 
                        Inez Degerman och den första klass hon undervisade, åk 3–4 HT 1949.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                Inez Degerman, 96 år gammal. I bakgrunden står hon med sin första klass som lärare år 1949.
                        Lärarliv
                        För 75 år började Inez Degerman som lärare och kände sig allt annat än duktig.
Härom veckan hörde en av hennes första elever av sig och tackade henne.
– Helt otroligt. Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt, säger Inez Degerman, 96.
                    
Inför inskrivningen första dagen i skolan kändes det mesta otäckt, minns Lars-Olov Bastviken.
Men när han möttes av sin blivande frökens milda leende rann oron av honom.
 
                        Lars-Olov Bastviken
– Hon var så fin. Den vackraste jag någonsin sett och hon hade förmåga att lotsa oss elever genom skolan, få oss att vilja veta mer.
75 år senare sitter Lars-Olov hos en vän när telefonen ringer. Samtalet blir kort, vännen ursäktar sig: ”Det var Inez. Hon är 96, före detta lärare men jag sa att jag skulle ringa upp lite senare.”
Inez, tänkte Lars-Olov, namn och ålder stämde med hans första fröken. Efternamnet var annorlunda men han tog kontakt.
– Det var verkligen en märklig slump. Jag hade inte hört något om henne på över 70 år. Men nu har vi har brevväxlat lite. Jag har skickat henne några gamla bilder.
Inez Degerman, född Johansson 1928 fyller 97 i år och minns Lars-Olov väl och blev väldigt glad av att han hörde av sig efter alla dessa år.
– Ja, ja, visst minns jag Lars-Olov. Han satt mitt i klassrummet.
Första åren som lärare minns hon själv som besvärliga.
– Jag kände mig totalt värdelös. Jag pratade med min pappa om det, och han förstod, han sa att jag kunde göra något annat under något år och tänka på saken.
Hon tänkte under sommaren men började fortfarande tveksam till yrket på en annan skola till hösten – Lars-Olovs första skola.
– Bra att Lars-Olov inte märkte att jag var en ängslig, osäker ung lärare, som på våren sagt: Aldrig mer lärare, säger Inez Degerman.
Och hon fortsatte i yrket. I 40 år.
– Men jag har gjort annat också, skrivit läromedel, arbetat som utbildningskonsult inom Svenska kyrkan, arbetat inom särvux... Och flyttat mycket. Kiruna, Rättvik, Luleå, Borlänge, Skellefteå, Umeå…
 
                        Inez Degerman och den första klass hon undervisade, åk 3–4 HT 1949.
När Inez började som lärare gällde 1919 års läroplan och lärartiteln medförde respekt.
– När jag började blev jag presenterad för syföreningen på orten. Då reste sig alla upp och neg. Det kändes jättekonstigt. Och alla elever neg och bockade i skolan.
När en elev, Håkan, som hade ”lite svårt att koncentrera sig” tankspritt kallade henne för du, eller vid förnamn, hyschades han av klasskamraterna. ”Man får inte säga du till fröken!”.
– Men det fick man visst det, i alla fall till mig, säger Inez Degerman. Håkan hade ett gosedjur i bänken som han kramade lite i smyg när han behövde det.
– För man måste lära eleverna att våga ifrågasätta och att våga diskutera med lärarna.
Lars-Olov Bastviken bekräftar att det var så.
– Hon var väldigt vänlig. Det påverkade mig positivt. Jag fick en fantastisk skolgång och uppväxt.
Lars-Olov började jobbba på bank. Fick fyra barn och har fem barnbarn.
Inez gick i pension våren 1994, Lars-Olov 1998.
– Jag har alltid sett läroplanerna som rekommendationer och plockat de bitar jag själv trott på. Det är fullständigt orimligt att skulle finnas en mall som passar alla. Det finns bara en metod som är den rätta för varje elev i den stunden. Man behöver hitta den, säger Inez Degerman.
LÄS MER:
Hon har varit lärare i 54 år: ”Hoppas jobba länge än”
Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
 
						Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
 
						Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
