skolval och skolpeng. Vilka är dina lösningar?
– Om vi ska behålla målrelaterade betyg måste antagning frikopplas från betygsättning. Skolverkets modereringsmodell gör det på det bästa sättet. Givet att vi vill behålla målrelaterade betyg.
LÄS ÄVEN: Nu tillsätts utredning av glädjebetyg
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.