
Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Coronaviruset
Omfattande skolstängningar världen över på grund av covid-19 har visat hur viktig skolan är. Ivern är stor att kunna öppna skolorna igen, så till den grad att säkerheten äventyras.
– Skolöppningarna i Indien sker nu alltför lättvindigt med tanke på smittan, menar Kamala Kanta Tripathy, generalsekreterare vid det indiska lärarfacket AITPF.
LÄSTIPS: Fem länder – fem olika pandemistrategier
Covid-19-pandemin har på olika sätt påverkat utbildningen för uppskattningsvis 1,6 miljarder elever i 190 länder, enligt världslärarfacket Education International.
Efter ett år av Covid-19-pandemi är fortfarande över 800 miljoner studenter drabbade av betydande störningar i sin utbildning, enligt FN:s utbildningsorgan Unesco. Unesco har tagit fram en interaktiv karta som visar hur pandemin påverkat skolväsendet, land för land och dag för dag, från den 16 februari förra våren, till i dag.
I april 2020 inträffade en topp vad gäller landsomfattande nedstängningar av skolorna. Då stängde 190 av världens 195 erkända nationer sina skolor.
LÄSTIPS: La pandemie – så hanterar franskaa skolan smittan
I takt med att kunskapen om sjukdomen ökat har världens regeringar strävat efter att minimera landsomfattande stängningar av sina skolor. I dag håller runt 25 länder sina skolor helt stängda och 101 länder håller sina skolor helt öppna. Resten av länderna håller delvis öppet och varvar lokala stängningar med distansundervisning beroende på hur utvecklingen av smittan ser ut.
”Stängda skolor ökar risken att tappa elever, vilket drabbar de mest utsatta allra hårdast. Därför måste skolstängningar vara en sista utväg och att öppna dem under säkra förhållanden en prioritet”, skriver Audrey Azoulay, generaldirektör för Unesco.
Audrey Azoulay, Frankrike, är Unescos generaldirektör.
Samtidigt är det en bekymrad generalsekreterare för det Indiska lärarfacket AITPF, Kamala Kanta Tripathy, som Läraren.se får kontakt med. Hon menar att skolöppningarna i Indien nu sker alltför lättvindigt.
– Vi är alla oroade och bekymrade över hur snabbt situationen övergår till traditionell klassrumsundervisning, utan att det tas hänsyn till riskerna med smittan. Situationen för lärarna i Indien är inte särskilt positiv.
Det är den fattiga världens skolor som drabbats värst. Över en tredjedel av världens elever har inte haft tillgång till någon distansundervisning, digital eller på annat sätt. Det saknas både digital hårdvara, internetanslutningar liksom digital kunskap både hos lärare och elever. Ett förhållande som förvärrar redan befintliga ojämlikheter.
Samtidigt slår Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, fast i sin senaste rapport att lärare inte kan ersättas av online- utbildning. Lärare och skolor behövs för elevers sociala, emotionella och kognitiva utveckling.
För att möjliggöra en säker återgång till skolan efterlyser Unesco att världens 100 miljoner lärare och lärare prioriteras i vaccinationskampanjer.
Fotnot: I världen finns 195 länder: 54 länder i Afrika, 48 i Asien, 44 i Europa, 22 i Sydamerika och Karibien, 14 i Oceanien, 2 i Nordamerika.
LÄS ÄVEN
Gravida får rätt till coronaersättning
Regionerna tveksamma inför skoltester
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”