
Stigtomta skola. Foto: Magnus Glans
Fysisk lärmiljö
Klockan är 09:52. Det är full aktivitet på skolgården.
Höstsolen tränger fram genom skogsdungen och lägger sig över rastboden. Några elever i årskurs fyra står samlade vid dörröppningen för att lämna tillbaka leksaker. I dag var hopprepet mest populärt.
Runt en elevs handled dinglar ett guldigt garnarmband. För Stigtomaeleverna råder det inga tvivel om vad snöret signalerar.
”Nu är jag på legend-nivån”, utbrister en av tjejerna som prestigefullt lyfter armen i skyn med en stoltserande posering framför vännerna.
Rastklockan klingar. Alla elever ska in på en sista förmiddagslektion före lunch.
När skolgården tömts finns bara två byggarbetare kvar som smälter gräsgrönt gummi vid de nya studsmattorna. Det är en av de sista detaljerna som alltjämt är kvar att ordna innan skolan är helt färdiggjord utvändigt.
I februari 2019 invigdes nya Stigtomta skola med plats för 380 elever och 120 förskolebarn.
I fem år pågick arbetet med att förfärdiga skolan, som ligger cirka 15 km nordväst om Nyköpings centrum, och det är ett speciellt byggprojekt på många sätt.
Stigtomta skola är in i minsta detalj planerad för att vara anpassad för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som exempelvis adhd eller autism – från det att eleverna anländer tills de lämnar skolan. Redan under ritprocessen av skolbyggnaden hade projektledningen neuropsykiatriska diagnoser i åtanke.
Madeleine Jansson är rektor på skolan sedan fyra år tillbaka. När kommunbeslutet kom för några år sedan, att det skulle byggas en ny skola, var hon snabb med att belysa vikten av att byggnaden i grunden skulle vara anpassad för alla elever.
Tillsammans med skolans lärare, fritidspersonal och elevhälsoteam har hon sett till så att personalens önskemål skulle bli verklighet när den nya skolan ritades. Politikerna valde att lyssna och satsade på deras vision.
– Det är inte så vanligt att man som rektor får påverka byggnadsprocessen av en kommunal skola så som vi fick göra, men det fick vi. Jag samlade min personal och våra elever som fick tycka till hur vi ville ha den nya skolan. I dag känns Stigtomta verkligen som vår drömskola, säger Madeleine Jansson.
Stigtomta skola. Foto: Magnus Glans
Är det alltid så här ljudlöst på skolan?
– Ja, visst är det skönt? Det här är det viktigaste vi fick genom när skolan skulle ritas – god akustik som minimerar buller på hela skolan. Kommunen har verkligen lyssnat på skolans personal när det kommer till ljudet, säger Madeleine Jansson.
Tydligt strukturerad tavla i klassrummen på skolan. Foto: Magnus Glans
Det är högt i tak, väggarna har en neutral färgsättning och det blir ett stort ljusinsläpp i lokalen.
– Det finns en tanke bakom allt på skolan. Hela byggnaden är anpassad för elever med NPF. Färgvalen till exempel, är gjorda för att elever med synfel ska kunna navigera lättare.
”Kommunen har lyssnat på skolans personal när det kommer till ljudet”I samband med att byggnaden ritades har skolan fokuserat mycket på att skapa trygghet och tydlighet för samtliga elever. Till exempel har alla årskurser har fått egna så kallade hemvister. Där har varje lärare varsitt klassrum, anslutande grupprum, toaletter och skåp för varje elev med täckta skåpsluckor för att minska intrycken i de gemensamma utrymmena.
– Annars brukar skolhallar på låg- och mellanstadiet vara fulla med vinterjackor och väskor i olika färger som hänger och stör eleverna. Vi har i stället valt att skala av, säger Madeleine Jansson.
I varje klassrum har man satt in höj- och sänkbara bord till eleverna, ljudabsorberande golvskärmar mellan borden, och möjlighet till bildstöd framme vid whiteboardtavlan för alla elever.
– Det är sådant som är bra för alla, men nödvändigt för vissa elever. Vi har inte fastnat i att det ska vara en skola bara för elever med NPF, utan det ska vara en skola för alla våra elever. Man får inte fastna i att lägga alla resurser på NPF-eleverna. Vi har ingen NPF-inriktning, men i samband med byggprocessen fick vi chansen att skapa en skola som är bra för elever med NPF, säger Madeleine Jansson.
Madeleine Jansson. Foto: Magnus Glans
– Jag är övertygad om att det egentligen inte spelar någon större roll vilka lokaler man har, även om det underlättar, utan det viktigaste verktyget är skolans personal, säger hon och fortsätter:
– Vi har lagt jättemycket tid på att utbilda personalen. Vi har ett gott samarbete med SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten), som har varit på plats och bollat idéer och tankar i samband med ritandet och byggandet av skolan. Men de har också varit här efter att skolan var klar och hjälpt oss med möblering i klassrummet och handlett oss i frågor kring den fysiska lärmiljön.
Hur är det med utbildning av personalen?
– På SPSM:s webbplats finns utförliga utbildningspaket kring NPF, som all personal och skolledning har gått. Det här kommer vi fortsätta med även framöver. Det gäller att all personal är med.
Där tänker jag att man kan stöta på problem om man inte har all personal med sig, säger Madeleine Jansson.
I skolans hemvister har eleverna sina skåp, detta för att minska intrycken i de gemensamma utrymmena. Foto: Magnus Glans
– SPSM:s utbildningspaket, som vi har gått, är helt gratis.
Har miljonsatsningen på skolbyggandet påverkat lärarnas arbetssituation på något sätt?
– Nej, skolan har sin egen budget. Vi har inte fått dra ner på personal eller någonting sådant för att skolan skulle få finansieras. Det är kommunstyrelsen som tog beslutet på att skolan skulle byggas och hur mycket det skulle få kosta.
Caroline Fondberg (till vänster) och Maud Pettersson arbetar i samma hemvist på skolan. Foto: Magnus Glans
– Det har blivit en väldigt bra skola. De nya lokalerna är jättebra för alla elever. Det är härligt att få ha de här förutsättningarna i vårt arbete, säger Caroline Fondberg.
Vad märker ni för skillnader om man jämför nya skolan med tidigare skolor som ni har arbetat på?
– Det är jättestora skillnader. Man märker direkt av den dämpade miljön när man kliver in på skolan. Det är aldrig stimmiga lektioner, som vi kunde ha förut. Det har blivit mycket lugnare på skolan med hemvisten också, säger Caroline Fondberg.
”Det är mycket mindre visuella intryck i klassrummet nu än på andra skolor jag har jobbat på”, säger läraren Maud Pettersson. Foto: Magnus Glans
Maud Pettersson berättar att hon trivs bra i det nya klassrummet.
– Förut blev jag påverkad av andra klasser som sprang runt i korridoren och på skolgården. Men när man stänger dörren till klassrummet på den nya skolan så stänger man ute allt ljud. Det har blivit en bättre arbetsmiljö för oss lärare – det säger all personal, säger hon.
I klassrummens anslutande grupprum kan elever sitta avskilt och arbeta ostört. Foto: Magnus Glans
Lärarna upplever att skolans nya miljö har lett till att de nu kan lägga mer tid på undervisningen, i stället för arbetet runtomkring.
– Eleverna har fått en bättre arbetsro i klassrummet. Det tror jag i förlängningen leder till att de lär sig mer. Nu kan vi anpassa undervisningen mer och ge vissa elever möjlighet att arbeta mer i lugn och ro. På så sätt utvecklas de mer kunskapsmässigt, säger Maud Pettersson.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.