Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Till startsidan
Coronaviruset
Omfattande skolstängningar världen över på grund av covid-19 har visat hur viktig skolan är. Ivern är stor att kunna öppna skolorna igen, så till den grad att säkerheten äventyras.
– Skolöppningarna i Indien sker nu alltför lättvindigt med tanke på smittan, menar Kamala Kanta Tripathy, generalsekreterare vid det indiska lärarfacket AITPF.
LÄSTIPS: Fem länder – fem olika pandemistrategier
Covid-19-pandemin har på olika sätt påverkat utbildningen för uppskattningsvis 1,6 miljarder elever i 190 länder, enligt världslärarfacket Education International.
Efter ett år av Covid-19-pandemi är fortfarande över 800 miljoner studenter drabbade av betydande störningar i sin utbildning, enligt FN:s utbildningsorgan Unesco. Unesco har tagit fram en interaktiv karta som visar hur pandemin påverkat skolväsendet, land för land och dag för dag, från den 16 februari förra våren, till i dag.
I april 2020 inträffade en topp vad gäller landsomfattande nedstängningar av skolorna. Då stängde 190 av världens 195 erkända nationer sina skolor.
LÄSTIPS: La pandemie – så hanterar franskaa skolan smittan
I takt med att kunskapen om sjukdomen ökat har världens regeringar strävat efter att minimera landsomfattande stängningar av sina skolor. I dag håller runt 25 länder sina skolor helt stängda och 101 länder håller sina skolor helt öppna. Resten av länderna håller delvis öppet och varvar lokala stängningar med distansundervisning beroende på hur utvecklingen av smittan ser ut.
”Stängda skolor ökar risken att tappa elever, vilket drabbar de mest utsatta allra hårdast. Därför måste skolstängningar vara en sista utväg och att öppna dem under säkra förhållanden en prioritet”, skriver Audrey Azoulay, generaldirektör för Unesco.
Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Samtidigt är det en bekymrad generalsekreterare för det Indiska lärarfacket AITPF, Kamala Kanta Tripathy, som Läraren.se får kontakt med. Hon menar att skolöppningarna i Indien nu sker alltför lättvindigt.
– Vi är alla oroade och bekymrade över hur snabbt situationen övergår till traditionell klassrumsundervisning, utan att det tas hänsyn till riskerna med smittan. Situationen för lärarna i Indien är inte särskilt positiv.
Det är den fattiga världens skolor som drabbats värst. Över en tredjedel av världens elever har inte haft tillgång till någon distansundervisning, digital eller på annat sätt. Det saknas både digital hårdvara, internetanslutningar liksom digital kunskap både hos lärare och elever. Ett förhållande som förvärrar redan befintliga ojämlikheter.
Samtidigt slår Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, fast i sin senaste rapport att lärare inte kan ersättas av online- utbildning. Lärare och skolor behövs för elevers sociala, emotionella och kognitiva utveckling.
För att möjliggöra en säker återgång till skolan efterlyser Unesco att världens 100 miljoner lärare och lärare prioriteras i vaccinationskampanjer.
Fotnot: I världen finns 195 länder: 54 länder i Afrika, 48 i Asien, 44 i Europa, 22 i Sydamerika och Karibien, 14 i Oceanien, 2 i Nordamerika.
LÄS ÄVEN
Gravida får rätt till coronaersättning
Regionerna tveksamma inför skoltester
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.