David MacMillan trivdes bland lärarna på konferensen Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Till startsidan
Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen, ser fram emot samarbetet med Nobelprismuseet.
Forskning
Lärarstiftelsen inleder ett samarbete med Nobelprismuseet.
Och det ska komma Sveriges lärare till del.
– Bakom varje Nobelpristagare finns en lärare som lagt grunden för deras framgång, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen.
I oktober samlade Nobel Prize Teacher Summit lärare från över trettio länder i Stockholm. Nobelpristagare och forskare inom kognitionsvetenskap och pedagogik presenterade sina perspektiv på inlärning och undervisning och diskuterade med lärarna på plats.
Bland de inbjudna gästerna fanns David MacMillan, nobelpristagare i kemi som passade på att hylla sin gamla lärare.
– Hon fick världen att växa långt, långt utanför stålverkssamhället där vi växte upp, sa David MacMillan till Vi Lärare och förklarade varför han tror att dagens lärare kan svara på de viktigaste frågorna för unga.
David MacMillan trivdes bland lärarna på konferensen Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Samarbetet med Nobelmuseet har därför alltid känts naturligt för Lärarstiftelsen.
– Tillsammans med Nobelprismuseet kommer vi att skapa flera utvecklande aktiviteter för lärare som ger guldkant. Det blir föreläsningar och lärarkvällar tillsammans med forskare och nobelpristagare, säger Malin Tufvesson.
I år kommer samarbetet bland annat bestå av den internationella konferensen Nobel Prize Teacher Summit, där lärare, forskare och nobelpristagare från hela världen deltar, och lärarkvällar med fokus på undervisningsutveckling.
– Vi kommer att hålla till på Nobelprismuseet i Stockholm och alla lärare är välkomna. Information om datum och hur man anmäler sig kommer att finnas på Lärarstiftelsens hemsida, säger Malin Tufvesson.
– Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är viktigt och grunden så man kan utgå från att föreläsningarna utgår från det.
Nobelprismuseet är lika nöjd med samarbetet.
– Väldigt många Nobelpristagare lyfter med emfas fram den avgörande betydelsen av lärare som vidgat deras vyer, väckt deras nyfikenhet och fått dem att vilja studera och nå framgång. Detta tar vi fasta på när vi varje år för samman lärare och Nobelpristagare i en heldagskonferens – det blir starka, inspirerande och lärorika möten, säger Erika Lanner, chef för Nobelprismuseet i en pressrelease.
LÄS MER:
Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Konsekvenser behövs”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”