Anders Malmquist, grundskoledirektör i Malmö. Foto: Colourbox och Tomaz Lundstedt
						Till startsidan
					
					
							Coronaviruset Ett stort utbrott av Covid-19 har skett på Sundsbroskolan I Bunkeflostrand i Malmö. Det är framförallt unga elever i förskoleklass upp till åk 2 som drabbats. Skolan övergår nu till distansundervisning.
– Någon av klasserna är hårdare drabbad och där har uppemot hälften av eleverna konstaterad Covid. I andra klasser, upp till åk 4, är det från en tredjedel och uppåt som är sjuka, säger Linda Deltinger, utbildningschef för område D i Malmö.
Sundsbroskolan är Malmö största FK till årskurs 6-skola med 800 elever. I samråd med smittskyddsläkaren för Smittskydd Skåne har Malmö stad beslutat att gå över till fjärr- och distansundervisning för alla elever på skolan från 4 februari till och med 8 februari. Undantag görs endast för elever som har föräldrar med samhällsviktiga yrken eller som av andra anledningar inte kan stanna hemma.
LÄSTIPS: Tegnell om covid-utbrotten på låg- och mellanstadiet
– Utbrottet har gått väldigt snabbt. Bland personalen är ungefär en tredjedel smittade. Som tur är har skolan kommit långt i sin digitala utveckling med nätbaserad undervisning och lärarna är väl förberedda på detta, säger Linda Deltinger.
Hon säger att man i dagsläget inte känner till om de smittade barnen bär på det muterade Coronaviruset.
– Just för att det berör de här yngre barnen så har vi velat agera snabbt och bryta smittkedjan eftersom vi ser en eskalerande trend, säger Linda Deltinger.
Man vet i dagsläget inte vad som orsakat utbrottet eller varför de yngre barnen drabbats hårdast. Cirka 50 meter från Sundsbroskolan ligger Ängsslättsskolan.
– På grannskolan Ängsslättsskolan ser vi ingen frånvaro alls bland barnen så vi vet inte varför vi har fått en så omfattande spridning av viruset på Sundsbroskolan och varför de yngre barnen drabbats hårdast, säger Linda Deltinger.
Thomas Magnusson, andre vice ordförande för Lärarförbundet i Malmö:
– Det är klart att det finns en oro, det är jättesvårt att hålla avstånd även om man försöker. Barnen i förskoleklass och på lågstadiet behöver en annan bekräftelse. Sedan är skolan inte är byggd för en pandemi, säger han.
Under torsdagen höll utbildningsförvaltningen ett krisledningsmöte för att gå igenom situationen i Sundsbroskolan och i övriga skolor i Malmö.
                        Anders Malmquist, grundskoledirektör i Malmö. Foto: Colourbox och Tomaz Lundstedt
Anders Malmquist, grundskoledirektör i Malmö stad, konstaterar efter mötet att man inte ser något liknande utbrott på någon av Malmös skolor. Och det finns inte heller någon hög generell smittspridning i grundskolorna i Malmö utan den är lägre än innan årsskiftet både bland elever och lärare. I dagsläget ligger frånvaron på 7 procent bland lärarna vilket inte avviker från tidigare år.
– I Sundsbroskolan är det förskoleklass och årskurs 2 som drabbats specifikt hårt och en sådan stor smittspridning har vi inte sett tidigare bland unga elever. Det är helt nytt för oss. På andra skolor där vi fick stänga ned i fjol på grund av smittspridning har det varit främst personalrelaterat eller på ett ställe handlade det om årskurs 9, säger Anders Malmquist. 
Anders Malmquist säger att han förstår att smittskyddet fungerar på vad detta kan bero på.
– Vi vet att det finns en del muterade virus i Sverige men vi har inte fått någon återkoppling från smittskydd om det skulle finnas på Sundsbroskolan och vi vet inte heller om vi får någon sådan återkoppling på grund av sekretess. Men får man en klustersmitta på en skola så slår det väldigt hårt och därför har vi valt att stänga ned Sundsbroskola fem dagar för att bryta detta, säger Anders Malmquist.
Högstadiet i Malmö stad har varit stängt till och med i måndags och eleverna har fått distansundervisning. Den 1 februari fick 9:orna i stadens grundskolor komma tillbaka fysiskt till sina skolor. Från den 8 februari ska även 7:orna gå tillbaka och veckan efter går de tillbaka till distans medan 8:orna får komma tillbaka fysiskt till skolan. Niorna kommer att fortsätta på plats i skolan medan man beslutar efter sportlovet vad som sker för 7:or och 8:or. Mindre högstadieskolor kan dock redan nu få dispens att ha alla elever på plats.
På måndag eftermiddag kommer Malmö stad i samråd med Smittskydd Skåne besluta om Sundsbroskolans elever ska fortsätta med digital undervisning ytterligare någon eller några dagar eller om elever som är friska ska få komma tillbaka från tisdagen den 9 februari.
– Vi kommer fram till dess att samla så mycket statistik vi kan från skolan. Det är dock frivilligt för föräldrarna att lämna uppgifter till oss och vi ser till att Smittskydd får uppgifterna. Sedan har Smittskydd så klart sina informationskällor från sjukvården och utifrån deras bedömning får vi avgöra om eleverna kan återgå till skolan, säger Anders Malmquist.
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”