
Biträdande rektorerna Johan Magnusson och Ewa Marklund. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Den klassrumslösa skolan
Inga klassrum, saccosäckar på golvet och glasväggar – välkommen till Johan Skytteskolan!
”Det här är verkligen ingen flumskola”, säger Ewa Marklund, biträdande rektor.
Alla rum är allas rum” och ”Alla barn är allas barn”. Det är några av Johan Skytteskolans motton som finns uppsatta i den drygt ett år gamla skolan i Stockholmsförorten Älvsjö.
Här samsas 600 elever i F–6 i sju olika hemvister. För några klassrum finns inte.
– Vi har två basrum som påminner om klassrum, säger Johan Magnusson, biträdande rektor när han öppnar dörren till hemvisten för årskurs 4.
Var: Älvsjö, i södra Stockholm.
Elever: 600 i F–6.
Byggår: 2019.
Antal klassrum: 0.
Skoltyp: En av tre konceptskolor som Stockholms stad har byggt de senaste åren. Varje årskurs har en egen hemvist med basrum, gradäng (läktare) och studieytor.
Här delar närmare 90 elever på två basrum, ett mindre grupprum och en större studieyta med olika typer av ”skolbänkar”, alltifrån ståbord och fåtöljer till saccosäckar. I ena änden finns en liten läktare.
Fasta rutiner är viktigt, tycker läraren Gunilla Hed. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Avsaknaden av klassrum gör att det heller inte finns några klasser. I stället jobbar man med sex olika grupper.
Gunilla Hed är lärare i matematik och NO. Hon har varit på Johan Skytteskolan långt innan den blev klassrumslös.
– Det var en utmaning när det gjordes om, säger hon.
Bortsett från ett par lärare som lämnade för att de absolut ville ha sitt eget klassrum resonerade de flesta som Gunilla Hed.
Hon ser i dag både för- och nackdelar med den klassrumslösa skolan.
– Jag är lite gammaldags, så den stora utmaningen för mig har varit undervisningen i den stora studieytan. Och det är det fortfarande. Det är mycket mer utmanande att undervisa där, för man har inte riktigt samma koll.
Biträdande rektorerna Johan Magnusson och Ewa Marklund. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Svårigheten att ha överblick gör att lärarrollen förändras. Därför krävs det mer struktur, menar Gunilla Hed.
– Man måste ha fasta rutiner. Ledarskapet måste vara tydligt, säger hon.
Ewa Marklund och Johan Magnusson håller med om att ledarskapet, både lärarnas och ledningens, är nyckeln.
– Ledarskapet är A och O för att allt ska fungera, säger Ewa Marklund.
Johan Magnusson fortsätter:
– Det krävs fler regler, att personalen är samsynkad och verkligen säger till om reglerna inte följs. Den stora utmaningen har varit schemat. Är man i en hemvist måste man sluta samtidigt, annars stör man varandra.
I den stora studieytan kan elever arbeta individuellt. Foto: Linus Sundahl-Djerf
För att göra skolan mer lugn råder både sko- och mobilförbud. Skorna lämnas i personliga skoskåp i entrén och mobilerna samlas in och förvaras i ett ”mobildagis”.
I varje hemvist finns ett arbetsrum för lärarna. Det är hjärtat i det samarbete som, enligt lärarna, förbättrats sedan klassrummen försvann.
– Det är mycket mer gemenskap nu, inte som tidigare att man mest såg till sin klass, säger Gunilla Hed.
Den stora utmaningen för mig har varit undervisningen i den stora studieytan.
Lika viktigt för skolan är att alla rum är allas rum. Det betyder att skolan inte har något separat fritidshem.
Det har sin bas i hemvisten, men kan också använda andra rum.
Enda salen som är stängd för fritids är slöjdsalen. Av säkerhetsskäl.
Sonja Andrasko, 9 år, gör sin geografiläxa i en z-stol. Foto: Linus Sundahl-Djerf
– För mig är det marginell skillnad mot tidigare. Slöjdsalen ser ut som den alltid har gjort, säger slöjdläraren Per Öberg.
Den största skillnaden är Roger, det ljudsystem som finns i slöjd- och bildsalarna och i hemvisternas stora studieytor.
– När jag går igenom saker för hela gruppen kopplar jag in Roger, men sedan när jag ger individuell hjälp knäpper jag av, säger Per Öberg och trycker på den lilla dosan han har runt halsen.
De som avfärdar Johan Skytteskolan som flumskola ger inte Ewa Marklund mycket för.
– De har missuppfattat vad vi håller på med. Resultaten är jättefina och tryggheten har ökat. Och en skola består inte bara av en lokal. Det är kollegiet, pedagogerna som gör arbetet. De skulle göra ett lika gott arbete om vi satte upp ett armétält här utanför, säger Ewa Marklund.
Några röster från Johan Skytteskolan
Plus:
Minus:
LÄS MER OM GRANSKNINGEN
Klassrumslösa skolor – framtiden eller ett ovetenskapligt experiment?
Hyllade skolan blev ett skräckexempel
Rätt utformade klassrum höjer resultatet
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.