Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Till startsidan
Coronaviruset
Omfattande skolstängningar världen över på grund av covid-19 har visat hur viktig skolan är. Ivern är stor att kunna öppna skolorna igen, så till den grad att säkerheten äventyras.
– Skolöppningarna i Indien sker nu alltför lättvindigt med tanke på smittan, menar Kamala Kanta Tripathy, generalsekreterare vid det indiska lärarfacket AITPF.
LÄSTIPS: Fem länder – fem olika pandemistrategier
Covid-19-pandemin har på olika sätt påverkat utbildningen för uppskattningsvis 1,6 miljarder elever i 190 länder, enligt världslärarfacket Education International.
Efter ett år av Covid-19-pandemi är fortfarande över 800 miljoner studenter drabbade av betydande störningar i sin utbildning, enligt FN:s utbildningsorgan Unesco. Unesco har tagit fram en interaktiv karta som visar hur pandemin påverkat skolväsendet, land för land och dag för dag, från den 16 februari förra våren, till i dag.
I april 2020 inträffade en topp vad gäller landsomfattande nedstängningar av skolorna. Då stängde 190 av världens 195 erkända nationer sina skolor.
LÄSTIPS: La pandemie – så hanterar franskaa skolan smittan
I takt med att kunskapen om sjukdomen ökat har världens regeringar strävat efter att minimera landsomfattande stängningar av sina skolor. I dag håller runt 25 länder sina skolor helt stängda och 101 länder håller sina skolor helt öppna. Resten av länderna håller delvis öppet och varvar lokala stängningar med distansundervisning beroende på hur utvecklingen av smittan ser ut.
”Stängda skolor ökar risken att tappa elever, vilket drabbar de mest utsatta allra hårdast. Därför måste skolstängningar vara en sista utväg och att öppna dem under säkra förhållanden en prioritet”, skriver Audrey Azoulay, generaldirektör för Unesco.
Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Samtidigt är det en bekymrad generalsekreterare för det Indiska lärarfacket AITPF, Kamala Kanta Tripathy, som Läraren.se får kontakt med. Hon menar att skolöppningarna i Indien nu sker alltför lättvindigt.
– Vi är alla oroade och bekymrade över hur snabbt situationen övergår till traditionell klassrumsundervisning, utan att det tas hänsyn till riskerna med smittan. Situationen för lärarna i Indien är inte särskilt positiv.
Det är den fattiga världens skolor som drabbats värst. Över en tredjedel av världens elever har inte haft tillgång till någon distansundervisning, digital eller på annat sätt. Det saknas både digital hårdvara, internetanslutningar liksom digital kunskap både hos lärare och elever. Ett förhållande som förvärrar redan befintliga ojämlikheter.
Samtidigt slår Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, fast i sin senaste rapport att lärare inte kan ersättas av online- utbildning. Lärare och skolor behövs för elevers sociala, emotionella och kognitiva utveckling.
För att möjliggöra en säker återgång till skolan efterlyser Unesco att världens 100 miljoner lärare och lärare prioriteras i vaccinationskampanjer.
Fotnot: I världen finns 195 länder: 54 länder i Afrika, 48 i Asien, 44 i Europa, 22 i Sydamerika och Karibien, 14 i Oceanien, 2 i Nordamerika.
LÄS ÄVEN
Gravida får rätt till coronaersättning
Regionerna tveksamma inför skoltester
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.