Utredaren: Så kan klagomålshanteringen förbättras

Arbetsbelastning
Statskontoret har utrett hur klagomålshanteringen i skolan kan fungera bättre.
– Huvudmännen bör få större möjlighet att bestämma hur lärare och rektorer ska informera dem om enskilda kränkningar på skolorna. Lärare och rektorer är i nuläget skyldiga att anmäla alla upplevda kränkningar till huvudmannen, säger Kajsa Holmberg, utredare på Statskontoret.
Upprinnelsen till utredningen är Lärarfackförbundens och SKRs gemensamt inlämnade skrivelse till regeringen förra hösten som handlade om klagomålshanteringen och den mängd dokumentation som klagomålen ger upphov till.
Statskontoret är en oberoende analysmyndighet som jobbar inom alla ämnesområden och politikområden. Så när regeringen vill ha någon skolfråga analyserad, utan att blanda in en skolmyndighet – som är part i någon bemärkelse – kan uppdraget ges till Statskontoret.

Kajsa Holmberg, utredare på Statskontoret.
Rapporten från Statskontoret slår fast att nuvarande regler, att alla kränkningar ska dokumenteras och anmälas till huvudmannen, samt Skolinspektionens och BEO:s hantering av klagomål, bidrar till omfattande dokumentation för lärare och rektorer.
Fel använd tid
– Mycket av den tid som går åt till att dokumentera hade kunnat göra större nytta om den tiden lades på andra arbetsuppgifter i skolan, inte minst på förebyggande arbete mot kränkande behandling, säger Kajsa Holmberg.
Utredningen visar att många klagomål anmäls till Skolinspektionen utan att anmälaren först har varit i kontakt med skolans huvudman. Detta leder till att det tar längre tid innan den berörda eleven får hjälp, och resulterar i ännu mer dokumentation för lärare och rektorer.
Tydligare krav
Statskontoret föreslår att Skolinspektionen som grundprincip endast ska utreda klagomål från enskilda elever och vårdnadshavare som huvudmannen inte har kunnat lösa. Huvudmännen är både snabbare och flexiblare på att hantera klagomål och åtgärda brister i verksamheten. Men elever och vårdnadshavare måste då förstås känna till att de kan framföra klagomål till huvudmannen, vilket ofta brister i dag. Huvudmännen måste också se till att kunna utreda klagomål på ett opartiskt sätt.
– Vår utredning visar att många huvudmän brister i dessa avseenden. Därför föreslår vi att regeringen bör förtydliga kvalitetskraven på huvudmännens klagomålshantering.
Statskontoret lämnade sin rapport till regeringen i dag. Sedan är det upp till regeringen att ta ställning till om man vill genomföra förslagen.
Ladda ner hela rapporten: Klagomålshanteringen i skolan – Förslag till ett mer ändamålsenligt system