
Anders Auer, Skolverket.
På Handelshögskolan hade var tredje student idag inte kommit in om det föreslagna betygssystemet var verklighet.
Betyg
Om det nya betygssystemet redan varit verklighet hade mer än var femte student på de mest attraktiva universitetsutbildningarna inte kommit in.
– Det är ett mått på hur orättvist dagens system är, säger utredningssekreteraren Anders Auer.
Den 18 februari överlämnades utredningen ”Ett likvärdigt betygssystem” till skolminister Lotta Edholm.
Enligt utredaren Magnus Henrekson är det nuvarande betygssystemet inte likvärdigt.
– Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg, säger Magnus Henrekson.
I en bilaga till utredningen skattas hur ett kalibrerat betygsvärde kan tänkas påverka vilka som kommer in på de mest eftertraktade universitets- och högskoleutbildningarna.
Som räkneexempel används antagningen (betyg) till Handelshögskolan i Stockholm åren 2018 och 2019. Beräkningarna utgår ifrån de som uppfyllde antagningskravet för att komma in på utbildningen, inte vilka som de facto på började studier på skolan.
Simuleringen visar att 33 respektive 26 procent av dem som nådde upp till Handelshögskolans antagningspoäng 2018 och 2019 inte hade gjort det med ett kalibrerat meritvärde.
”Detta får anses som ganska stora andelar och indikerar att en betygsreform med kalibrerade meritvärden kommer att få reell betydelse för vilka som antas till de mest attraktiva utbildningarna”, konstaterar utredningen.
Anders Auer, Skolverket.
Simuleringarna är utförda av en av utredningens sekreterare, Anders Auer som under tre decennier arbetat med utbildningsstatistik på Skolverket.
– Vi har undersökt de som nådde upp det officiella meritvärdet för att komma in på Handels under de aktuella åren, inte vilka som i verkligheten började där. En del av som klarade kraven kom säkert även in på andra attraktiva utbildningar och valde att börja på dem.
– Men våra beräkningar visar vilka konsekvenser man kan förvänta sig av sådan här reform. Den kommer inte bara beröra någon procent eller så.
– Om man ser elevkohorten som en lång kö så kommer några av dem som i dagens system står långt fram i kön att halka ner som ett resultat av att vi styr upp likvärdigheten på skolnivå.
Blir det mer rättvist?
– Ja, och vi får även ett mått på hur orättvist det är idag utifrån skolnivåperspektivet.
Enligt Anders Auer hade uppskattningsvis mellan en fjärdedel och en femtedel av de som idag studerar på de mest eftertraktade universitets- och högskoleutbildningarna i Sverige förmodligen inte kommit in om det föreslagna betygssystemet varit verklighet när de ansökte (betygsintag).
– Det är i de trakterna det ligger.
Från och med i höst kräver Handelshögskolan i Stockholm att den som söker till skolans kandidatprogram på sina gymnasiebetyg ska ha fått minst 1,25 poäng på högskoleprovet för att vara behörig (förutom övriga behörighetsregler).
LÄS MER:
Frågor och svar – så här ska nya betygssystemet funka
Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”