Källa. IFAU
Till startsidan
Huvudsyftet med karriärstegsreformen och lärarlönelyftet var att kvaliteten på undervisningen skulle öka.
Förstelärare
Förstelärarna gillar yrket.
Men de som inte fått förtroendet till tjänsterna vill i högre grad lämna jobbet, visar en ny rapport.
– Jag känner igen mycket av kritiken, säger Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.
13 000 legitimerade lärare från förskoleklass till gymnasiet har svarat på en enkätundersökning från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.
Frågorna handlade om vilken betydelse lärarlönelyftet och karriärtjänster för lärare för lärare fått för yrkesrollen, relationen till andra lärare och arbetsuppgifterna.
Och det finns kritik mot förstelärarsystemet. De som fått ta del av de nya tjänsterna är mer nöjda med arbetet samtidigt som de som står kvar och stampar i högre grad funderar på om det är värt att fortsätta vara lärare.
– Idén är att man ska premiera de som är bäst. Det håller ju de flesta lärare med om, att man ska få mer betalt om man är bättre än andra. Men många lärare tycker inte att tillsättandet av förstelärare har skett på ett sådant sätt att man verkligen vet att det är de skickligaste som har utsetts, säger Catarina Player-Koro, professor i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet till Altinget.
Robin Smith.
Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare förstår kritiken.
– Det saknas transparens och tydliga kriterier. Det måste bli tydligare för alla vad som är meriterande för att bli förstelärare och det behöver samordnas med det nationella professionsprogrammet, säger han till Vi Lärare.
Huvudsyftet med karriärstegsreformen och lärarlönelyftet var att kvaliteten på undervisningen skulle öka. Det har inte blivit så, inte överallt, i alla fall.
Källa. IFAU
– Lärare som inte är förstelärare eller fått högre lön genom lärarlyftet upplever inte att förstelärarna bidragit till att stärka undervisningens vetenskapliga grund eller spridit vetenskaplig kunskap till lärare. De anser inte heller att deras undervisning utvecklats till följd av förstelärarna”, skriver Catarina Player-Koro i rapporten.
Källa. IFAU
Enligt Robin Smith varierar förstelärarnas uppgifter stort från kommun till kommun och ofta är det för stort fokus på det kollegiala lärandet och övergripande trender än viktig spetskunskap.
– Det krävs utbildningsinsatser. Kvalitativ fortbildning saknas på många håll. Kvaliteten i skolan ska inte påverkas av hur djupa fickor kommunen har och därför måste skolan finansieras statligt, säger Robin Smith.
Skolverket: Så blir nya professionsprogrammet
Facket efter Skolverkets förslag: Då ska lönen bli högre
Nu inleds samtal om viktiga frågorna: ”Vill ha snabbt besked”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.