Riksföreningen Universitet och Högskolas styrelseledamöter Jessica Eng och Marcus Löfdahl.
Till startsidan
Sveriges Lärares representanter Marcus Löfdahl, René Schultz och Henric Börefelt Axell överväger att ta Göteborgs universitet till domstol i ett tvistemål.
Lärarutbildning
Sveriges Lärare överväger att ta Göteborgs universitet till domstol.
Anledningen bottnar i hur lärosätet gått tillväga för att minska antalet lärarutbildare.
– De har rundat facket och det har gjort oss heligt förbannade, säger René Schultz, regionombudsman för Sveriges Lärare.
Tolv tjänster vid lärarutbildningen vid Göteborgs universitet är på väg att tas bort när lärosätet ska spara pengar.
Lokala och centrala förhandlingar med berörda fackförbund har avslutats i oenighet.
Men sista ordet är inte sagt. Sveriges Lärare överväger att ta universitetet till domstol i ett tvistemål.
Enligt Sveriges Lärares representanter i förhandlingarna, Marcus Löfdahl, och René Schultz har universitetets strategi att göra om turordningskretsarna kraftigt beskurit fackets möjligheter att stötta sina medlemmar.
René Schultz.
– Om arbetsgivaren vill göra om organisationen så sker det i förhandling med facket. Genom att gå direkt på kretsarna har de hittat en väg förbi oss. Vi känner oss utmanövrerade och är heligt förbannande, säger Sveriges Lärares regionombudsman, René Schultz.
Göteborgs universitet har skapat kretsar utifrån vad de kallar ”Jämförbara arbetsuppgifter” och även kastat in begreppet ”Ledningsuppgifter”.
Anser universitet att man har en ledningsuppgift hamnar man i en säker krets.
– Ledningsuppgifter behöver inte betyda budget- eller personalansvar utan kan vara lite vad som helst, ansvar för schemaläggning, till exempel, säger Henric Börefelt Axell, ombudsman och förhandlare på Sveriges Lärare.
Förfarandet gör att arbetsgivaren kan handplocka vilka de vill ha kvar.
– Det blev många personer som undantogs så kretsen med renodlade lärare blev liten. Vissa av dem som nu riskerar att bli uppsagda har jobbat i över 20 år, säger Henric Börefelt Axell.
Att skapa nya kretsar istället för att omorganisera verksamheten eller följa principen först in – sist ut, är tillåtet men har varit ovanligt i den akademiska världen.
Henric Börefelt-Axell.
– Arbetsgivaren kan tyvärr skapa kretsar så som de passar dem. I princip kan en krets bestå av en person som arbetsgivaren antingen vill behålla eller som de vill bli av med, säger René Schultz.
Nu avvaktar Sveriges Lärare universitetets beslut om att säga upp personal. När det kommer kan Sveriges Lärare gå vidare i ett tvistemål i domstol, förutsatt att någon av dem som blivit av med jobbet känner sig orättvist behandlad.
– Konflikten mellan arbetsgivaren och facket ligger i begreppet ”jämförbara arbetsuppgifter”. Vi delar inte deras tolkning av vad som är jämförbara uppgifter och vill att principen ”först in, sist ut” ska gälla såvida man inte kommer överens om något annat, säger Henric Börefelt Axell.
Markus Nivala, prefekt för institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet svarar via mejl:
– Det är totalt tolv medarbetare som riskerar omplacering eller uppsägning, inklusive SACO- och OFR-medlemmar. Begreppet ledningsuppdrag inkluderar alla programledare, studierektorer, vice prefekter, proprefekt och prefekt. Det finns en klar och signifikant skillnad mellan de respektive turordningskretsarna vad avser innehåll och inriktning. Denna skillnad i huvudsak jämförbara arbetsuppgifter framgår av rubricering av de respektive kretsarna.
Markus Nivala framhåller även att:
– Turordningskretsarna har förhandlats vid fyra tillfällen. Alla underlag, beslut och protokoll från de lokala förhandlingarna samt protokoll från den centrala förhandlingen är tillgängliga till medarbetare.
– Efter den första lokala förhandlingen har några mindre justeringar i förslag till turordningskretsar gjorts, till exempel har både arbetsgivaren och personalorganisationerna tillkommit med namngivna undantag.
Riksföreningen Universitet och Högskolas styrelseledamöter Jessica Eng och Marcus Löfdahl.
För Riksföreningen Universitet och Högskolas styrelseledamöter Marcus Löfdahl och Jessica Eng har förhandlingarna med Göteborgs Universitet varit slitsamma.
– Turordningsreglerna för statligt anställda innebär att lärosätena i praktiken har fria händer att välja vilka som ska bort, säger Marcus Löfdahl.
– Fler lärosäten kan ta rygg på det som hände i Göteborg och göra samma sak. Alltså precis som de vill, säger Jessica Eng.
Begreppet ”ledningsuppdrag” provocerar också.
– Personer som jobbat länge och som varit informella mentorer och som halkat efter lönemässigt räknas inte som ledningspersoner och får gå först. Dagens brister måste belysas. Mot staten är facket svagt, säger Jessica Eng.
Varselvåg över lärarutbildare: ”Kompetens försvinner”
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.