Lärare på sociala medier – en helt ny värld

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

På sociala medier brukar diskussioner snabbt bli hetsiga och tonen kan vara hård. Men att söka på hashtaggen #teachersofinstagram är att kliva in i en annan värld.

Avsändarna är mestadels kvinnor med kontonamn som teacherishappy, mrsrainbowbright och lessonswithlaughter och när man bläddrar bland de 6,3 miljoner inläggen syns nästan bara leenden.

Det är bilder på klassrum med färgkoordinerade bokhyllor, egentryckta kuddar med budskap som ”be awesome” och ett oändligt utbud av egengjorda undervisningsmaterial med snirkliga typsnitt. Allt är i klara färger som rosa, gult och blått.

Som så ofta började trenden i USA – och här finns det också guld vid de regnbågsfärgade klassrummens slut. Redan 2012 blev lågstadieläraren Deanna Jump (@mrsjumpsclass, 78 000 följare) dollarmiljonär genom att sälja sitt undervisningsmaterial via plattformen Teachers pay teachers.

”Vi svenskar är ganska dåliga på att peppa varandra” För de flesta av Instagramkontona handlar det dock just om att inspirera och motivera andra lärare. Så var det för Linda Forssell Asp som startade sitt konto @lindas.klassrum för tre och ett halvt år sedan.

Skolvärldens artikel nominerad till journalistpris

  • Föreningen Fackförbundspressen delar sedan 2005 varje år ut Fackförbundspressens journalistpriser.
  • Klasserna är: Bästa avslöjande, Bästa berättande text, Bästa kommenterande text, Bästa förklarande text, Bästa redigering, Bästa illustration, Bästa fotografi och Bästa digitala satsning.
  • 2021 är Skolvärldens artikel här bredvid nominerad i klassen ”Bästa förklarande text”.