”Lärarens egenskaper väger inte upp effekten som klassammansättningen kan ha på undervisningen”, säger Pontus Bäckström.
Till startsidan
Forskarna Pontus Bäckström, Stefan Lund, Ylva Svensson och Ove Sernhede resonerar kring behovet av att ändra klassernas sammansättning, och vad det betyder för undervisningen.
Segregation
Hur ska man minska segregationen i skolan?
Är lösningen att flytta elever, så kallad bussning?
Vi Lärare har talat med fyra forskare om behovet av att ändra klassernas sammansättning, och vad det betyder för undervisningen.
Pontus Bäckström, forskare och till vardags samhällspolitisk chef på Sveriges Lärare, har undersökt vilken inverkan klasskamraterna har på eleverna resultat.
Vi Lärare har talat med ytterligare tre forskare som studerat olika försök att minska segregationen genom att ändra klassammansättningen, vilket ofta handlar om att flytta elever mellan skolor, så kallad bussning.
Pontus Bäckströms forskning tog avstamp i Ramfaktorteorins idéer från 1960-talet som hävdade att det finns många faktorer utanför lärarens kontroll som har stor betydelse för undervisningen. De tre viktigaste faktorerna är vad eleverna ska lära sig, hur lång tid de har på sig och elevgruppens sammansättning.
Självklart och intuitivt, kan tyckas, men teorin har mer eller mindre fallit i glömska.
Pontus Bäckströms forskning visar förvisso att läraren har stor betydelse för elevernas resultat. Att en elev själv uppfattar att den har en lärare som är tydlig i undervisningen och bidrar med stöd och hjälp, har ett samband med högre elevresultat.
Men – visar resultaten av forskningen – läraregenskaper på klassrumsnivån kan inte väga upp de negativa effekterna som klassammansättningen har på individuella elevers resultat.
– I debatten hör man att det viktigaste för eleverna, även om de går i socialt utsatta skolor, är att deras lärare har ”höga förväntningar” på dem. Visst, det stämmer att det är viktigt, men mina resultat indikerar att det inte kan väga upp den styrande och begränsande effekten klassammansättningen kan ha på lärarens undervisning, säger Pontus Bäckström.
”Lärarens egenskaper väger inte upp effekten som klassammansättningen kan ha på undervisningen”, säger Pontus Bäckström.
På 1950-talet i Stockholm, när man skulle införa grundskolan, genomfördes en försöksverksamhet där stadens skolor delades upp i homogena respektive heterogena skolor, alltså med elever med hög förkunskap respektive låg.
Det visade sig att i de homogent sammansatta skolorna behövde eleverna ett år på sig för att lära sig en typ av matematik medan eleverna i de heterogent sammansatta skolorna behövde tre år för att lära sig samma matematik.
En viktig slutsats var, enligt Pontus Bäckström, att de med sämre förkunskaper ändå kunde lära sig motsvarande ämnesinnehåll. Genom att blanda klasserna lärde sig alla – och de svagaste gynnades mest.
– De elever som behöver mest hjälp klarar sig bättre om de går i en klass med högpresterande elever. Alla gynnas av att ha duktiga klasskamrater. Ur dessa perspektiv kan skolsegregation bli ett problem, bland annat genom flykten till friskolorna, säger Pontus Bäckström.
Fram växte vad som länge ansågs vara världens bästa skola.
– Forskning visar att det svenska skolsystemet ur ett internationellt perspektiv fortfarande står sig i fråga om likvärdighet och kompensatorisk effekt. Det behöver vi slå vakt om och förstärka snarare än försämra. Den ökande skolsegregationen i svensk grundskola kan ses som att uppdelningen av elever i olika skolor har ökat efter friskolereformen, säger Pontus Bäckström.
I flera kommuner där man länge brottats med en växande segregation och låga behörighetsnivåer för fortsatta studier i gymnasiet har olika metoder använts för att lösa problemet. Det första steget är vanligtvis att öka resurserna till skolorna som kämpar mest.
Som i Trollhättan. Där satsade kommunen på olika typer av kompensatoriska insatser och ökade resurser som till exempel ökad lärartäthet och utbildnings- och forskningsinsatser. Trots det minskade inte skillnaden mellan skolorna så som man hade hoppats.
Ylva Svensson.
Ylva Svensson, docent i psykologi med fokus på barn och unga vid Högskolan Väst och Karin K. Flensner, som är docent i utbildningsvetenskap och undervisar inom lärarutbildningarna, också hon vid Högskolan Väst ligger tillsammans bakom studien ” som undersökt Trollhättans segregationslösning i skolan.
När extra resurser inte gav önskat resultat beslöt kommunen att knappt 300 elever från två skolor med låg måluppfyllelse skulle fördelas till fem mottagande skolor, alltså så kallad bussning.
Men det blev starka protester.
Upprörda föräldrar skrev protestlistor, insändare i lokaltidningen och mejl till kommunen.
– Det skapades också grupper på sociala medier där frågan diskuterades livligt, säger Ylva Svensson.
Det som skrevs lästes såklart av eleverna som skulle bli tvungna att lämna sina skolor och fick dem att känna sig allt annat än välkomna.
Enligt Ylva Svensson gillade eleverna som skulle tvingas byta till nya skolor sin gamla skola, även om betygen halkade efter. De hade upparbetade relationer till lärarna och kände sig trygga. Skolan var ett socialt nav.
– För vissa av eleverna återkom aldrig den tryggheten i den nya skolan.
På en skola fick alla elever helt nya klasser när terminen startade.
De mottagande skolorna hade mycket skilda erfarenheter av elever med de olika behov av särskilt stöd som många av de trehundra hade. På någon skola saknades det i stort sett helt, på någon annan var det vardagsmat.
Fördelningen av eleverna gjordes medvetet ojämn. I någon klass placerades bara ett par elever, i någon annan skola hela klasser.
– På en skola fick alla elever, nya som gamla, helt nya klasser när terminen startade, säger Ylva Svensson.
Och när gamla grupperingar upplöstes gick det, enligt studien, lättare för de nya eleverna att komma in i gemenskapen.
Det var upp till var och en av de mottagande skolorna att förbereda sig och de gjorde det väldigt olika.
På skolorna som haft viss vana med elever från andra kulturer var det självklart för alla – rektorer, lärare och elevhälsopersonal – att arbeta med inkludering i olika grupprocesser och i de klasserna kände sig både de som bytt skola och de som tidigare gått på skolan, en stor tillit till sina lärare och de beskriver även ett tryggt klimat.
Lärare på andra skolor berättar i studien att de inte arbetar med relationsskapande processer på något systematiskt sätt och i de klasserna beskriver också eleverna en större otrygghet.
Av forskningsetiska skäl avslöjas inte vilka skolor som gjorde vad.
Ylva Svensson och Karin K. Flensner skriver i sin studie att: ”Den stora bilden är övervägande positiv och de allra flesta vi har träffat, både skolpersonal och elever, berättar om positiva erfarenheter, att nya relationer skapats och att elever trivs med sin skolvardag och lärmiljö.”
På gruppnivå gick det alltså bra, men på individnivå fanns det frågetecken om framgången.
– Enstaka elever på de mottagande skolorna mådde sämre efter förändringen. Om det hade med organisationen att göra eller inte gick inte att slå fast, säger Ylva Svensson.
Men studien visar även att ”… en övervägande majoritet av eleverna, oavsett om de bytt skola eller inte, sa att de kände sig trygga och hade en hög grad av tillit till sina lärare och att det finns vuxna på skolan som de har förtroende för. Därför finns det ett starkt stöd för grundidén med omorganiseringen och tankarna kopplade till inkludering och kamrateffekter.”
I Nyköping gjordes ett annat försök 2014. Kommunen beslöt att stänga alla befintliga högstadieskolor och samla alla elever i en nybyggd skolenhet med en helt nybyggd och en helrenoverad skola. Där skulle klasserna mixas utifrån ett socioekonomiskt index.
Året därpå kom flyktingkrisen och den nya skolan fick ta emot merparten av de nyanlända eleverna. Andelen elever med utländsk bakgrund ökade snabbt från 18 till 37 procent.
Många elever med välutbildade föräldrar valde då att byta till friskolor. Elevantalet sjönk drastiskt på den nya skolan och skolsegregationen befästes.
Enligt Pontus Bäckström drivs föräldrar som grupp inte enbart av rena akademiska motiv när de överväger att sätta barnen i en friskola.
– Det kan vara yttre tryck som att grannarnas barn börjar på en friskola och att man inte vill vara ”sämre” eller att man hoppas att friskolan ska erbjuda bättre studiero, till exempel. Men ju fler högpresterande elever som lämnar den kommunala skolan desto mer skiktas de lågpresterande ut i den kommunala.
Ove Sernhede, seniorforskare vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet, anser att det i grund och botten är fel att över huvud taget ge skolan ansvar för att bryta segregationen.
– Det är att angripa problemet i fel ände. Problemet har sin rot i att vi skapat ett samhälle som blivit allt mer skiktat och uppdelat. Bussning av elever är plåster på samhällsproblem som kräver helt andra åtgärder.
”Det är fullt möjligt att återskapa skolan så som den en gång var”, säger Ove Sernhede, forskare vid Göteborgs universitet.
Hans perspektiv är detsamma som elevernas som tvingas lämna sina skolor och sin trygghet. Att det i sig riskerar att skapa nya problem.
– De elever som tvingas lämna sina skolor känner sig inte sällan som andra klassens elever och medborgare på de nya skolorna. Och behandlas som sådana, av såväl andra elever som av vissa lärare. De lämnar skolor de känner sig trygga i och som inte är sämre eller mer slitna än de skolor de hänvisas till. De lämnar lärare de haft en relation till i många år och som hjälpt dem med mycket mer än kunskapsförmedling.
Ove Sernhede menar att problemet inte går att lösa lokalt, men att det går att lösa.
– Lokala experiment fungerar inte för att få ordning på skolans generella brister i kvalitet och likvärdighet. Marknadsskolan bidrar till att skikta eleverna på ett sätt som bevarar eller ökar klassklyftorna.
– Men det är fullt möjligt att återskapa skolan så som den en gång var. Uppdaterad, naturligtvis, men likvärdig.
Stefan Lund, professor i pedagogik vid Stockholms universitet, ägnar dagarna åt frågor om utbildningspolicy, ungas utbildningsval, skolsegregation, skolkulturer, såna saker.
Stefan Lund.
För närvarande leder han ett forskningsprojekt med titeln ”Att ta skolan i egna händer: styrd skolintegration och social förändring”. Där har han följt en – av etiska skäl anonymiserad – mellanstor kommuns vedermödor för att få acceptans för att flytta elever mellan skolor i tre områden. Det fina, det trasiga och det som få än de som bor där vill besöka. Och mönstret känns igen.
Kommunens beslut innebar att samtliga elever, oberoende av bakgrund, någon gång under sin låg- och mellanstadietid skulle gå i en skola som inte låg i deras direkta närområde.
Inledningsvis framhöll kommunen främst integration och segregationsproblem som skäl. I alla fall var det det som invånarna hörde. Ett skoluppror startade på sociala medier.
Kommunen ordnade möten med vårdnadshavare för att förklara sig, men argumenten spretade och oron ökade.
Föräldrarna kände sig överkörda. Vissa hade flyttat till området just för att de gillade skolan där.
Samtidigt kände sig föräldrar med utländsk bakgrund oroliga över vad det hela skulle betyda för deras barn som uppenbarligen inte var önskade på andra skolor.
Den avgörande pusselbiten var paradoxalt nog den tilltagande lärarbristen i kommunen. Genom att skapa nya skolenheter kunde man koncentrera de behöriga lärare man hade att tillgå till de respektive skolenheterna och därmed erbjuda alla elever det som skollagen kräver.
Ledaren för skolupproret säger i studien att när kommunens argument upplevdes som logiska rann upprördheten av de flesta. Omorganisationen kunde genomföras.
Fallstudien visar att majoriteten av eleverna, som sedan starten av sin skolgång gått i den organisationen i hög grad umgås med elever som har en annan etnisk bakgrund än dem själva. Eleverna har också fått högre resultat på de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk jämfört med innan och åren direkt efter reformen.
– Elevernas förbättrade resultat visar sig först några år efter omorganisationen, säger Stefan Lund.
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”