Vilhelm Persson.
Till startsidan
Granskning
Enligt varannan tillfrågad lärare råder det en tystnadskultur inom den svenska skolan. Fyra av tio lärare uppger att de har straffats efter att ha framfört kritik mot verksamheten.
– Lärare som straffas av sin chef för att de framfört kritik kan göra en anmälan till JO. Med största sannolikhet blir chefen fälld, säger Vilhelm Persson, professor i offentlig rätt vid Lunds universitet.
Under hösten har Skolvärlden genomfört en enkätundersökning bland ett representativt urval av Lärarnas Riksförbunds medlemmar om en eventuell tystnadskultur inom svensk skola.
Vilhelm Persson.
– JO har dessutom slagit fast att det inte är okej att en chef kallar till sig anställda för ett allvarligt samtal efter att de offentligt kritiserat verksamheten. Skulle det ske, kan de anställda göra en JO-anmälan. Med största sannolikhet blir chefen fälld.
Om chefen vill ha fakta för att kunna agera mot missförhållanden?
– Det är okej om det är mycket tydligt att det bara är det som samtalet går ut på, om det inte finns någon som helst möjlighet att tolka det på något annat sätt. Chefen måste under samtalet då vara exceptionellt noggrann för att inte ge intryck av att det är frågan om en missnöjesyttring.
För privat anställda lärare?
– Deras yttrandefrihet förbättrades häromåret bland annat när det gäller meddelarfrihet och meddelarskydd. Dock kan skyddet för yttrandefriheten för privat-anställda fortfarande vara lite svagare än för offentligt anställda. Men vi vet ännu inte riktigt hur den nya lagändringen slår igenom i praktiken.
Skolvärlden har under det senaste året varit i kontakt med mer än ett hundratal fackligt aktiva lärare som i varierande grad vittnat om en alltmer utbredd tystnadskultur på många – inte alla – skolor, privata såväl som offentliga.
Trots att det inte är ovanligt att arbetsgivaren återkommande får låga poäng i anonyma medarbetarenkäter, märks inget av det när det är dags för medarbetarsamtal, berättar till exempel ett fackligt ombud.
– Jag tror att oron mot att öppet framföra kritik framför allt handlar om en rädsla för att begränsa möjligheterna till högre lön, fortbildning och liknande. Många känner dessutom inte till vilka rättigheter de har.
En annan fackligt aktiv lärare berättar om hur medlemmar ofta vill att facket ”ska agera” när något är fel, men absolut inte med dem själva som exempel eller källa. De vill inte ”bråka” med chefen.
Enligt Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén visar enkätundersökningen på betydande fel och brister inom svensk skola.
– Det tycks dessutom inte vara några skillnader mellan kommunala skolor och friskolor eller mellan grund- och gymnasieskolor.
Enligt en aktuell opinionsundersökning som Novus Opinion utfört på uppdrag av Saco anser var tredje akademiker att det råder en tystnadskultur på deras arbetsplats.
– Inom skolan är andelen alltså ännu större, vilket är problematiskt av många olika skäl förutom de rent arbetsmiljömässiga. Som lärare har vi bland annat i uppdrag att fostra våra elever att bli demokratiska medborgare. En viktig del i en demokrati är att man kan höja sin röst och säga ifrån när något är fel. Då måste vi självklart också själva kunna göra det, säger Åsa Fahlén.
– Att hälften av lärarna upplever att det råder en tystnadskultur på deras arbetsplats är superallvarligt. Skolan ska vara garanten för det öppna demokratiska samhället.
– Det är självklart att man i en marknadsutsatt skola inte kan lyfta problem på ett sätt som kan skada skolans rykte. Det skulle kunna leda till minskat antal sökande elever och i förlängningen mindre pengar till skolan, säger en lärare i undersökningen.
Det är en uppfattning som delas av Åsa Fahlén.
– Marknadstänket är en orsak till tystnadskulturen, men inte den enda. En annan viktig förklaring är lärarnas försämrade autonomi och minskade professionella utrymme. Det är hela tiden någon annan som ska tala om för oss hur undervisningen ska bedrivas, hur verksamheten ska vara, vad vi behöver göra för att förbättra resultaten. Lärare som utifrån sin professionella erfarenhet och kompetens inte tror på vad som sägs och kanske protesterar, upplevs som besvärliga.
Det är väl inte konstigt om en aktör på en marknad vill värna sitt varumärke?
– Tystnadskulturen är så otroligt dum, även ur ett marknadsperspektiv. Ett företag blir framgångsrikt om man har medarbetare som är med och tar ansvar för verksamheten. Att kritisera och lyfta problem är att göra just det, säger Åsa Fahlén.
– Som lärare har vi dessutom ett statligt uppdrag att se till att alla elever får en likvärdig och god utbildning. När det inte sker, måste vi få berätta om det.
– Om lärare förväntas marknadsföra snarare än informera sakligt och opartiskt, och om lärare förväntas tala väl om sin skola snarare än larma om missförhållanden så går det ut över undervisningen, skolmiljön, eleverna och kollegorna. Den utvecklingen arbetar jag för att bryta. Jag vill att lärare utan rädsla ska kunna kritisera och larma om missförhållanden. Kunskap och kvalitet i undervisningen ska stå i fokus i skolan – inte skolors varumärken, skriver Anna Ekström.
Roger Haddad (L), förste vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, menar att tystnadskultur alltid är något negativt, oavsett arbetsplats.
– Medarbetare måste känna en trygghet i att kunna föra fram synpunkter. Det spelar ingen roll om det gäller den egna arbetsmiljön eller förutsättningarna för att kunna utföra sitt uppdrag på ett bra sätt. På alla skolor ska det finnas en rektor som har ett ledarskap som gör att medarbetarna kan och vågar föra fram sina synpunkter.
Hälften av lärarna i LR:s undersökning anser att det råder en tystnadskultur inom skolan.
– Det är ett tecken på att saker och ting inte är bra. Att lärare och andra känner att de inte tryggt kan framföra sina åsikter utan att riskera att bli bestraffade är inte acceptabelt.
Behövs det några förändringar av lagstiftningen?
– Nej, jag tror inte på några lagändringar. Att återupprätta Sveriges lärare sker inte genom att ändra en paragraf, säger Roger Haddad.
Vilken betydelse har framväxten av en skolmarknad haft för tystnadskulturen?
– Det är klart att det finns en sådan aspekt. Men det är inget giltigt skäl för skolledning eller rektor att sätta munkavel på lärarna. De måste kunna föra fram kritik.
– Det tyder på att något har hänt under de senaste åren. Det har länge pratats om att den som är kritisk missgynnas lönemässigt. När jag för några år sedan var fackligt aktiv på lokalplanet och löneförhandlade, var det dock mycket sällan som vi kunde se att det verkligen var så.
– Då var det dessutom inte fyra av tio som ens upplevde att de straffades för att de framfört kritik.
Enligt undersökningen har drygt hälften av lärarna funderat på att byta jobb på grund av tystnadskulturen.
– Jag tycker samtliga resultat i undersökningen är mycket allvarliga och leder fram till ett väldigt dåligt betyg på det svenska skolsystemet.
Vad kan man göra åt det?
– I dag är det många som inte vågar protestera för att de är rädda för att bli straffade. Den ökade individualiseringen i samhället, och att många främst ser till sig själva, bidrar också till tystnadskulturen och ökar arbetsgivarnas möjligheter att spela ut arbetstagarna mot varandra. Svaret är därför ökat fackligt engagemang, det vill säga att man går samman och kollektivt driver frågor. Men tyvärr minskar den fackliga aktiviteten på många håll.
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.