
”Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda”, säger Anna Olskog.
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog har egen erfarenhet av arbetsbelastningen som ökar med elevers frånvaro.
Granskning
En majoritet av lärarna anser att stor elevfrånvaro leder till ökad arbetsbelastning.
– En redan pressad arbetssituation förvärras ytterligare, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
I en ny undersökning av Sveriges Lärare uppger 30 procent av de svarande lärarna att det ofta eller ibland händer att elever är frånvarande en vecka eller mer trots att ansökan om ledighet inte beviljats.
60 procent uppger att frånvaron innebär ganska eller mycket merarbete för lärarna.
– Även min egen erfarenhet, direkt från klassrumsgolvet, är att elevfrånvaro leder till ökad arbetsbelastning för lärarna och försvårar våra möjligheter att planera och genomföra undervisning, säger Anna Olskog.
Många vårdnadshavare förväntar sig att lärare på olika sätt ska hjälpa elever som exempelvis åker iväg på en resa trots att det inte är lov.
– Nog kan vi sticka en bok i handen på eleverna, men det räcker ju inte fullt ut för att kompensera för frånvaron.
– De delar av undervisningen som omfattar att vara i klassrummet, att interagera med andra och ta plats och utrymme, blir en förlust för eleven. Det blir också en ryckighet för elevgruppen och mer arbete för läraren.
”Det försvårar våra möjligheter att planera och genomföra undervisningen.”
Anna Olskog berättar om egna och andras erfarenheter från skolor med policyn att föräldrar som exempelvis åker på resor med sina barn, trots att skolan inte har beviljat ledighet, själva får ta ansvar för den undervisning som barnen missar.
– Det kan vara ett sätt att försöka minska lärarnas ökade arbetsbelastning, men i realiteten är det svårt. Inte minst med tanke på att det är tredje part – de enskilda eleverna – som drabbas. När de kommer tillbaka till klassrummet behöver de mötas där de är.
– Jag tycker dock att det är bra att man tar ett helhetsgrepp och tydligt visar var man står.
Vad säger det om synen på skolan när föräldrar åker på semester med sina barn trots att det inte är lov?
– Det ligger nära till hands att fråga vilken syn man har på skolplikten om man på eget bevåg går emot den. Om det här utvecklas till att bli ett mer omfattande problem måste man överväga åtgärder som upprätthåller skolplikten. Vilka de är behöver i sådana fall utredas.
– Skolplikten är till för eleverna och en förutsättning för att de ska få möjlighet att nå sin fulla potential. Med tanke på att mindre än hälften av årets dagar är skoldagar bör man kunna planera in ledighet när barnen inte är i skolan.
”Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda”, säger Anna Olskog.
Men det är billigare att åka till Sälen när det inte är lov.
– Som lärare ska vi inte behöva argumentera kring det. Skolplikten säger att eleverna ska vara i skolan och det är inom det området som vi ska vara.
– Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda. Det är inte där vi ska vara. Vi ska ägna oss åt vårt kärnuppdrag, vilket är att främja lärande och ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt. Det är inte att tillhandahålla en massa särskilda önskemål som inte är inom ramen för det som vi ska göra.
Skola är en kollektiv verksamhet?
– Ja, och den här långtgående individualiseringen som har kommit att prägla samhällsutvecklingen krockar ibland med skolans möjlighet att organisera undervisning.
– Synsättet att undervisning är en kollektiv verksamhet behöver stärkas i relation till föreställningen att elevens utbildning är individuell.
Krävs det några regelförändringar?
– Det som är absolut viktigast är att lärare ges tillräckligt med tid för undervisning och för- och efterarbete. Därutöver behöver vi ha rimlig storlek på elev- och barngrupper och lärartäthet. När vi är tillräckligt rustade ökar våra möjligheter att räcka till för alla elever.
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.