
Riksföreningen Universitet och Högskolas styrelseledamöter Jessica Eng och Marcus Löfdahl.
Sveriges Lärares representanter Marcus Löfdahl, René Schultz och Henric Börefelt Axell överväger att ta Göteborgs universitet till domstol i ett tvistemål.
Lärarutbildning
Sveriges Lärare överväger att ta Göteborgs universitet till domstol.
Anledningen bottnar i hur lärosätet gått tillväga för att minska antalet lärarutbildare.
– De har rundat facket och det har gjort oss heligt förbannade, säger René Schultz, regionombudsman för Sveriges Lärare.
Tolv tjänster vid lärarutbildningen vid Göteborgs universitet är på väg att tas bort när lärosätet ska spara pengar.
Lokala och centrala förhandlingar med berörda fackförbund har avslutats i oenighet.
Men sista ordet är inte sagt. Sveriges Lärare överväger att ta universitetet till domstol i ett tvistemål.
Enligt Sveriges Lärares representanter i förhandlingarna, Marcus Löfdahl, och René Schultz har universitetets strategi att göra om turordningskretsarna kraftigt beskurit fackets möjligheter att stötta sina medlemmar.
René Schultz.
– Om arbetsgivaren vill göra om organisationen så sker det i förhandling med facket. Genom att gå direkt på kretsarna har de hittat en väg förbi oss. Vi känner oss utmanövrerade och är heligt förbannande, säger Sveriges Lärares regionombudsman, René Schultz.
Göteborgs universitet har skapat kretsar utifrån vad de kallar ”Jämförbara arbetsuppgifter” och även kastat in begreppet ”Ledningsuppgifter”.
Anser universitet att man har en ledningsuppgift hamnar man i en säker krets.
– Ledningsuppgifter behöver inte betyda budget- eller personalansvar utan kan vara lite vad som helst, ansvar för schemaläggning, till exempel, säger Henric Börefelt Axell, ombudsman och förhandlare på Sveriges Lärare.
Förfarandet gör att arbetsgivaren kan handplocka vilka de vill ha kvar.
– Det blev många personer som undantogs så kretsen med renodlade lärare blev liten. Vissa av dem som nu riskerar att bli uppsagda har jobbat i över 20 år, säger Henric Börefelt Axell.
Att skapa nya kretsar istället för att omorganisera verksamheten eller följa principen först in – sist ut, är tillåtet men har varit ovanligt i den akademiska världen.
Henric Börefelt-Axell.
– Arbetsgivaren kan tyvärr skapa kretsar så som de passar dem. I princip kan en krets bestå av en person som arbetsgivaren antingen vill behålla eller som de vill bli av med, säger René Schultz.
Nu avvaktar Sveriges Lärare universitetets beslut om att säga upp personal. När det kommer kan Sveriges Lärare gå vidare i ett tvistemål i domstol, förutsatt att någon av dem som blivit av med jobbet känner sig orättvist behandlad.
– Konflikten mellan arbetsgivaren och facket ligger i begreppet ”jämförbara arbetsuppgifter”. Vi delar inte deras tolkning av vad som är jämförbara uppgifter och vill att principen ”först in, sist ut” ska gälla såvida man inte kommer överens om något annat, säger Henric Börefelt Axell.
Markus Nivala, prefekt för institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet svarar via mejl:
– Det är totalt tolv medarbetare som riskerar omplacering eller uppsägning, inklusive SACO- och OFR-medlemmar. Begreppet ledningsuppdrag inkluderar alla programledare, studierektorer, vice prefekter, proprefekt och prefekt. Det finns en klar och signifikant skillnad mellan de respektive turordningskretsarna vad avser innehåll och inriktning. Denna skillnad i huvudsak jämförbara arbetsuppgifter framgår av rubricering av de respektive kretsarna.
Markus Nivala framhåller även att:
– Turordningskretsarna har förhandlats vid fyra tillfällen. Alla underlag, beslut och protokoll från de lokala förhandlingarna samt protokoll från den centrala förhandlingen är tillgängliga till medarbetare.
– Efter den första lokala förhandlingen har några mindre justeringar i förslag till turordningskretsar gjorts, till exempel har både arbetsgivaren och personalorganisationerna tillkommit med namngivna undantag.
Riksföreningen Universitet och Högskolas styrelseledamöter Jessica Eng och Marcus Löfdahl.
För Riksföreningen Universitet och Högskolas styrelseledamöter Marcus Löfdahl och Jessica Eng har förhandlingarna med Göteborgs Universitet varit slitsamma.
– Turordningsreglerna för statligt anställda innebär att lärosätena i praktiken har fria händer att välja vilka som ska bort, säger Marcus Löfdahl.
– Fler lärosäten kan ta rygg på det som hände i Göteborg och göra samma sak. Alltså precis som de vill, säger Jessica Eng.
Begreppet ”ledningsuppdrag” provocerar också.
– Personer som jobbat länge och som varit informella mentorer och som halkat efter lönemässigt räknas inte som ledningspersoner och får gå först. Dagens brister måste belysas. Mot staten är facket svagt, säger Jessica Eng.
Varselvåg över lärarutbildare: ”Kompetens försvinner”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.