
Ett av klassrummen på Elmeskolan i Älmhult.
Fysisk lärmiljö
Under jullovet 2018 började lärarna på Elmeskolan i Älmhult att bygga om skolans samtliga tolv klassrum.
Man tog bort den klassiska uppställningen av skolbänkarna som står riktade mot tavlan – och in sattes i stället miniatyrliknande kontorslandskap i klassrummen.
Runt varje skolbänk satte personalen upp tygskärmar för att skapa vad som liknar kontorsplatser för varje elev att arbeta vid.
Eva-Lena Brafield, rektor på Elmeskolan, tycker att omgörningen av klassrummen har lett till en bättre fysisk lärmiljö.
– Alla på skolan är jättenöjda. Vi har föräldrar som kommer fram och berättar att deras barn tycker att det fungerar mycket bättre i skolan nu än tidigare, och det känns extra kul.
Genomgångarna i skolans klassrum sker på en gemensam yta där man har ställt upp en soffa och så kallade saccosäckar framför klassrumstavlan. Därefter kan eleverna arbeta individuellt vid sina kontorsplatser.
Klas Henriksson arbetar som mellanstadielärare på Elmeskolan och även han ser positivt på de nya klassrummen.
– Nu har eleverna chansen att på riktigt få studiero i klassrummen. Med det nya upplägget finns det fler möjligheter att arbeta i lokalerna. Vi har den gemensamma ytan som vi kan ha till genomgångar, men även för att arbeta tillsammans. Sedan har eleverna också sina arbetsplatser där de enskilt kan arbeta mer ostört bakom skärmarna.
På vilket sätt har detta lett till en bättre arbetsmiljö?
– Nu avbryts jag och eleverna inte av att exempelvis en elev har svårt att koncentrera sig och stör, utan det har blivit mycket högre studiero i klassrummen. Skillnaden är att jag får mer tid över till att gå runt och följa upp med eleverna, i stället för att behöva lägga tid på att tysta de som stör, säger Klas Henriksson och fortsätter:
– Det finns många fördelar med det här upplägget. Framförallt är omgörningen ingen stor investering ekonomiskt, utan det är en enkel åtgärd. Det är faktiskt konstigt att vi inte har gjort något liknande tidigare som bryter den här traditionen med att läraren står längts fram och eleverna sitter på bänkarna rakt upp och ner.
Ett av klassrummen på Elmeskolan i Älmhult.
Eva-Lena Brafield säger att skolledningen kommer att utvärdera omgörningen av klassrummen redan i början av april och sedan även något djupare i juni, för att säkerställa att skolan har gjort om rätt.
– Eleverna och lärarna kommer att få fylla i enkäter anonymt och sedan kommer vi att titta och analysera svaren, säger hon.
Hur har ni finansierat omgörningen av klassrummen?
– Med tanke på att vi har gjort skärmarna själva så har de bara kostat någon hundralapp styck, så det har inte varit någon stor kostnad alls faktiskt. Vi sågade upp spånskivor, och syslöjden hade några tyger över som vi kunde använda.
Vad säger du till de som är kritiska till den här typen av klassrumomgörningar?
– De får gärna hälsa på oss och titta hur vi har det. Då får de se hur eleverna, oavsett ålder, upplever det. För eleverna har det faktiskt blivit en helt ny möjlighet att få jobba i fred utan att behöva bli störda av klasskompisarna, säger Eva-Lena Brafield.
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Arbetsmiljö Paul Carlbark tillbaka i klassrummet – släpper bok om maktmissbruk i skolan.
Lön & avtal Nya unika siffror: ”En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera”.
Hoten mot lärarna Ett halvår efter skolattacken i Örebro – så har Sveriges Lärare jobbat.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik ”Styrkan finns i kombinationen mellan tydlig lärarledd undervisning och socialt, likvärdigt lärande”, skriver Johanna Lüddeckens.
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Replik ”Lärare ska inte ha något som helst utrymme att använda ineffektiva och dåliga undervisningsmetoder”, skriver Linnea Lindquist.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Undervisning Fick hoppa in som tecknad vikarie i Knatte, Fnatte och Tjattes klass.
Debatt Simona Mohamsson och Lotta Edholm: ”Skolan behöver färre skrivbordspedagoger”.
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?