Mats Pettersson från Lärarförbundet är inte förvånad över siffrorna. Foto: Johanna Henriksson
Till startsidan
Bästa skolkommun Haninge hamnar allra sist av alla Sveriges kommuner i Lärarförbundets rankning Bästa skolkommun. Detta efter att i flera år hållit till i bottenregionen.
LÄSTIPS: Bästa skolkommun 2021: Här är hela rankningen
I år sämst i landet vad gäller lärartäthet och näst sämst vad gäller andel utbildade lärare, bland flera nedslående resultat.
Statistiken från SCB och Skolverket som Lärarförbundet sammanställt visar att skolan i Haninge har få behöriga lärare, stora barngrupper och få pedagoger per barngrupp. Små resurser satsas på skolan jämfört med andra kommuner.
Mats Pettersson, högstadielärare i slöjd på Vendelsömalmsskolan (F-9) och ordförande för Lärarförbundet i Haninge är inte förvånad över bottenplaceringen.
– Utan ordentliga resurser för att driva skolverksamhet blir resultatet ofrånkomligt detta. Statistiken talar sitt tydliga språk. Kommunen klarar inte sitt uppdrag, säger han.
Mats Pettersson från Lärarförbundet är inte förvånad över siffrorna. Foto: Johanna Henriksson
Tobias Hammarberg (L), kommunalråd och ordförande för grund- och förskolenämnden i Haninge kommun har precis tagit del av siffrorna och behöver analysera dem för att kunna kommentera en helhet.
– En spontan reflektion är att vi behöver jobba vidare med att behörigheten trots att vi har Sveriges högsta lärarlöner. Vi genomför just nu en extern utredning som ska ringa in orsakerna till en låg behörighet.
Vilka ambitioner har ni för Haninges skolor?
– Vi har höga ambitioner och vi höjer elevpengen nästa år med historiska sju procent vilket förmodligen är bra mycket mer än vad andra kommuner gör. Haninges grundskolor har i år dessutom redovisat de bästa avgångsbetygen under hela 2000-talet. Även gymnasiebehörigheten har stigit och ligger i nivå med rikssnittet men det tar inte mätningen någon som helst hänsyn till. Det finns många andra viktiga nyckeltal att mäta kvaliteten i skolan med än de som används i just den här rankningen.
Mats Pettersson från Lärarförbundet pekar också på de riktade bidrag som staten skjuter till för att ge skolorna bättre förutsättningar i Sverige.
Han menar att det är en bekräftelse på kommuners bristande förmåga.
– Det är dyrt att driva skola. Det sakförhållandet går inte att trolla bort genom olika organisatoriska lösningar. Den insikten borde ha nått de styrande vid det här laget, säger han.
LÄS ÄVEN
De är Sveriges bästa skolkommun – för andra året i rad
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.