Debatt: Planeringstiden måste regleras för lärare i fritidshem

Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.

Lärare i fritidshem är ansvariga för att planera för en undervisning som stödjer elevernas lärande och sociala utveckling. Trots detta är planeringstiden för oss helt oreglerad och varierar kraftigt mellan olika fritidshem, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.

Sveriges Lärare ligger i skarp förhandling med SKR kring ett nytt avtal. Kravet från facket är att planeringstiden måste regleras. I fackmedia och sociala medier vittnar lärare om vikten att möta detta krav. Att arbetssituationen ofta är övermäktig.

Lärare i fritidshem är ansvariga för att planera för en undervisning som stödjer elevernas lärande och sociala utveckling. Trots detta är planeringstiden för oss helt oreglerad och varierar kraftigt mellan olika fritidshem. Det är hög tid att vi inför reglerad planeringstid för lärare i fritidshem. Risken är annars att vi återigen får kompensera för att andra lärare får mindre undervisningstid. 

Skulle förbättra undervisningen

Reglerad planeringstid skulle säkerställa att vi har tillräckligt med tid att planera och genomföra en genomtänkt undervisning i fritidshem. Detta skulle leda till en mer strukturerad och medveten undervisning, vilket gynnar barnens utveckling.

En reglerad planeringstid skulle dessutom innebära minskad stress och färre sjukskrivningar. När det finns tillräckligt med planeringstid är det lättare att balansera sina arbetsuppgifter och den egna fritiden. Idag använder många lärare i fritidshem sin fritid för att planera undervisningen. En reglering skulle inte bara förbättra arbetsmiljön utan även möjligheten att vara närvarande och engagerad i sitt arbete.

... och öka likvärdigheten

Reglerad planeringstid skulle skapa en mer likvärdig arbetsmiljö för lärare i fritidshem. Idag kan det vara stora skillnader i planeringstiden mellan olika fritidshem, vilket kan leda till ojämlikhet och orättvisa arbetsförhållanden. Genom att införa en standardiserad planeringstid kan vi säkerställa att alla lärare har samma förutsättningar och möjligheter att utföra sitt arbete på bästa sätt.

Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, minska stress och utbrändhet, samt skapa en mer rättvis arbetsmiljö. Det är dags att vi erkänner den viktiga roll som lärare i fritidshem har både före, under och efter skoldagen, och ger dem de förutsättningar som de behöver för att kunna utföra sitt arbete på bästa sätt!

Hadar Nordin är lärare i fritidshem. 

LÄS OCKSÅ:

Här har alla fritidslärare åtta timmar planeringstid

Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera

Få mer planeringstid – 5 tips från experterna

”Reglerad planeringstid är ett måste”

Debatt: Fritidshemmens potential utnyttjas inte