Johanna Erlén låter gosedjuren sköta snacket

”Ugglan Ulle” och ”Nallen Nils” har följt med Lionel Normanian och hans kompisar i årskurs två ända sedan förskoleklass. Foto: Anna Hållams

Hon lekte med tanken att läsa till klasslärare eller sjuksköterska, men landade i fritidspedagogik. Och har inte ångrat sig en sekund.
– Det känns fantastiskt att kunna ge barnen verktyg som de har nytta av hela livet, säger Johanna Erlén.

Att få alla elever att lyckas. Precis alla. Det är en av hennes drivkrafter, efter snart 20 år i yrket.

– Och jag vill nå dit i nära samarbete med kollegor, att få jobba i lag mot ett mål. Det bidrog till att jag valde att bli fritidspedagog i stället för klasslärare, på fritids jobbar vi mer i grupp.

Och de jobbar i nära samarbete med lärarna, faktiskt ännu mer än tidigare, berättar Johanna Erlén när vi talas vid på telefon en av terminens sista dagar på Talavidskolan i Jönköping.

– Vi hjälps åt hela dagen, både genom planerad samverkan och genom att vi stöttar varandras verksamheter när någon är sjuk eller borta av andra skäl.

Fick utmärkelsen Årets lärare i fritidshem

Eller som det låter i Lärarförbundets motivering till utmärkelsen Årets lärare i fritidshem: ”Att tillsammans planera för elevens hela skoldag är en självklarhet för Johanna Erlén.” Juryn uppmärksammar också projektet ”Idébomben” som hon var med och drog igång efter sommaren.

Vad var syftet?

– Vi tänkte att vi behövde jobba ännu mer med delaktigheten, verkligen få med alla elever i planeringen.

Arbetslaget började med att ta upp frågan under samlingen: Vad skulle ni själva allra helst vilja göra? Armar i luften och förslag som haglade: ny pysselhörna, bakning, fritidsgympa, gosedjursdag, nya spel, besöka klättervägg.

Johanna Erlén, lärare i fritidshem. Foto: Anna Hållams

Och så några högtflygande visioner om en pool på gården och besök på Liseberg.

– När sådana förslag dök upp så sa vi inte bara nej direkt utan klurade på andra lösningar, till exempel vattenlek i stället
för pool.

Precis som de hade misstänkt var det vissa barn som inte kom med några egna idéer, inte ens som lappar i förslagslådan. Då inföll nästa steg: att intervjua alla barn som ännu inte bestämt sig.

– Vi hjälper dem på traven och då kommer idéerna. Hälften av alla barnen har nu fått genomföra sina idéer och vi fortsätter efter jullovet.

En ytterligare tanke med ”Idébomben” är att eleverna får göra en egen planering, skriva ner om något behöver inhandlas och även avgöra hur lång tid allt kommer att ta.

– Efteråt gör vi en utvärdering och därefter får varje elev ett diplom.

Gosedjuren sköter mycket av arbetet

I arbetet med att uppmärksamma varje elev och att få relationerna att fungera för alla i gruppen, har Johanna Erlén introducerat ”Ugglan Ulle” och ”Nallen Nils”. De två gosedjuren har redan gjort avgörande insatser.

– Ulle och hennes sidekick Nils sköter mycket av värdegrundsarbetet. De gör det mycket bättre än vi fritidslärare!

Kan du ge exempel på hur dockorna arbetar med barnen?

Johanna Erlén nämner två tjejer som ofta hamnade i konflikt, där den ena hela tiden skulle bestämma vad de skulle göra.

– När tjejen som dominerade fick höra att Ugglan Ulle var ledsen för att hans kompis ekorren bara vill hoppa på grenarna i granen och aldrig leka något annat, ja då förstod hon vad kompisen kände.

Johanna Erlén

Ålder: 42.

Bor: Huskvarna.

Familj: Man och tre pojkar.

Aktuell: Utsågs till Årets lärare i fritidshem i december 2022.

Arbetar: Som lärare i fritidshem på Talavid­skolan i Jönköping.

Podd: Nej, men gärna deckare i lurarna under promenader.

Därför är jag lärare i fritidshem: För att bidra till barns sociala utveckling.

Att flytta över känslor till påhittade figurer kan vara väldigt effektivt. Värdegrundssamlingarna för de mindre barnen leds av Ulle och Nils med samtal, sånger, filmer och massagesagor.

Hennes mest gripande exempel handlar om pojken som gillar filmen ”Frost” men som inte vågade säga det öppet av rädsla för de andra killarnas reaktioner.

– Under samlingen fick Nallen Nils frågan om vilken film han tycker allra bäst om. Och han svarade omedelbart ”Frost”! Vips ställde sig den ena killen efter den andra upp och höll med. Och till sist reste sig även pojken som inte hade vågat avslöja sin favoritfilm.

Gåshud?

– Jo, wow, det kändes bra! 

Johannas tips för att barnen ska kunna påverka verksamheten:

  1. Gör elevintervjuer med barn som sällan gör sin röst hörd och se till att
    de kan påverka sin tid på fritids.
  2. Gör värdegrundsarbetet lustfyllt med hjälp av till exempel gosedjur och massagesagor.
  3. Att vara specialiserad inom ett ämne eller två är bra, men glöm aldrig huvuduppgiften: fritids­hemmets egen verksamhet.
  4. Rutiner och regler är viktiga – men allra viktigast är kärlek och glädje.

LÄS ÄVEN

Forskare: Diskutera värdegrunden mer

Prisad fritidslärare: Fler måste utbilda sig till lärare i fritidshem

Grimm: Luckor i schemat betyder inte att vi är sysslolösa