
Karolina Parding har sedan disputationen 2007 forskat om arbete och organisation, med särskilt fokus på lärare och deras arbetsvillkor.
Både lärare och elever skulle gynnas av att byråkrater och marknadsaktörer backade till förmån för lärarnas expertis, enligt forskaren Karolina Parding på Luleå tekniska universitet.
Forskning
Lärare kläms mellan politiska reformer och marknadslogik som försvårar ett naturligt samarbete, enligt en ny internationell studie.
– Lärarprofessionen behöver få en större plats att påverka hur arbetet organiseras, säger Karolina Parding, professor i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet, som lett studien.
I hennes analys består det svenska skolsystemet av tre sam- eller motverkande krafter: Professionen, organisationen och marknaden. I dragkampen mellan dem avgörs vem som har legitimitet att besluta hur och när vilka saker ska utföras och följas upp i skolan.
– Där ser vi att lärarprofessionen har fått mindre och mindre att säga till om, säger hon.
Att lärarnas röst försvagats sedan 90-talets genomgripande reformer av skolsystemet är ganska enkelt att förklara ur ett professionsteoretiskt perspektiv, menar hon.
– Innan kommunaliseringen och friskolereformen så hade vi professionen och byråkratin i någon slags samspel. Det var inte nödvändigtvis uppdelat helt jämnt 50–50, men nu med marknaden så har vi tre logiker som buffar med varandra på samma yta. Då är det naturligt att det finns mindre plats för professionen.
I ett nyss avslutat forskningsprojekt ledde Karolina Parding en forskargrupp på sammanlagt tio forskare från LTU i Sverige och tre olika universitet i Sydney och Perth i Australien. Studien undersöker hur politiska reformer i ett konkurrensutsatt skolsystem påverkar lärares arbetsvillkor.
I takt med att fler fristående aktörer gett sig in på marknaden har styrning och kontroll också ökat, vilket gjort att byråkratin har växt. Det har bland annat lett till mer dokumentation för lärare och en ökad detaljstyrning av lärarnas arbetsformer, inklusive formerna för samarbete inom kollegiet.
I studien skriver forskarna att samarbeten som påtvingas lärarna uppifrån riskerar att ersätta mer naturliga, lärarinitierade möten och diskussioner.
– Det blir ett problem när professionella yrkesgrupper inte tillåts ha tolkningsföreträde att själva vara med och organisera arbetet. Om vi vill att lärare trivs och utvecklas, och också stannar kvar i yrket behöver de ges goda arbetsvillkor, och där ingår att ha kontroll i arbetet, möjlighet att påverka. Det är svårt att göra ett bra jobb om en inte ges goda förutsättningar, säger Karolina Parding.
Studien tittar även på hur olika lärares arbetsvillkor påverkas av reformer och marknadslogik kopplat till var i landet de jobbar. Beroende på om du som lärare arbetar exempelvis i en glesbefolkad inlandskommun med en enda skola, eller om du jobbar i en mellanstor stad med flera kommunala och fristående kolor, påverkas du olika av de politiska besluten. Det har blivit större skillnad på lärares arbetsvillkor beroende på var i landet de jobbar, och den utvecklingen har skyndats på av kommunaliseringen och friskolereformen.
– Det har förstås alltid funnits skillnader mellan olika skolor och olika orter men 90-talets stora reformer har gjort skillnaderna mellan skolorna större och större. Det får i sin tur konsekvenser för lärarkåren. Skilda villkor leder till att olika frågor blir viktiga att driva, och vad den samlade professionen vill blir kanske inte lika tydligt.
Det låter som en utmaning för facket?
– Exakt. Den kollektiva rösten riskerar att bli svagare.
Karolina Parding har sedan disputationen 2007 forskat om arbete och organisation, med särskilt fokus på lärare och deras arbetsvillkor.
Karolina Parding menar att de ökande skillnaderna riskerar att leda till inlåsningsmekanismer på arbetsmarknaden, när lärare jobbar på skolor som så starkt präglas av sina specifika villkor.
– Det är en typ av utmaning att undervisa elever som har inställningen ”vad mer kan jag göra för att få ett A?” och en helt annan att undervisa elever som knappt kommer till skolan. Det är skilda världar som kräver att man utvecklar skilda kompetenser, och det kan leda till att lärare inte rör sig mellan de två världar som uppstår. Det kan påverka möjligheten för skolan att leva upp till sitt kompensatoriska uppdrag, säger hon.
De tydligaste skillnaderna i lärares arbetsvillkor hittar forskargruppen i jämförelsen mellan skolor på olika geografiska platser, snarare än i huruvida skolorna drivs av kommunala eller fristående huvudmän. Men en skillnad beroende på huvudman som ofta återkommer bland de lärare som forskarna intervjuat är hur de beskriver två olika sorters frihet: Att vara fri som anställd, och att vara fri som lärare.
– Lärare på kommunala skolor ger en bild av att vara fria som anställda. De kan tala fritt, påtala missförhållanden och liknande utan att riskera jobbet eller att få reprimander. Men eftersom de ofta jobbar inom större skolenheter som i sin tur ingår i en hel kommun med många nivåer av styrning kan de vara ganska ofria som lärare. ”Nu har vi bestämt att vi i vår kommun ska göra så här” och så vidare.
Och lärarna på friskolorna ger motsatt bild:
– Där är tendensen att man känner sig fri i det pedagogiska arbetet, ingen lägger sig i vad man gör i klassrummet. Men de upplever sig mer påpassade när det gäller vad man kan säga i fikarummet eller på ett möte, och även utåt.
– I den bästa av världar känner sig lärare fria i sin undervisning och planering, och även i vad man till exempel kan säga till sina chefer. Här verkar det som att man i kommunal skola har den ena friheten och i privat har man den andra, säger Karolina Parding.
Ett stort antal statliga utredningar har nyligen presenterat sina slutrapporter med rekommendationer för hur regeringen bör förändra, reformera och reglera skolan, och fler är på ingång.
Karolina Pardings budskap till de styrande är i grunden enkelt: Lyssna på lärarna – de vet redan vad som fattas och vad som ska bort.
– Lärarna behöver ges större utrymme att påverka hur arbetet ska organiseras och följas upp. Dels för att det ska bli schysta villkor för lärarna, dels för att det ska bli bra för eleverna. Det här är yrkesutövare som har gått en lång högre utbildning på universitet och högskola och som har socialiserats in i sitt yrke. Det är de som är experterna, de kan sin verksamhet och vet vad som behövs, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.