
Biträdande rektorerna Johan Magnusson och Ewa Marklund. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Den klassrumslösa skolan
Inga klassrum, saccosäckar på golvet och glasväggar – välkommen till Johan Skytteskolan!
”Det här är verkligen ingen flumskola”, säger Ewa Marklund, biträdande rektor.
Alla rum är allas rum” och ”Alla barn är allas barn”. Det är några av Johan Skytteskolans motton som finns uppsatta i den drygt ett år gamla skolan i Stockholmsförorten Älvsjö.
Här samsas 600 elever i F–6 i sju olika hemvister. För några klassrum finns inte.
– Vi har två basrum som påminner om klassrum, säger Johan Magnusson, biträdande rektor när han öppnar dörren till hemvisten för årskurs 4.
Var: Älvsjö, i södra Stockholm.
Elever: 600 i F–6.
Byggår: 2019.
Antal klassrum: 0.
Skoltyp: En av tre konceptskolor som Stockholms stad har byggt de senaste åren. Varje årskurs har en egen hemvist med basrum, gradäng (läktare) och studieytor.
Här delar närmare 90 elever på två basrum, ett mindre grupprum och en större studieyta med olika typer av ”skolbänkar”, alltifrån ståbord och fåtöljer till saccosäckar. I ena änden finns en liten läktare.
Fasta rutiner är viktigt, tycker läraren Gunilla Hed. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Avsaknaden av klassrum gör att det heller inte finns några klasser. I stället jobbar man med sex olika grupper.
Gunilla Hed är lärare i matematik och NO. Hon har varit på Johan Skytteskolan långt innan den blev klassrumslös.
– Det var en utmaning när det gjordes om, säger hon.
Bortsett från ett par lärare som lämnade för att de absolut ville ha sitt eget klassrum resonerade de flesta som Gunilla Hed.
Hon ser i dag både för- och nackdelar med den klassrumslösa skolan.
– Jag är lite gammaldags, så den stora utmaningen för mig har varit undervisningen i den stora studieytan. Och det är det fortfarande. Det är mycket mer utmanande att undervisa där, för man har inte riktigt samma koll.
Biträdande rektorerna Johan Magnusson och Ewa Marklund. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Svårigheten att ha överblick gör att lärarrollen förändras. Därför krävs det mer struktur, menar Gunilla Hed.
– Man måste ha fasta rutiner. Ledarskapet måste vara tydligt, säger hon.
Ewa Marklund och Johan Magnusson håller med om att ledarskapet, både lärarnas och ledningens, är nyckeln.
– Ledarskapet är A och O för att allt ska fungera, säger Ewa Marklund.
Johan Magnusson fortsätter:
– Det krävs fler regler, att personalen är samsynkad och verkligen säger till om reglerna inte följs. Den stora utmaningen har varit schemat. Är man i en hemvist måste man sluta samtidigt, annars stör man varandra.
I den stora studieytan kan elever arbeta individuellt. Foto: Linus Sundahl-Djerf
För att göra skolan mer lugn råder både sko- och mobilförbud. Skorna lämnas i personliga skoskåp i entrén och mobilerna samlas in och förvaras i ett ”mobildagis”.
I varje hemvist finns ett arbetsrum för lärarna. Det är hjärtat i det samarbete som, enligt lärarna, förbättrats sedan klassrummen försvann.
– Det är mycket mer gemenskap nu, inte som tidigare att man mest såg till sin klass, säger Gunilla Hed.
Den stora utmaningen för mig har varit undervisningen i den stora studieytan.
Lika viktigt för skolan är att alla rum är allas rum. Det betyder att skolan inte har något separat fritidshem.
Det har sin bas i hemvisten, men kan också använda andra rum.
Enda salen som är stängd för fritids är slöjdsalen. Av säkerhetsskäl.
Sonja Andrasko, 9 år, gör sin geografiläxa i en z-stol. Foto: Linus Sundahl-Djerf
– För mig är det marginell skillnad mot tidigare. Slöjdsalen ser ut som den alltid har gjort, säger slöjdläraren Per Öberg.
Den största skillnaden är Roger, det ljudsystem som finns i slöjd- och bildsalarna och i hemvisternas stora studieytor.
– När jag går igenom saker för hela gruppen kopplar jag in Roger, men sedan när jag ger individuell hjälp knäpper jag av, säger Per Öberg och trycker på den lilla dosan han har runt halsen.
De som avfärdar Johan Skytteskolan som flumskola ger inte Ewa Marklund mycket för.
– De har missuppfattat vad vi håller på med. Resultaten är jättefina och tryggheten har ökat. Och en skola består inte bara av en lokal. Det är kollegiet, pedagogerna som gör arbetet. De skulle göra ett lika gott arbete om vi satte upp ett armétält här utanför, säger Ewa Marklund.
Några röster från Johan Skytteskolan
Plus:
Minus:
LÄS MER OM GRANSKNINGEN
Klassrumslösa skolor – framtiden eller ett ovetenskapligt experiment?
Hyllade skolan blev ett skräckexempel
Rätt utformade klassrum höjer resultatet
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”