
Foto: Skolverket
Timss 2019
Resultaten är i stort sett på samma nivå som 2015. Vissa mindre förändringar syns men de ligger alla inom den statistiska felmarginalen.
– Trendbrottet står sig, den negativa kunskapsutvecklingen är bruten, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.
I jämförelse med övriga EU- och OECD-länder i studien presterar svenska elever på en högre nivå än genomsnittet i naturvetenskap i både årskurs 4 och 8. Det omvända gäller i matematik, där svenska elever istället ligger under genomsnittet i båda årskurserna.
När Timss-mätningarna inleddes 1995 låg Sverige över det internationella genomsnittet, men har sedan dess konsekvent legat under vid varje mätning. Peter Fredriksson medger att han hade hoppats att resultaten i matematik skulle vara högre den här gången.
– Matematik är inte svensk skolas bästa gren. Vi bör vara fortsatt uppmärksamma på svenska elevers betyg i matematik, säger han.
Foto: Skolverket
Som delförklaringar till de låga resultaten i matematik pekar han bland annat på lärarbristen och lärarsegregationen.
– Förbättrade resultat kräver legitimerade och undervissningsskickliga lärare. Det ser vi en brist på inte minst i matematik. Drygt 70 procent av de som undervisar i matematik på högstadiet är legitimerade. Och det finns fler legitimerade, utbildade lärare i mer resursstarka skolor, och färre i de resurssvaga, säger Peter Fredriksson.
Han påpekar också att alla lärare måste ges rätt förutsättningar om de ska kunna genomföra sitt arbete på ett bra sätt och bidra till att resultaten höjs.
– Lärare har ett jättestort ansvar. Och för att kunna ta ansvaret måste lärare mötas av en rektor och en organisation som ger lärare förutsättningar att ta det ansvaret. Förbättrade resultat kräver att styrning och ledning utgår från det som kan ge lärare och elever förutsättningar för kvalitet i undervisningen, säger han.
Också utbildningsminister Anna Ekström (S) ser de nya Timss-resultaten som bekräftelse på att den negativa trenden i svenska skolresultat är bruten.
– Vi ser i alla internationella undersökningar att den negativa trenden i svensk skola definitivt är bruten. Det här är ett styrkebesked från svensk skola, säger hon, och tillägger:
– Men vi har en bra bit kvar till den tid när svensk skola var som starkast.
Resultaten bekräftar också det som synts i tidigare Timss- och Pisa-mätningar, att svensk skola innehåller en segregation mellan elever med bättre och sämre socioekonomiska förutsättningar. Förbättringen i resultat den här gången ligger inom felmarginalen, men pekar på att det är de redan högpresterande eleverna som lyckas något bättre, medan de som lyckas mindre bra ligger kvar på samma låga nivå.
– Timss 2019 visar precis som Pisa att vi har fortsatta problem med en ojämlik skola. Vi måste bryta skolsegregationen så att det inte finns skolor som samlar elever med mycket stora behov av stöd, och andra skolor som samlar elever som inte har så stora behov. Inget land har, mig veterligen, kunnat uthålligt höja sina resultat utan att samtidigt höja likvärdigheten, säger Anna Ekström.
Hon hänvisar till Björn Åstrands likvärdighetsutredning, vars förslag om att bland annat förändra antagningssystemet till friskolorna debatteras flitigt i dagarna.
– Vi behöver komma åt grundorsakerna till vår skolsegregation. Därför hoppas jag att alla de förslag som nu diskuteras livligt tas på allvar av alla, säger Anna Ekström.
● Förkortningen står för "Trends in International Mathematics and Science Study".
● Undersöker elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap i årskurs 4 och 8.
● Genomfördes första gången 1995 och därefter vart fjärde år: 1999, 2003, 2007, 2011, 2015 och 2019.
● Sverige har deltagit med åttondeklassare varje tillfälle förutom 1999 och med fjärdeklassare sedan 2007.
Källor: IEA och Skolverket
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Hök25 Anna Olskog: ”Vi ökar trycket mot regeringen och lokala arbetsgivare.”
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Arbetsmiljö Nils Funcke: ”Rektorn får inte ens ställa frågan om en anställd talat med media.”
Krönika ”Vi kanske måste våga fundera på vad man kunde göra med tiden istället.”
Arbetsmiljö Åtalad för brott efter artikel i Vi Lärare.
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Hök25 Centerpartiet öppnar för regleringar – men S duckar avgörande frågan.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Digitala nationella prov Varnade själva för egna provplattformen visar Riksrevisionens granskning.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Hök25 Lärarnas före detta förhandlingschef en av de utsedda medlarna.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Hök25 500 personer samlades för gemensam manifestation i Stockholm.
Hök25 Tre avtalsombud: Därför sa vi nej till SKR:s slutbud.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.