
Maria Guthke.
Lärarförbundet
En helt ny förkortad, kompletterande pedagogisk utbildning för akademiker som vill skola om sig till lärare. Så vill regeringen motverka lärarbristen i den utredning om ny lärarutbildning som lagts fram.
Lärarförbundet varnar för att förslagen snarast kan leda till motsatsen – minskad kvalitet och fler läraravhopp.
– Vi delar regeringens problembild: Dagens utbildning behöver förstärkas och det behövs fler examinerade lärare. Men de här förslagen missar helt målet, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.
Regeringen med samarbetspartierna L och C föreslår en försöksverksamhet med en ny, kortare kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) för blivande grundlärare och ämneslärare, i syfte att motverka lärarbristen. Utbildningen riktar sig till de med en tidigare avslutad akademisk examen och omfattar pedagogik, ämnesstudier och verksamhetsförlagd utbildning.
– Risken är stor att man genom att förkorta och snabba på kommer att medverka till tidiga lärarmisslyckanden. Och det vinner ingen på.
Lärarförbundet skulle snarare se att regeringen tittar på alla de som i dag jobbar som lärare men saknar lärarexamen.
– Hälften av dem har faktiskt en nästan slutförd lärarutbildning, säger Johanna Jaara Åstrand.
Lärarförbundet har länge efterlyst tydliga satsningar på just den målgruppen och menar att det skulle vara mer effektivt och öka lärarbehörigheten med flera tusen lärare på kort tid.
Utredningen föreslår att nuvarande kompletterande pedagogutbildning för grundlärare, som idag är 90 högskolepoäng, ska kortas till 75 högskolepoäng och för ämneslärare 60 högskolepoäng. Detta för att gruppen som har en akademisk bakgrund ska få sin lärarutbildning snabbare och för att bredda vilka som ska kunna bli behöriga att söka KPU.
– Förslaget som regeringen lägger leder möjligen till att fler karriärväxlar, men risken är att lärarkarriären blir extremt kort för att de sökande inte får de kunskaper som behövs för att klara läraryrket.
Men Lärarförbundet har ju legat på för att göra det möjligt att komplettera annan akademisk utbildning och därmed bli lärare?
– Jo, men med det här förslaget kommer inte kompletteringen ge de kunskaper som faktiskt behövs för att möta eleverna i klassrummet. Ett stort slöseri eftersom de här personerna investerar i en utbildning, men inte får vad som krävs.
– Ett av regeringens syften är att stärka kvaliteten. Jag ifrågasätter hur en snabbare och kortare utbildning, som ger behörighet i ämnen som man inte läst på högskola, ska kunna öka kvaliteten.
Maria Guthke.
Läraren ringde upp Maria Guthke, ordförande i Lärarförbundet Student, för att få hennes spontana kommentarer till den nya utredningen. Hon gav både ris och ros:
– Förslaget att den kompletterande pedagogiska utbildningen, KPU:n, kortas ner är inte bra. Fel väg att gå, eftersom det då tummas på kvaliteten i utbildningen.
På plussidan finns förslaget att de lärarledda timmarna ska öka.
– Det är något vi påtalat länge och regeringen nu glädjande nog fattat gehör för. Liksom att övningsskolor, som tidigare bara varit försöksverksamhet, nu föreslås införas permanent på alla universitet och högskolor.
Att lägga fram förslag som kortar lärarutbildningen är helt fel väg att gå. Lärarutbildningen är en grundläggande utbildning för ett långt yrkesliv och måste ge studenterna de förkunskaper som krävs. Att skära ner på utbildningens längd och innehåll för att få ut fler snabbare är att göra blivande lärare en riktig otjänst.
Förslagen innebär att man kan bli behörig lärare i ett ämne som man inte har läst på högskolan. Därtill ska utbildningen läsas med förhöjd studietakt. Det är inte rimligt.
Förslagen visar också på politisk klåfingrighet och särlösningar för lärarutbildningen. Utbildningen är samhällsviktig, men att flytta regleringarna till en förordning och öka detaljstyrningen ännu mer löser inte problemen. Det får i stället negativa konsekvenser för både blivande lärare och lärarutbildare.
En mycket stor andel av de lärare som är obehöriga i dag har en nästan fullgången lärarutbildning med sig i ryggsäcken. Att satsa på dem som har nära till att nå en lärarexamen skulle kunna få upp behörigheten snabbt och till låg kostnad. Trots det lyser satsningar på denna grupp med sin frånvaro.
Lärarutbildningen behöver fler lärarledda timmar och Lärarförbundet välkomnar intentionerna om att den lärarledda tiden ska öka. Men det krävs satsningar och resurstillskott för att få fler lärarutbildare och kunna nå mer lärarledd tid.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”