Kompisarna Mohammad Nablo och Björn Santesson var snabbt framme vid sin lärare vid den akuta situationen.
Till startsidan
Nyheter
För två veckor sedan fick gymnasieläraren Mats Karlsson hjärtstopp mitt under sin fysiklektion. Han föll handlöst till golvet. Eleven Björn Santesson och hans två kamrater agerade blixtsnabbt - och räddade hans liv. De hade precis lärt sig Hjärt-och lungräddning av idrottsläraren Liselott Sand Janerot.
– Man kan säga att det kom djävligt passande. Jag är glad att jag inte skippade den lektionen. Man borde träna på Hjärt- och lungräddning varje år i skolan, säger Björn Santesson.
När Läraren får tag på Mats Karlsson på fredagen är han på väg till skolavslutningen i klassrummet på Tycho Brahe-skolan i Helsingborg.
– Jag har återhämtat mig bra. Det kommer bli känslosamt att träffa min klass efter allt som hänt, säger Mats Karlsson.
Trots att det är tidig morgon när Läraren ringer 17-årige Björn Santesson så är hans minne kristallklart när han berättar om den dramatiska händelsen under fysiklektionen på Tycho Brache-skolan i Helsingborg för två veckor sedan.
Björn Santesson, 17, hörde helt plötsligt sin lärare Mats säga "Oh shit" och falla ihop.
– Mats, som är min mentor i matte och fysik, hade en intressant genomgång inför nationella proven. Jag går i årskurs 2 på Teknikprogrammet med inriktning Design och produktutveckling och satt och lyssnade när jag helt plötsligt hörde Mats säga: Oh shit. Han halvkrampade och tippade rakt in i tavlan och sedan rakt ned i golvet. Det tog någon tiondels sekund innan jag förstod att det inte var ett skämt, säger Björn Santesson.
Halva klassen stod som isbitar. Björn satt längst bak i klassrummet men sprang fram till sin lärare. Han och kompisarna Mohammad Nablo och Rabei Abu Rached lade först sin lärare på sidan och ringde 112. Kroppen var tung som bly.
– Det var ett frustrerande ögonblick. 112 ställde en massa frågor. Vi visste först inte om han hade satt något i halsen och pulsen var oklar. Då kom skolsköterskan in och tog min telefon och skrek hjärtstopp. Då klickade det och jag fattade att han kunde dö när som helst, säger Björn.
De hjälptes åt att vända läraren på rygg. Rabei Abu Rached böjde bak Mats huvud så luftvägarna blev fria, som de hade lärt sig. Skolsköterskan Gunilla startade med hjärt-och lungräddningen och gjorde bröstkompressioner. Trots att eleverna i klassen var uppjagade och oroliga så behöll Mohammad Nablo lugnet och fick ut de andra eleverna ur klassrummet. De fick in en hjärtstartare.
Rabei Abu Rached.
– Vi behövde klippa upp tröjorna men hade ingen sax. Mohammad gick och hämtade medan jag sprang och hämtade mina nycklar i väskan. Med den största nyckeln lyckades jag riva sönder den stickade tröjan och undertröjan. Allt gick så fort. Jag tänkte var sätter jag plattorna? Men det var bara att köra på. Rabei släppte taget om huvudet för att inte få en stöt. EKG visade ingenting efter stöten och Mats visade inga livstecken så jag fortsatte att göra kompressioner, säger Björn.
Ambulansen var på plats cirka 15 minuter efter att Björn hade ringt. Han fortsatte med hjärt- och lungräddningen medan ambulanspersonalen satte igång sin hjärtstartare. Då hade Björn gjort tusentals kompressioner och i slutet avlöste hans kompis Rabei Abu Rached honom.
– Jag hade kanske orkat tio minuter till men vid varje tryck tog jag i med nästan all kraft. Vi hade ju övat på en docka på idrotten som klickade till när man tryckte tillräckligt hårt. Så jag visste att det behövdes mycket mer kraft än man kan föreställa sig. Jag råkade till och med bryta ett par revben på Mats, säger han.
Björn är vältränad men han översköljdes också av en ilska som gav honom kraft medan han gjorde hjärt- och lungräddningen:
– Jag tänkte: Du får inte dö framför mig. Jag ville inte ha på mitt samvete att min lärare dött i mina händer. Det skulle jag inte kunna leva med så jag skrek: Mats, så djävla lätt får du inte ge upp. Du har lovat hjälpa mig i matte. Jag skrek det högt gång på gång, säger han.
”Det känns fortfarande overkligt”
När ambulanspersonalen kom gav de Mats Karlsson två stötar med hjärtstartaren och vid den andra så började hans hjärta att slå igen.
– Det kändes lite lugnare då men jag var fortfarande orolig över om han skulle klara sig. När ambulansen åkt iväg fick vi debriefing. Allt kändes overkligt. Och när folk sa ”vilken hjälte du var” så kändes det som någon konstig dröm eller film, säger han.
I måndags fick han träffa sin lärare igen efter att Mats Karlsson kommit hem från sjukhuset.
– Det känns fortfarande overkligt och Mats var svag men det var ändå skönt att se honom, säger Björn.
Mats Karlsson tackade killarna för att han levde, men minns inget av hjärtstoppet annat än att han vaknade ett dygn efter händelsen.
Han vill nu även lyfta fram sin kollega Liselott Sand Janerots enträgna arbete med att ge ungdomarna HLR-utbildning.
Elevernas idrottslärare Liselotte Sand Janerot som höll i HLR-lektionen.
– Det var ju världens tur att ungdomarna hade fått utbildningen och vecka 44 fick vi i personalen också utbildningen. Jag skämtade då med en kollega om att vi borde göra det här lite mer skarpt. Då hade jag ingen aning om vad som skulle hända mig. Efter olyckan sa min kollega: Mats du tog det här lite väl långt, säger Mats Karlsson.
Trebarnspappan och gymnasieläraren Mats Karlsson, som är 56 år, har nu fått en kombinerad pacemaker och defibrillator inopererad, en så kallad ICD.
– Den kommer att få ordning på slagen om det hända igen så kommer den hoppa in och få ordning på mitt hjärta och ge det en elektrisk stöt. Och den är kopplad till mobilen och skickar data direkt till sjukhuset, säger han.
Han mår idag fysiskt bra även om han har lite ont i kroppen:
– Några revben knäcktes och värker lite men de är läkta om cirka 6 veckor och lungan som punkterades vid hjärt-och lungräddningen läkte på några dagar, säger han.
Mats säger att läkaren på sjukhuset berättat både för honom och pojkarna att HLR insatsen utfördes med perfektion. Det har läkaren kunnat läsa av på hjärtstartaren.
– Jag har lyckats hålla ihop känslomässigt efter allt detta men när jag hör hur Björn skrek på mig under hjärt- och lungräddningen så kan jag inte hålla tårarna tillbaka, säger han märkbart berörd.
Björn Santesson är så glad att han hade fått undervisning i Hjärt- och lungräddning (HLR) under en idrottslektion bara två veckor innan olyckan hände i klassrummet.
Kompisarna Mohammad Nablo och Björn Santesson var snabbt framme vid sin lärare vid den akuta situationen.
– Jag har bara sett på Youtube-filmer hur man gör innan. Det var första gången jag gjorde det på riktigt. Jag visste ju hur mycket kraft som behövdes när vi hade gjort det på dockan i idrotten men det kändes ändå läskigt att trycka så hårt. Jag kände som om jag skulle döda honom. Det var verkligen tur att jag fått utbildningen, säger han.
Björn och kompisen Rabei Abu Rached tycker att det borde vara obligatoriskt att lära sig HLR varje år i skolan. Björn fick göra det en gång på grundskolan men den lektionen var han frånvarande. Det var han väldigt glad att han inte var den här gången. Rabei Abu Rached lärde sig HLR på sin grundskola både i åttan och nian.
– Men jag fick fräscha upp kunskaperna under idrottslektionen på gymnasiet och det hade jag verkligen nytta av när vi skulle hjälpas åt med Mats, säger Rabei Abu Rached.
Elevernas idrottslärare Liselotte Sand Janerot, som höll i HLR-lektionen, säger att killarna skötte allt helt fantastiskt när hennes kollega fick hjärtstillestånd.
– Genom deras hjärt- och lungräddning höll de igång cirkulationen av blod till hjärnan. Om man inte gör det så är det redan efter 4 minuter en risk för syrebrist i hjärnan vilket kan leda till allvarliga skador, säger hon.
Under hennes drygt tio år på skolan har hon haft utbildning i HLR för alla elever när de har idrott. Utbildningen är obligatoriskt och missar eleverna lektionen så kallar hon dem igen. Helst skulle hon vilja att eleverna fick det upprepat i varje årskurs men många elever har bara idrott under ett år.
– Vi har köpt in dockor Mini-Ann som eleverna tränar på och vi gör också livräddning i vatten. När vi tränade på dockan så var de flesta eleverna helt slut efter två minuter eftersom det krävs så mycket kraft. I skarpt läge får man ett adrenalinpåslag och då klarar man ofta att göra Hjärt- och lungräddning under ett längre tag vilket killarna gjorde. Deras insats var fantastiskt, säger hon.
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”