
Forskarna som gjort studien: Lena Manderstedt, Ulrika Bergmark, Annbritt Palo och Stefan Lundström.
Forskning
Forskare vid Luleå universitet har undersökt lärarstudenters motiv till att bli lärare. Under första veckan av sin utbildning fick 259 lärarstudenter från tre olika lärarutbildningar reflektera kring varför de har valt att studera till lärare.
Resultaten visar att det framför allt är fyra drivkrafter som motiverar yrkesvalet:
De vill skapa goda skolupplevelser, verka i ett utvecklande yrke, fostra goda medborgare, samt lyfta fram vikten av värdefull kunskap.
Ulrika Bergmark, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, har tillsammans med tre kollegor gjort studien.
– Studenterna fick skriva brev och berätta om vad som motiverar dem till att bli lärare. De fick även skriva om sina tidigare erfarenheter av skolan. Det är några saker som skiljer dem åt, men mest saker som förenar dem, säger Ulrika Bergmark.
Det är framför allt inneboende motiv som driver studenterna och yttre faktorer som till exempel lön nämns endast någon enstaka gång som motivation.
– Gemensamt för studenterna var just de fyra tidigare nämnda drivkrafterna. Vissa studenter har även haft negativa erfarenheter av skolan och har det som drivkraft till att ändra på saker, säger Ulrika Bergmark.
Forskarna som gjort studien: Lena Manderstedt, Ulrika Bergmark, Annbritt Palo och Stefan Lundström.
Vidare berättar hon om att studien kan bidra till ett intressant perspektiv i skoldebatten som ofta tenderar till att handla om den stora lärarbristen.
– Det är en angelägen studie. Skoldebatten handlar också ofta om hur man ska öka attraktionskraften till yrket. Om politiker och skolledare vet om vad som driver blivande lärare och vilka värden som prioriteras så måste man försöka möta dessa värden. Om studenterna till exempel förväntar sig att yrket ska vara utvecklande, så ska skolorna kunna erbjuda kompetensutveckling, säger Ulrika Bergmark.
I dagsläget finns det lite forskning om ämnet vilket är en av anledningarna till att studien gjordes.
– Det finns knappt någon svensk forskning om personers motiv till att bli lärare och personligen fanns inte heller någon sådan diskussion under min tid på lärarutbildningen, vilket jag hade uppskattat om det fanns, säger Ulrika Bergmark.
Slutligen rekommenderar hon alla lärare att då och då påminna sig själva varför de har valt yrket.
– Varför har man valt sitt yrke? Jag tror att det är viktigt att hålla den frågan vid liv. Det är lätt att bli fartblind efter åren och då kan det vara bra att påminna sig själv varför man är lärare.
Studien är gjord bland 259 lärarstudenter på Luleå tekniska universitet. Studenterna går tre olika lärarutbildningar: grundlärare för årskurs 1-3, grundlärare för årskurs 4-6, samt ämneslärare för gymnasieskolan.
I resultaten framkom fyra huvudanledningar till yrkesvalet:
Läs hela studien här.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.