
Källa: Kantar SIFO. Lärarförbundets lärarpanel, 2021. Svaren avser omfattningen av våld under de senaste två åren.
Våldschocken Varannan lärare på låg- och mellanstadiet har utsatts för fysiskt våld. Värst är det för lärare i förskoleklass och fritidshem, enligt en färsk medlemsundersökning från Lärarförbundet.
Slag i magen, spott i ansiktet, bett i handen och en kniv i armen.
Det är bara något av det som många lärare får utstå i sitt arbete, enligt Lärarförbundets undersökning.
Av de närmare 1 000 lärarna i förskoleklass, fritidshem och årskurs 1–6 som svarade säger 45 procent att de utsatts för fysiskt våld av elever minst en gång de senaste två åren. Nästan var tredje, 31 procent, har utsatts flera gånger.
Källa: Kantar SIFO. Lärarförbundets lärarpanel, 2021. Svaren avser omfattningen av våld under de senaste två åren.
Störst risk att råka illa ut har lärarna i förskoleklass och fritidshem. 59 procent av lärarna i fritidshem har utsatts för fysiskt våld minst en gång de senaste två åren. Motsvarande siffra för lärare i förskoleklass är 54 procent. De som utsatts flera gånger under samma period är 47 respektive 39 procent.
– Resultatet förskräcker, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Ännu vanligare än att bli påhoppad fysiskt är verbalt våld.
”Håll käften kärring”, ”jävla idiot” eller en matkniv under hakan och orden ”jag ska döda dig”. Det är bara några påhopp som lärare fått stå ut med.
72 procent av lärarna säger att de utsatts för verbalt våld minst en gång de senaste åren. Nästan lika många, 62 procent, säger att det skett flera gånger.
Det verbala våldet är störst bland de yngre barnen.
– Ja, det är ett mycket större problem i de lägre åldrarna, säger Veronika Fridlund, utredare på Lärarförbundet och ansvarig för undersökningen.
Lärare riskerar inte bara att utsättas för våld från elever. Föräldrar försämrar också arbetsmiljön.
23 procent av de svarande säger att de utsatts för verbalt våld från vårdnadshavare de senaste två åren. Däremot är fysiskt våld från föräldrar ovanligt. Fyra procent av lärarna säger sig ha utsatts för det.
Att våldet är utbrett på Sveriges skolor bekräftas också av Lärarförbundets ombudsenkät. Drygt 1 300 skydds- eller platsombud har svarat. 66 procent säger att lärare utsatts för fysiskt våld och 86 procent för verbalt våld i deras ombudsområde under 2020.
Är det värre än tidigare?
– Tyvärr går det inte göra några jämförelser eftersom undersökningar om hot och våld i förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år är mer eller mindre obefintliga. I den mån dessa lärargrupper har ingått i undersökningar har de klumpats ihop med lärare som har äldre elever. Men eftersom problemen inom dessa grupper är betydligt högre än för de lärare som undervisar i högre årskurser blir det gravt missvisande, säger Veronika Fridlund.
En tidigare rapport från Lärarförbundet visar att bland lärare i årskurs 7–9 har 15 procent utsatts för fysiskt våld och 58 procent för verbalt våld, alltså betydligt lägre siffror.
Bland gymnasielärare har 3 procent utsatts för fysiskt våld och 25 procent för verbalt våld.
Mycket stort | 6 % |
Ganska stort | 31 % |
Ganska litet | 36 % |
Mycket litet | 24 % |
Vet ej | 3 % |
Källa: Kantar SIFO. Lärarförbundets lärarpanel, 2021. Svaren avser omfattningen av våld under de senaste två åren.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.