
Källa. IFAU
Huvudsyftet med karriärstegsreformen och lärarlönelyftet var att kvaliteten på undervisningen skulle öka.
Förstelärare
Förstelärarna gillar yrket.
Men de som inte fått förtroendet till tjänsterna vill i högre grad lämna jobbet, visar en ny rapport.
– Jag känner igen mycket av kritiken, säger Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.
13 000 legitimerade lärare från förskoleklass till gymnasiet har svarat på en enkätundersökning från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.
Frågorna handlade om vilken betydelse lärarlönelyftet och karriärtjänster för lärare för lärare fått för yrkesrollen, relationen till andra lärare och arbetsuppgifterna.
Och det finns kritik mot förstelärarsystemet. De som fått ta del av de nya tjänsterna är mer nöjda med arbetet samtidigt som de som står kvar och stampar i högre grad funderar på om det är värt att fortsätta vara lärare.
– Idén är att man ska premiera de som är bäst. Det håller ju de flesta lärare med om, att man ska få mer betalt om man är bättre än andra. Men många lärare tycker inte att tillsättandet av förstelärare har skett på ett sådant sätt att man verkligen vet att det är de skickligaste som har utsetts, säger Catarina Player-Koro, professor i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet till Altinget.
Robin Smith.
Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare förstår kritiken.
– Det saknas transparens och tydliga kriterier. Det måste bli tydligare för alla vad som är meriterande för att bli förstelärare och det behöver samordnas med det nationella professionsprogrammet, säger han till Vi Lärare.
Huvudsyftet med karriärstegsreformen och lärarlönelyftet var att kvaliteten på undervisningen skulle öka. Det har inte blivit så, inte överallt, i alla fall.
Källa. IFAU
– Lärare som inte är förstelärare eller fått högre lön genom lärarlyftet upplever inte att förstelärarna bidragit till att stärka undervisningens vetenskapliga grund eller spridit vetenskaplig kunskap till lärare. De anser inte heller att deras undervisning utvecklats till följd av förstelärarna”, skriver Catarina Player-Koro i rapporten.
Källa. IFAU
Enligt Robin Smith varierar förstelärarnas uppgifter stort från kommun till kommun och ofta är det för stort fokus på det kollegiala lärandet och övergripande trender än viktig spetskunskap.
– Det krävs utbildningsinsatser. Kvalitativ fortbildning saknas på många håll. Kvaliteten i skolan ska inte påverkas av hur djupa fickor kommunen har och därför måste skolan finansieras statligt, säger Robin Smith.
Skolverket: Så blir nya professionsprogrammet
Facket efter Skolverkets förslag: Då ska lönen bli högre
Nu inleds samtal om viktiga frågorna: ”Vill ha snabbt besked”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.