
”Jag vill tro att Sverige har en chans i ett krig”, säger Leo Marcus, längst bak i bild.
Kriget i ukraina Många lärare ställs nu inför svåra och känsliga frågor från eleverna om kriget i Ukraina. Läraren besökte läraren Maria Wimans klass, där hon försöker vara en källkritisk stöttepelare åt eleverna.
Det är eftermiddag, strax efter lunch, och eleverna i nian har slagit sig ned framför den stora bildskärmen i hemklassrummet på Skapaskolan i Huddinge. Rummet är fyllt av ett milt sorl medan SO-läraren Maria Wiman sätter i gång bildspelet med elevernas frågor om kriget i Ukraina.
Sedan krigets start har elevernas flöden på sociala medier, som Tiktok och Instagram, fyllts av filmklipp och bilder som visar familjer med barn i skyddsrum, byggnader och fordon som bombats sönder. Propaganda och verklighet varvas om vartannat.
– Jag försöker balansera i deras informationsflöde och göra dem uppmärksamma på att vi inte alltid vet vad som är sant eller falskt. Jag lyfter fram nyhetsklipp från pålitliga nyhetskällor och är noga med att säga ifall jag inte vet, säger Maria Wiman.
Både hon och eleverna tycker att de på kort tid har blivit mycket mer ifrågasättande till vad de ser. Några få elever berättar att de läser vanliga dagstidningar eller tittar på tv om föräldrarna har på nyheterna. De flesta får sin information om kriget i Ukraina från sociala medier i sina mobiler, på lektioner i skolan och från föräldrarna.
När jag ser på Tiktok kan jag bli nervös men när jag kommer till Maria i skolan och hon förklarar och berättar så blir jag lugnare.
– När jag ser på Tiktok kan jag bli nervös men när jag kommer till Maria i skolan och hon förklarar och berättar så blir jag lugnare. Ibland är det längre videos nere i skyddsrum där man får inblick i hur de har det. Men det är också mycket som läggs ut som man inte vet om det är sant, säger 15-åriga Alysia Sunkel.
Under de senaste veckorna har Maria Wiman ägnat åtminstone någon del av lektionerna i samhällskunskap åt kriget i Ukraina. Det har handlat om allt från korta uppdateringar av läget till längre lektioner. På dagens lektion ska hon försöka besvara elevernas frågor om kriget. Hon har märkt att alla elever inte vågar ställa frågor i helklass utan de har kommit efteråt och bett henne berätta om något de undrar över. Hon bad därför sina 53 elever i nian att skriva ned sina frågor till henne.
– Jag har efter bästa förmåga försökt besvara dem eller tagit hjälp av experter i exempelvis militärhistoria som uttalat sig. Jag tror att en del lärare kan vara rädda för att säga till sina elever att de inte har svaren, men jag tycker att det är viktigt att ta upp elevernas frågor ändå och prata om dem utifrån det lilla man vet, säger hon.
Jag tror att en del lärare kan vara rädda för att säga till sina elever att de inte har svaren.
Ovanpå bildskärmen ligger två gosedjurshajar och innan Maria Wiman sätter i gång att svara på elevernas frågor lägger hon upp en bild med några i familjen Barbapapa som äter popcorn. Eleverna skrattar gott. Barbafamiljen är hennes och klassens interna grej och det lättar upp allvaret i stunden.
På en karta över Ukraina visar Maria Wiman vilka områden som just nu angrips av ryska soldater och vilka städer som står under belägring. Eleverna har nyligen läst om andra världskriget vilket gör att de drar olika paralleller från händelser som inträffade då till saker som händer idag.
– Ni har ställt så kloka och rimliga frågor men många är sjukt svåra att svara på. En av dem är: Hur länge kan kriget pågå? Ingen vet förstås, men det finns lite olika scenarier som man kan tänka kan inträffa, konstaterar Maria Wiman.
”Jag vill tro att Sverige har en chans i ett krig”, säger Leo Marcus, längst bak i bild.
Hon frågar sina elever vad de tror händer i unga ryska militärers hjärnor som fått i uppgift att ”befria” Ukrainas befolkning men i stället möter ständigt motstånd både militärt och bland lokalbefolkning.
– Det blir kortslutning, säger Anton Bertenstam.
Lektionen följs av mängder av svåra och intressanta frågor som de gemensamt diskuterar samtidigt som Maria Wiman lyfter fram de fakta hon fått fram. En del av frågorna är:
Varför skjuter de inte Putin? Vad skulle hända om Putin attackerar ett land som är med i Nato? Om det blir krig i Sverige vad händer då med skolan? Skulle Sverige ha en chans mot Ryssland?
Maria Wiman betonar att ett krig mot Sverige ligger många steg bort och inget som är sannolikt att inträffa här och nu.
– Jag vill ändå tro att Sverige skulle ha en ärlig chans om vi får hjälp från grannländerna, säger Leo Marcus.
Källa: Bris och Försvarsmakten.
LÄS ÄVEN:
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.