
Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Coronaviruset
Omfattande skolstängningar världen över på grund av covid-19 har visat hur viktig skolan är. Ivern är stor att kunna öppna skolorna igen, så till den grad att säkerheten äventyras.
– Skolöppningarna i Indien sker nu alltför lättvindigt med tanke på smittan, menar Kamala Kanta Tripathy, generalsekreterare vid det indiska lärarfacket AITPF.
LÄSTIPS: Fem länder – fem olika pandemistrategier
Covid-19-pandemin har på olika sätt påverkat utbildningen för uppskattningsvis 1,6 miljarder elever i 190 länder, enligt världslärarfacket Education International.
Efter ett år av Covid-19-pandemi är fortfarande över 800 miljoner studenter drabbade av betydande störningar i sin utbildning, enligt FN:s utbildningsorgan Unesco. Unesco har tagit fram en interaktiv karta som visar hur pandemin påverkat skolväsendet, land för land och dag för dag, från den 16 februari förra våren, till i dag.
I april 2020 inträffade en topp vad gäller landsomfattande nedstängningar av skolorna. Då stängde 190 av världens 195 erkända nationer sina skolor.
LÄSTIPS: La pandemie – så hanterar franskaa skolan smittan
I takt med att kunskapen om sjukdomen ökat har världens regeringar strävat efter att minimera landsomfattande stängningar av sina skolor. I dag håller runt 25 länder sina skolor helt stängda och 101 länder håller sina skolor helt öppna. Resten av länderna håller delvis öppet och varvar lokala stängningar med distansundervisning beroende på hur utvecklingen av smittan ser ut.
”Stängda skolor ökar risken att tappa elever, vilket drabbar de mest utsatta allra hårdast. Därför måste skolstängningar vara en sista utväg och att öppna dem under säkra förhållanden en prioritet”, skriver Audrey Azoulay, generaldirektör för Unesco.
Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Samtidigt är det en bekymrad generalsekreterare för det Indiska lärarfacket AITPF, Kamala Kanta Tripathy, som Läraren.se får kontakt med. Hon menar att skolöppningarna i Indien nu sker alltför lättvindigt.
– Vi är alla oroade och bekymrade över hur snabbt situationen övergår till traditionell klassrumsundervisning, utan att det tas hänsyn till riskerna med smittan. Situationen för lärarna i Indien är inte särskilt positiv.
Det är den fattiga världens skolor som drabbats värst. Över en tredjedel av världens elever har inte haft tillgång till någon distansundervisning, digital eller på annat sätt. Det saknas både digital hårdvara, internetanslutningar liksom digital kunskap både hos lärare och elever. Ett förhållande som förvärrar redan befintliga ojämlikheter.
Samtidigt slår Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, fast i sin senaste rapport att lärare inte kan ersättas av online- utbildning. Lärare och skolor behövs för elevers sociala, emotionella och kognitiva utveckling.
För att möjliggöra en säker återgång till skolan efterlyser Unesco att världens 100 miljoner lärare och lärare prioriteras i vaccinationskampanjer.
Fotnot: I världen finns 195 länder: 54 länder i Afrika, 48 i Asien, 44 i Europa, 22 i Sydamerika och Karibien, 14 i Oceanien, 2 i Nordamerika.
LÄS ÄVEN
Gravida får rätt till coronaersättning
Regionerna tveksamma inför skoltester
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.