
Biträdande rektorerna Johan Magnusson och Ewa Marklund. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Den klassrumslösa skolan
Inga klassrum, saccosäckar på golvet och glasväggar – välkommen till Johan Skytteskolan!
”Det här är verkligen ingen flumskola”, säger Ewa Marklund, biträdande rektor.
Alla rum är allas rum” och ”Alla barn är allas barn”. Det är några av Johan Skytteskolans motton som finns uppsatta i den drygt ett år gamla skolan i Stockholmsförorten Älvsjö.
Här samsas 600 elever i F–6 i sju olika hemvister. För några klassrum finns inte.
– Vi har två basrum som påminner om klassrum, säger Johan Magnusson, biträdande rektor när han öppnar dörren till hemvisten för årskurs 4.
Var: Älvsjö, i södra Stockholm.
Elever: 600 i F–6.
Byggår: 2019.
Antal klassrum: 0.
Skoltyp: En av tre konceptskolor som Stockholms stad har byggt de senaste åren. Varje årskurs har en egen hemvist med basrum, gradäng (läktare) och studieytor.
Här delar närmare 90 elever på två basrum, ett mindre grupprum och en större studieyta med olika typer av ”skolbänkar”, alltifrån ståbord och fåtöljer till saccosäckar. I ena änden finns en liten läktare.
Fasta rutiner är viktigt, tycker läraren Gunilla Hed. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Avsaknaden av klassrum gör att det heller inte finns några klasser. I stället jobbar man med sex olika grupper.
Gunilla Hed är lärare i matematik och NO. Hon har varit på Johan Skytteskolan långt innan den blev klassrumslös.
– Det var en utmaning när det gjordes om, säger hon.
Bortsett från ett par lärare som lämnade för att de absolut ville ha sitt eget klassrum resonerade de flesta som Gunilla Hed.
Hon ser i dag både för- och nackdelar med den klassrumslösa skolan.
– Jag är lite gammaldags, så den stora utmaningen för mig har varit undervisningen i den stora studieytan. Och det är det fortfarande. Det är mycket mer utmanande att undervisa där, för man har inte riktigt samma koll.
Biträdande rektorerna Johan Magnusson och Ewa Marklund. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Svårigheten att ha överblick gör att lärarrollen förändras. Därför krävs det mer struktur, menar Gunilla Hed.
– Man måste ha fasta rutiner. Ledarskapet måste vara tydligt, säger hon.
Ewa Marklund och Johan Magnusson håller med om att ledarskapet, både lärarnas och ledningens, är nyckeln.
– Ledarskapet är A och O för att allt ska fungera, säger Ewa Marklund.
Johan Magnusson fortsätter:
– Det krävs fler regler, att personalen är samsynkad och verkligen säger till om reglerna inte följs. Den stora utmaningen har varit schemat. Är man i en hemvist måste man sluta samtidigt, annars stör man varandra.
I den stora studieytan kan elever arbeta individuellt. Foto: Linus Sundahl-Djerf
För att göra skolan mer lugn råder både sko- och mobilförbud. Skorna lämnas i personliga skoskåp i entrén och mobilerna samlas in och förvaras i ett ”mobildagis”.
I varje hemvist finns ett arbetsrum för lärarna. Det är hjärtat i det samarbete som, enligt lärarna, förbättrats sedan klassrummen försvann.
– Det är mycket mer gemenskap nu, inte som tidigare att man mest såg till sin klass, säger Gunilla Hed.
Den stora utmaningen för mig har varit undervisningen i den stora studieytan.
Lika viktigt för skolan är att alla rum är allas rum. Det betyder att skolan inte har något separat fritidshem.
Det har sin bas i hemvisten, men kan också använda andra rum.
Enda salen som är stängd för fritids är slöjdsalen. Av säkerhetsskäl.
Sonja Andrasko, 9 år, gör sin geografiläxa i en z-stol. Foto: Linus Sundahl-Djerf
– För mig är det marginell skillnad mot tidigare. Slöjdsalen ser ut som den alltid har gjort, säger slöjdläraren Per Öberg.
Den största skillnaden är Roger, det ljudsystem som finns i slöjd- och bildsalarna och i hemvisternas stora studieytor.
– När jag går igenom saker för hela gruppen kopplar jag in Roger, men sedan när jag ger individuell hjälp knäpper jag av, säger Per Öberg och trycker på den lilla dosan han har runt halsen.
De som avfärdar Johan Skytteskolan som flumskola ger inte Ewa Marklund mycket för.
– De har missuppfattat vad vi håller på med. Resultaten är jättefina och tryggheten har ökat. Och en skola består inte bara av en lokal. Det är kollegiet, pedagogerna som gör arbetet. De skulle göra ett lika gott arbete om vi satte upp ett armétält här utanför, säger Ewa Marklund.
Några röster från Johan Skytteskolan
Plus:
Minus:
LÄS MER OM GRANSKNINGEN
Klassrumslösa skolor – framtiden eller ett ovetenskapligt experiment?
Hyllade skolan blev ett skräckexempel
Rätt utformade klassrum höjer resultatet
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.