Engelska skolan: Fritidshemmet måste lyftas

Foto: Johnér

Lärare i fritidshem bidrar med specifik kompetens som kompletterar och förstärker skolans undervisning, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren på Engelska skolan.

Fritidshemmet är så mycket mer än barnpassning: Det är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling. På Internationella engelska skolan (IES) arbetar vi aktivt med att göra fritidshemmet till en naturlig del av skolans pedagogiska helhet, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager).

När sommarloven lider mot sitt slut och vardagen återvänder ser många fritidshemmet främst som en lösning på logistiska utmaningar för arbetande föräldrar. Men denna syn är inte bara förlegad – den är direkt missvisande. Fritidshemmet är så mycket mer än barnpassning: det är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling och för samhället i stort. Det är hög tid att vi erkänner fritidshemmets sanna värde.

Fritidshemmet är mer än en plats där barn vistas före och efter skoldagen. Det är en pedagogisk verksamhet med ett tydligt uppdrag i läroplanen – att stimulera barns utveckling och lärande i bred bemärkelse. Här möter barn trygga vuxna som vägleder dem i att bygga relationer, hantera känslor, utforska intressen och pröva sin självständighet. Det är ett lärande som sker i vardagen, genom lek, samtal, gemensamma aktiviteter och delaktighet – och det är ovärderligt.

Särskilt viktigt för vissa barn

I takt med att skolans uppdrag breddas och fördjupas blir det allt tydligare hur viktig samverkan är – inte bara mellan professioner, utan mellan olika pedagogiska miljöer. Lärare i fritidshem bidrar med specifik kompetens som kompletterar och förstärker skolans undervisning. Tillsammans skapar vi en helhet där varje barn får möjlighet att utvecklas utifrån sina behov – både kognitivt, socialt och emotionellt. Det är i samspelet mellan olika pedagogiska arenor som vi bäst lyckas stödja barnens hela utveckling.

För vissa barn är fritidshemmet särskilt viktigt. Inte minst för dem som behöver extra stöd i sina sociala relationer, eller som bär på erfarenheter av otrygghet. Här finns tid, närvaro och struktur – men också glädje, nyfikenhet och trygghet. Det handlar om att erbjuda en plats där alla barn kan känna sig sedda och bekräftade, oavsett bakgrund.

Självklar del av skolans helhet

På Internationella Engelska Skolan (IES) arbetar vi aktivt med att göra fritidshemmet till en naturlig del av skolans pedagogiska helhet. Här följer eleverna den svenska läroplanen i en internationell miljö. Personal från hela världen bidrar till en tvåspråkig vardag och ökad förståelse för olika kulturer. Våra fritidshem präglas av lugn och respekt, med tydliga rutiner för att skapa en trygg, varm och välkomnande miljö. Genom nära samverkan mellan fritidspersonal, undervisande lärare och elevhälsa kan vi tidigt fånga upp behov och sätta in insatser som gör verklig skillnad – inte bara för elevens skoldag, utan för livet i stort.

Fritidshemmets kompensatoriska kraft förtjänar att lyftas mer. Det sker inte alltid genom stora insatser, utan ofta i det lilla: i ett samtal efter en konflikt, i ett uppmuntrande ord när självkänslan sviktar, eller i en meningsfull aktivitet som väcker en ny idé. Det är just här – i de vardagliga mötena – som det stora sker.

Inom IES ser vi dagligen vilken betydelse fritidshemmets pedagogik har. För elevernas välmående. För deras utveckling. För att bygga en inkluderande och sammanhållen skolmiljö. Fritidshemmet är inte en sidoverksamhet – det är en bärande del av skolans helhet, en plats där barn får växa med stöd av kunniga och engagerade pedagoger. Bristen på utbildade lärare i fritidshem är bekymmersam, och något vi och många andra jobbar för att avhjälpa genom kompetenshöjande insatser för personalen. 

Ett gemensamt uppdrag

Fritidshemmet är en självklar och värdefull del av skolans helhet – en plats där barn får möjlighet att växa både som individer och medmänniskor. När vi lyfter fritidshemmets betydelse, stärker vi också skolans gemensamma uppdrag. Det är just i mötet mellan omsorg, pedagogik och relationsskapande som vi bygger en trygg, inkluderande och lärande miljö för alla barn.

Vi som arbetar i fritidsverksamheten ser varje dag vilken skillnad det gör för barns självförtroende, för deras nyfikenhet – och för deras vilja att lära sig. När fritidshemmet tas tillvara fullt ut vinner inte bara arbetande föräldrar på det utan hela skolan och samhället i stort.

Magdalena Bull, Primary years manager Internationella Engelska Skolan

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Fritidspedagogik

LÄS OCKSÅ:

Forskarna: Föråldrade synsätt på fritidshemmets personal

Nya siffror: Färre behöriga lärare på fritidshemmen

Så vill ministern höja fritidshemmens status

Deras samarbete får undervisningen att lyfta