
Kompisarna Mohammad Nablo och Björn Santesson var snabbt framme vid sin lärare vid den akuta situationen.
Nyheter
För två veckor sedan fick gymnasieläraren Mats Karlsson hjärtstopp mitt under sin fysiklektion. Han föll handlöst till golvet. Eleven Björn Santesson och hans två kamrater agerade blixtsnabbt - och räddade hans liv. De hade precis lärt sig Hjärt-och lungräddning av idrottsläraren Liselott Sand Janerot.
– Man kan säga att det kom djävligt passande. Jag är glad att jag inte skippade den lektionen. Man borde träna på Hjärt- och lungräddning varje år i skolan, säger Björn Santesson.
När Läraren får tag på Mats Karlsson på fredagen är han på väg till skolavslutningen i klassrummet på Tycho Brahe-skolan i Helsingborg.
– Jag har återhämtat mig bra. Det kommer bli känslosamt att träffa min klass efter allt som hänt, säger Mats Karlsson.
Trots att det är tidig morgon när Läraren ringer 17-årige Björn Santesson så är hans minne kristallklart när han berättar om den dramatiska händelsen under fysiklektionen på Tycho Brache-skolan i Helsingborg för två veckor sedan.
Björn Santesson, 17, hörde helt plötsligt sin lärare Mats säga "Oh shit" och falla ihop.
– Mats, som är min mentor i matte och fysik, hade en intressant genomgång inför nationella proven. Jag går i årskurs 2 på Teknikprogrammet med inriktning Design och produktutveckling och satt och lyssnade när jag helt plötsligt hörde Mats säga: Oh shit. Han halvkrampade och tippade rakt in i tavlan och sedan rakt ned i golvet. Det tog någon tiondels sekund innan jag förstod att det inte var ett skämt, säger Björn Santesson.
Halva klassen stod som isbitar. Björn satt längst bak i klassrummet men sprang fram till sin lärare. Han och kompisarna Mohammad Nablo och Rabei Abu Rached lade först sin lärare på sidan och ringde 112. Kroppen var tung som bly.
– Det var ett frustrerande ögonblick. 112 ställde en massa frågor. Vi visste först inte om han hade satt något i halsen och pulsen var oklar. Då kom skolsköterskan in och tog min telefon och skrek hjärtstopp. Då klickade det och jag fattade att han kunde dö när som helst, säger Björn.
De hjälptes åt att vända läraren på rygg. Rabei Abu Rached böjde bak Mats huvud så luftvägarna blev fria, som de hade lärt sig. Skolsköterskan Gunilla startade med hjärt-och lungräddningen och gjorde bröstkompressioner. Trots att eleverna i klassen var uppjagade och oroliga så behöll Mohammad Nablo lugnet och fick ut de andra eleverna ur klassrummet. De fick in en hjärtstartare.
Rabei Abu Rached.
– Vi behövde klippa upp tröjorna men hade ingen sax. Mohammad gick och hämtade medan jag sprang och hämtade mina nycklar i väskan. Med den största nyckeln lyckades jag riva sönder den stickade tröjan och undertröjan. Allt gick så fort. Jag tänkte var sätter jag plattorna? Men det var bara att köra på. Rabei släppte taget om huvudet för att inte få en stöt. EKG visade ingenting efter stöten och Mats visade inga livstecken så jag fortsatte att göra kompressioner, säger Björn.
Ambulansen var på plats cirka 15 minuter efter att Björn hade ringt. Han fortsatte med hjärt- och lungräddningen medan ambulanspersonalen satte igång sin hjärtstartare. Då hade Björn gjort tusentals kompressioner och i slutet avlöste hans kompis Rabei Abu Rached honom.
– Jag hade kanske orkat tio minuter till men vid varje tryck tog jag i med nästan all kraft. Vi hade ju övat på en docka på idrotten som klickade till när man tryckte tillräckligt hårt. Så jag visste att det behövdes mycket mer kraft än man kan föreställa sig. Jag råkade till och med bryta ett par revben på Mats, säger han.
Björn är vältränad men han översköljdes också av en ilska som gav honom kraft medan han gjorde hjärt- och lungräddningen:
– Jag tänkte: Du får inte dö framför mig. Jag ville inte ha på mitt samvete att min lärare dött i mina händer. Det skulle jag inte kunna leva med så jag skrek: Mats, så djävla lätt får du inte ge upp. Du har lovat hjälpa mig i matte. Jag skrek det högt gång på gång, säger han.
”Det känns fortfarande overkligt”
När ambulanspersonalen kom gav de Mats Karlsson två stötar med hjärtstartaren och vid den andra så började hans hjärta att slå igen.
– Det kändes lite lugnare då men jag var fortfarande orolig över om han skulle klara sig. När ambulansen åkt iväg fick vi debriefing. Allt kändes overkligt. Och när folk sa ”vilken hjälte du var” så kändes det som någon konstig dröm eller film, säger han.
I måndags fick han träffa sin lärare igen efter att Mats Karlsson kommit hem från sjukhuset.
– Det känns fortfarande overkligt och Mats var svag men det var ändå skönt att se honom, säger Björn.
Mats Karlsson tackade killarna för att han levde, men minns inget av hjärtstoppet annat än att han vaknade ett dygn efter händelsen.
Han vill nu även lyfta fram sin kollega Liselott Sand Janerots enträgna arbete med att ge ungdomarna HLR-utbildning.
Elevernas idrottslärare Liselotte Sand Janerot som höll i HLR-lektionen.
– Det var ju världens tur att ungdomarna hade fått utbildningen och vecka 44 fick vi i personalen också utbildningen. Jag skämtade då med en kollega om att vi borde göra det här lite mer skarpt. Då hade jag ingen aning om vad som skulle hända mig. Efter olyckan sa min kollega: Mats du tog det här lite väl långt, säger Mats Karlsson.
Trebarnspappan och gymnasieläraren Mats Karlsson, som är 56 år, har nu fått en kombinerad pacemaker och defibrillator inopererad, en så kallad ICD.
– Den kommer att få ordning på slagen om det hända igen så kommer den hoppa in och få ordning på mitt hjärta och ge det en elektrisk stöt. Och den är kopplad till mobilen och skickar data direkt till sjukhuset, säger han.
Han mår idag fysiskt bra även om han har lite ont i kroppen:
– Några revben knäcktes och värker lite men de är läkta om cirka 6 veckor och lungan som punkterades vid hjärt-och lungräddningen läkte på några dagar, säger han.
Mats säger att läkaren på sjukhuset berättat både för honom och pojkarna att HLR insatsen utfördes med perfektion. Det har läkaren kunnat läsa av på hjärtstartaren.
– Jag har lyckats hålla ihop känslomässigt efter allt detta men när jag hör hur Björn skrek på mig under hjärt- och lungräddningen så kan jag inte hålla tårarna tillbaka, säger han märkbart berörd.
Björn Santesson är så glad att han hade fått undervisning i Hjärt- och lungräddning (HLR) under en idrottslektion bara två veckor innan olyckan hände i klassrummet.
Kompisarna Mohammad Nablo och Björn Santesson var snabbt framme vid sin lärare vid den akuta situationen.
– Jag har bara sett på Youtube-filmer hur man gör innan. Det var första gången jag gjorde det på riktigt. Jag visste ju hur mycket kraft som behövdes när vi hade gjort det på dockan i idrotten men det kändes ändå läskigt att trycka så hårt. Jag kände som om jag skulle döda honom. Det var verkligen tur att jag fått utbildningen, säger han.
Björn och kompisen Rabei Abu Rached tycker att det borde vara obligatoriskt att lära sig HLR varje år i skolan. Björn fick göra det en gång på grundskolan men den lektionen var han frånvarande. Det var han väldigt glad att han inte var den här gången. Rabei Abu Rached lärde sig HLR på sin grundskola både i åttan och nian.
– Men jag fick fräscha upp kunskaperna under idrottslektionen på gymnasiet och det hade jag verkligen nytta av när vi skulle hjälpas åt med Mats, säger Rabei Abu Rached.
Elevernas idrottslärare Liselotte Sand Janerot, som höll i HLR-lektionen, säger att killarna skötte allt helt fantastiskt när hennes kollega fick hjärtstillestånd.
– Genom deras hjärt- och lungräddning höll de igång cirkulationen av blod till hjärnan. Om man inte gör det så är det redan efter 4 minuter en risk för syrebrist i hjärnan vilket kan leda till allvarliga skador, säger hon.
Under hennes drygt tio år på skolan har hon haft utbildning i HLR för alla elever när de har idrott. Utbildningen är obligatoriskt och missar eleverna lektionen så kallar hon dem igen. Helst skulle hon vilja att eleverna fick det upprepat i varje årskurs men många elever har bara idrott under ett år.
– Vi har köpt in dockor Mini-Ann som eleverna tränar på och vi gör också livräddning i vatten. När vi tränade på dockan så var de flesta eleverna helt slut efter två minuter eftersom det krävs så mycket kraft. I skarpt läge får man ett adrenalinpåslag och då klarar man ofta att göra Hjärt- och lungräddning under ett längre tag vilket killarna gjorde. Deras insats var fantastiskt, säger hon.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.