![](/contentassets/9b31c019b0ea498883ce833c0441683a/varbegsbarn.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Mark Anders Vrinceanu, Märta Svensson, Märta Forslund och Alfred Karlborg lyssnar koncentrerat på de besökande fotbollsspelarna.
Hampus Zackrisson och Joakim Lindner läser Ulf Starks bok Åskan för eleverna i årskurs 2. Foto: Nicke Johansson
Reportage Spelarna i Varbergs Bois är läsande förebilder och visar att vägen inte är så lång mellan de allsvenska arenorna och ett klassrum i Veddige. Träning är nyckeln till framgång. Både när det gäller läsning och fotboll.
Joakim Lindner och Hampus Zackrisson sitter i en blågrön soffa i ett klassrum. Framför dem på golvet har eleverna tagit plats, de går i andra klass på Vidhögeskolan i Veddige, ett par mil norr om Varberg.
De båda gästerna är fotbollsspelare i Varbergs Bois, ett lag som nu gör sin fjärde allsvenska säsong. Boysen i Bois är som vanligt nederlagstippade, men det är en helt annan historia. Den här berättelsen handlar om ”Läsande förebilder”, ett samarbete mellan flera olika parter där Varbergs Bois, Varbergs Sparbank och kommunens förskole- och grundskoleförvaltning är involverade. Nu är de inne på femte terminen och Joakim Lindner och Hampus Zackrisson är de spelare som har varit mest ute på skolorna.
Ålder: 28 år.
Yrke: Allsvensk fotbollsspelare i Varbergs Bois. Jobbar halvtid på klubbens kansli.
Karriär: Kom till IFK Göteborg som 14-åring. Har sedan spelat i Degerfors och Varbergs Bois.
Drömmer om: Att bli lärare.
Snart ska de läsa ett kapitel var ur Ulf Starks bok ”Åskan”, men de presenteras först av Viktoria Struxsjö som är skola- arbetslivsutvecklare i Varberg. Hon som verkar trivas med att underhålla och uppträda, säger också några fina ord om Margaretha Bengtsson som är med i klassrummet. Hon är specialpedagog och språk-, läs- och skrivutvecklare i kommunen.
– Margaretha tittar på vad forskningen säger om barns läsning. Och vad är det då som gör att man vill läsa mer och som gör att man läser så att man förstår? Forskningen visar att förebilder inspirerar, när de kommer ut i skolorna blir man motiverad att göra som de gör, säger Viktoria Struxsjö.
Eleverna har förberett frågor som plockas upp från en liten kista då och då under det timslånga besöket.
– Först ska vi berätta om oss själva. Om vem Hampus är och vem jag är, vad vi har gjort innan i livet och lite om drömmar och mål, säger Joakim Lindner.
Han är född och uppvuxen i Bromma, pratar lugnt och stilla och verkar vara obesvärad av det teknikstrul som följer.
Mark Anders Vrinceanu, Märta Svensson, Märta Forslund och Alfred Karlborg lyssnar koncentrerat på de besökande fotbollsspelarna.
Viktoria Struxsjö sticker mellan med en för fotbollsspelarna lite ovanlig fråga: ”Spelar ni musik eller sjunger?”
Skene-födda Hampus Zackrisson, berättar på rätt så kraftig västgötska att han spelar jättemycket musik hemma och sjunger i duschen och bilen. När han är ensam.
Joakim Lindner säger att han nog är lite feg, att han inte vågar sjunga eller spela.
Åhörarna får veta att Hampus Zackrisson var 14 år när han började spela i IFK Göteborg där han stannade i sju år. Sedan flyttade han till Degerfors som ligger ”jättelångt upp i Sverige”.
– Nu går jag in på mitt sjätte år i Varberg. Jag har varit runt ganska mycket i min karriär, i mitt liv, säger han.
Ålder: 32 år.
Yrke: Allsvensk fotbollsspelare i Varbergs Bois. Jobbar halvtid på klubbens kansli.
Karriär: Kom till Varbergs Bois redan 2015. Spelade i Brommapojkarna, och Öster innan det.
Drömmer om: Att bli arkeolog.
Joakim Lindner har varit ännu längre i den halländska fotbollsklubben och staden, han kom hit i januari 2015. Han berättar om allsvenskan, att det är den högsta herrfotbollsserien i Sverige, om vad det innebär att vara professionell fotbollsspelare, att man får betalt för att spela fotboll och om att det kan vara lite jobbigt att gå på stan i Varberg dagen efter en förlust.
– Ni har säkert drömmar och mål, tänker på vad ni vill göra i framtiden. Arsenal är mitt favoritlag. Jag hade en dröm när jag var liten om att spela där. Det har jag väl fortfarande men jag drömde också om att bli lärare när jag var yngre. Det vill jag faktiskt fortfarande. Det kommer ju ett liv efter fotbollen också, säger Hampus Zackrisson.
Hans tankar om då och nu följs av att Joakim Lindner säger att han drömmer om att bli arkeolog och att han som ung ville bli hoppryttare. Barnen får frågan om vad de har för framtidsdrömmar och de svarar att de vill bli fotbollsspelare, artister, youtubers. De två fotbollsspelarna poängterar vikten av att träna, oavsett vad man vill bli bra på.
Joakim Lindner säger att även läsning är en färskvara, att det gäller att hålla i gång den. Att det, också för honom, kan vara lite hackigt om han inte har läst på länge. De två enas också om att det är viktigt, även för fotbollsspelare, att kunna läsa. Till exempel behöver de kunna läsa de kontrakt de skriver på för att inte bli lurade, för att inte plötsligt bli utan pengar och ändå vara tvungna att träna fyra gånger om dagen.
Innan de ska börja läsa ur ”Åskan” säger de att boken handlar om barnen Ulf och Bernt och att den berättas ur Ulfs perspektiv.
Joakim Lindner tar det första kapitlet och Hampus Zackrisson det andra. Vant och välartikulerat läser de och eleverna lyssnar koncentrerat på Ulf Starks humoristiska skildring av Oskarsson, kallad Åskan.
Efteråt signerar spelarna böcker och delar ut till eleverna som också får två bokmärken var. På dem finns det bilder på, och information om, Hampus Zackrisson, Joakim Lindner och några av deras lagkompisar i Varbergs Bois. Innan de går hinner de tipsa om böcker de själva tycker om: Maria Gripes ”Tordyveln flyger i skymningen” och Max Lundgrens Åshöjden-serie.
Lärarna Emma Franzén Winroth och Susanne Jonsson är eniga: att läsa högt för barn är väldigt viktigt för att bygga upp deras språkförståelse.
– Även om vi bara skulle syssla med läsning i skolan så skulle inte de timmarna räcka. Det väcker intresse hos eleverna att vi får besök av de här förebilderna, det hjälper oss, förklarar Emma Franzén Winroth, en av två klasslärare.
– Det är så bra att det vi pratar så mycket om – att man måste träna, träna – att det är precis det spelarna också säger. Det är kul att vi använder samma termer. Vi trycker verkligen på det, att läsningen är så viktig för att komma ut i arbetslivet sedan. Visst är det långt kvar till dess men du hörde ju om deras drömmar, om vad de vill bli, säger kollegan Susanne Jonsson.
De berättar om hur barnen har skrivit alla frågor själva, att intresset har varit påtagligt dagarna före besöket.
– Att det är unga killar från närområdet som kommer hit, det är också guld värt. Det känns inte så främmande då, säger Emma Franzén Winroth.
Hon och Susanne Jonsson understryker vikten av både högläsning och tystläsning som sätt att bygga upp elevernas språkförståelse. De berömmer också kommunens satsning på att utveckla läsinlärningen, ”Läsutveckling i Varberg” (LIV), som Margaretha Bengtsson ansvarar för.
För Hampus Zackrisson och Joakim Lindner väntar träning om ett par timmar.
– Första gången på en skola var det lite spänt och nervöst och det tog ett tag innan vi hittade vad man skulle säga och hur man skulle säga det, säger Hampus Zackrisson.
– Läsningen och mötena ger oss en boost också när vi ser hur intresserade de blir, att de lyssnar på oss. Sedan blir det ännu viktigare att tänka på hur vi uppträder i andra sammanhang, både på och utanför planen. Vi måste föregå med gott exempel, säger Joakim Lindner.
Projektet är ett samarbete mellan Varbergs kommun, Varbergs Bois och Varbergs Sparbank. Tanken är att professionella fotbollsspelare ska främja barns läsning på fritiden genom att prata om läsning, läsa ur Ulf Starks bok ”Åskan” och även berätta om sina karriärer och livsval.
Projektet har hållit på sedan våren 2021 och riktar sig till elever i årskurs 2 i Varbergs kommun. Spelarna besöker varje läsår 21 skolor och sammanlagt 36 klasser.
Utöver backarna Hampus Zackrisson och Joakim Lindner är det innevarande läsår målvakten Fredrik Andersson, mittfältaren Robin Tranberg, backen Jon Birkfeldt och mittfältaren Victor Karlsson som är ute på skolorna.
LÄS ÄVEN
Här knäcker alla sexåringar läskoden
Så väljer du böcker som funkar för alla
Krönika ”Förstår nu hur det är att börja läsa efter ett långt läsfritt sommarlov.”
Krönika Läraren: Men jag förväntar mig inte något svar.
Krönika ”Vi behöver ha tålamod och en portion uppfinningsrikedom.”
Lektionstipset ”Många lärare tycker att det är läskigt, man vill inte att elever ska bli ledsna.”
Krönika ”Barn kan inte bryta ensamheten på egen hand.”
Panelen Tre lärare svarar.
Reportage ”Det här handlar om att få lära sig på ett annat sätt än i klassrummet.”
Läsinlärning Läraren: Förstod tidigt att många i klassen ännu inte blivit nyfikna på läsningen.
Forskning Forskarnas tips: Så blir de bättre rustade för utmaningarna som väntar.
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
Läsning ”I en del fall har lärarna helt enkelt aldrig fått reda på att erbjudandet finns.”
Vi lärare debatt Speciallärarens tips till myndigheten.
Vi lärare debatt Skolverket: ”Mätsäkerheten måste bli högre”.
Panelen Tre lärare om den perfekta lektionslängden.
Krönika ”Läsandet måste på allvar bli skolans viktigaste fråga.”
Vi lärare debatt ”Hade jag vetat hur dålig utbildningen skulle vara hade jag inte tagit det här stora studielånet.”
Vi lärare debatt ”Vi ser inte ett enda forskningsperspektiv som allenarådande.”
Reportage Därför öser Hammarkullsskolan på rejält med lästräningen redan i förskoleklass.
Vi lärare debatt Lärarstudenten: Utan grund ifrågasätter forskarna mina erfarenheter.
Vi lärare debatt Specialläraren: Bedömningsstödet har kritiserats åtskilliga gånger nu.
Lektionstipset Läraren om varför skönlitteratur är bästa läromedlet.
Läsa-skriva-räkna-garantin Skolministern om regeringens bakläxa till Skolverket.
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Med rätt resurser hade svårigheterna kunnat tränas bort.”
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Det här är allvarligt eftersom avkodning är grundläggande”.
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Ett övergrepp på vår professionalism”.
Läsa-skriva-räkna-garantin Gymnasielärarna: Många saknar basala kunskaper när de kommer till oss.
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Har fått 30 minuters undervisning om metoder för den tidiga läsinlärningen.”
Läsa-skriva-räkna-garantin Åsa Fahlén: Skolverkets uppdrag från regeringen är för vagt.
Läsa-skriva-räkna-garantin Många godkänns på NP – trots svag läsförståelse.
Fortbildning 1 av 30 höjde sitt provbetyg: ”Den generella effekten är liten.”
Forskning ”Rikta inte in er på regelbrott och konflikter.”
Matematik no teknik Initiativet applåderades av många, men det skapade också en del spänningar i klassen.
Panelen Knepen som får eleverna att vänta på sin tur.
Krönika ”Både lärare och lärare i fritidshem bör vara involverade i arbetet med tillsyn.”
Forskning Forskaren om att elever inte förstår – trots att vi tror det.
Förskoleklass Sveriges Lärare: Mycket illa, man börjar i helt fel ände.
Läsning ”De vill läsa så mycket de hinner av författarna som de ska få träffa.”
Lektionstipset ”Zoo animal”-känslan får eleverna att erövra det skrivna språket.
Forskning ”TRR är väldigt krävande och lärarna behöver mycket stöd.”
Pedagogik Läraren: Riskerar att förstärka elevers dåliga självkänsla.
Pedagogik Matteläraren om hur omstridda TRR-metoden funkar i praktiken.
Krönika ”De som tidigare inte vågat pröva kan nu göra det.”
Böcker ”Det är en hyllning till oss som kämpar för våra elever.”
Forskning Forskaren: De uppskattar verkligen träd och planteringar.
Krönika ”Läsinlärningen gynnas av lugn och ro, envist arbete och undervisning som inte överges.”
Vi lärare debatt Pensionerade läraren: ”Visst har en och annan elev knorrat”.
Forskning Forskarens råd: Introducera inte digitala hjälpmedel för tidigt.
Krönika ”Det är så läskigt att jag kräks. Så rädd är jag.”
Krönika ”Det är som att övertyga någon att man ska äta grönsaker för att det är nyttigt.”
Forskning ”Det finns inget fult i det!”