Så kan du arbeta relationsskapande på nätet

En effekt av distansundervisningen är att det blir svårare att arbeta relationsskapande. Foto: iStock
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Om fyra dagar löper gymnasiestängningen ut, och regeringen väntas komma med besked om framtiden inom ett par dagar.
– Fortsätter det efter sommaren behöver vi ett helt nytt skolsystem, säger Olle Linton, gymnasielärare i historia och religion.

Han gissar att gymnasiet kommer att bedriva distansundervisning långt efter den 24 januari, där den bortre gränsen ligger nu.

– Att det skulle bli undervisning som vanligt då, det har jag sagt till eleverna att det kan de glömma. I stället säger jag hela tiden att ”vi ses efter påsk”. Sen kom jag på att jag sa exakt samma sak förra året, säger Olle Linton.

Han undervisar på Östra Real i Stockholm.

Olof Linton, gymnasielärare Östra Reals Gymnasium, Stockholm.

– Gud förbjude, om det fortsätter efter sommaren. Då måste det till skolpolitiska åtgärder och en omstrukturering av hela utbildningssystemet. Vi kör på en nödlösning nu, en blek digital version av vår vanliga undervisning. Om detta är en ny verklighet, då behöver vi arbeta annorlunda, säger han.

Skolan där han arbetar ligger i ett välmående område, och Olle Linton undervisar på teoretiska program.

Men eleverna tappar motivation, säger han.

– Och har inte sett den samlade effekten. Det kommer vi att göra om ett par år, det här är en skitsituation, säger han.

En effekt är att det blir svårare att arbeta relationsskapande.

– Min lärarstil är väldigt mycket att hela tiden bolla ut frågor, ha en dialog. Be dem förklara. En fysisk aktivitet samtidigt, jag springer runt i klassrummet, jag ritar på tavlan, uppmanar till dialog. Man kan gå därifrån alldeles svettig. Nu sitter man bara där och pratar framför en dator. Det är blekt, säger Olle Linton.

LÄS ÄVEN

FOHM stoppar insamlingen om skolan

Ekström: ”Besked om gymnasiet dröjer”

Skolverket gör en blixtöversyn av skolstängningarna