Varje dag bär det av till olika utflyktsmål för Felicia, Tilda, Joline och deras kompisar på fritids.
Till startsidan
Josefin Petrusson Garpsäter introducerar veckans tema om rymden, Lea krättrar i träd, och i hinkar finns kottar, kastanjer, enris, granfjäll och andra material från naturen.
Reportage
På Kullaviksskolans utefritidshem finns nästan inga begränsningar för vad barnen kan göra i skogen. Och lärarna Josefin Petrusson Garpsäter och Annie Bäck säger att utefritids är det bästa de gjort.
– Den här pedagogiken gör att jag tror jag kommer orka jobba i skolan tills jag blir gammal, säger Josefin Petrusson Garpsäter.
Efter en eftermiddag i skogen tillsammans med lärarna i fritidshem Josefin Petrusson Garpsäter, Annie Bäck och deras elever är det lätt att förstå vad de menar.
Utefritids Skogen på Kullaviksskolan är ett innovationsprojekt som varit i gång sedan augusti 2024. Fritidshemmet fick ekonomiskt bidrag för att starta verksamheten och när projektet avslutas ska de berätta om sin pedagogik för andra kolleger i kommunen. Och nej, det handlar inte bara om ren utomhuspedagogik även om den också finns med – som att de lagar mellanmål över öppen eld, lär barnen tälja och undervisar om allemansrätten.
– Vi vill inte begränsa oss utan erbjuda det mesta som barnen får på ett traditionellt fritidshem, som att pyssla, måla eller leka något bollspel, säger Josefin Petrusson Garpsäter.
Innan vi ger oss ut i skogen denna grådisiga, småkyliga eftermiddag, har Josefin och Annie förberett utrustningen. Tre väskor (modell dramaten) står packade. En lekväska med material för dagens tema, men också saker som barnen har önskat ha med inför just den här dagen, en toalettväska där också sjukvårdsväskan ligger och en mellanmålsväska med färdiga smörgåsar.
Varje dag bär det av till olika utflyktsmål för Felicia, Tilda, Joline och deras kompisar på fritids.
Barnen samlas på skolgården och Josefin och Annie räknar dem innan de ger sig i väg på led. I dag är 21 av 30 inskrivna barn på plats.
– Utefritids – är ni redo? Då går vi! ropar Annie.
Utefritids på Kullaviksskolan har ungefär tio olika platser i skogarna runtomkring att välja på. Barnen har även gett namn till platserna och den här dagen är vi på väg till Sockervaddslandet. Den fick sitt namn efter de mossbeklädda bergen som påminner om mjuk sockervadd.
Josefin Petrusson Garpsäter och Annie Bäck har alltid ett förberett tema, men det hindrar inte barnen från att hitta på andra saker de hellre vill göra – med en uppfinningsrikedom vi snart ska få se prov på.
När alla barnen samlats på en av sockervaddskullarna tar Josefin fram det spännande brevet som precis kommit.
– Vi har fått ett brev från Kullaviks Astronautförening. Är det någon som vill läsa? frågar hon.
”Jag!” ”Jag!” ropar barnen och flockas sedan runt eleven som får äran. Från en planet långt borta har ett gäng underliga varelser bett om hjälp med att bygga upp en helt ny värld.
Eleverna samlas runt Astrid när hon läser upp brevet från Kullaviks Astronautförening.
Den första uppgiften blir att skapa en egen rymdvarelse. I dagens lekväska finns kottar, enris, granfjäll, kastanjer, glasspinnar och ögon. En batteridriven limpistol är alltid med. De har också med sig ett planetmemory för den som vill lära sig saker om rymden på ett annat sätt.
Men alla vill inte pyssla eller spela memory. Då är det fritt för barnen att göra vad de vill. Några barn skuttar i väg med orden ”Jaaa, vi bygger en koja”. Några andra sticker direkt upp till sitt ställe, som också heter ”Stället”, för att fortsätta en rollek de lekt ända sedan utefritids startade i höstas. Några vill använda kikare och fortsätta spana på fåglar (förra veckans tema var just fåglar). Ett barn sätter sig på en stubbe och gör ett spindelnät av loom bands.
– Vi har ett erbjudande arbetssätt där vi lyssnar in vad eleverna vill göra. Om en elev till exempel frågar efter bollar, tar vi med det nästa dag. För om de känner att de blir lyssnade på, föder det också fler idéer hos barnen. Men vi har alltid en del som är styrd, som rymdtemat, men sedan är det valfritt, säger Josefin.
Att vara i skogen är något som i sig erbjuder aktiviteter, menar Josefin Petrusson Garpsäter och Annie Bäck, vilket flera av barnen också bekräftar.
Vi krånglar oss upp för de mossiga bergen och förbi ett rejält grenverk för att träffa barnen som lekt samma rollek i över ett halvår.
– Det började med att vi lyssnade på Familjen Knyckertz. Sedan när vi lekte i skogen kom vi på att vi ville vara skurkar. När vi leker blandar vi ihop magi och verklighet, säger Tilda.
I varje skog de vistas i har de sitt ”Stället”. Och varje plats har sina egenskaper som de fångar in i leken.
– I går var vi vid Grantoppen där vi har en träningsbana och i morgon ska vi till Indiankojan. På fredagar leker vi inte skurk för då är vi på skolgården och där kan vi inte springa på samma sätt. Skolgården är jättetråkig. Det händer ju mycket mer i skogen för här kan vi klättra i berg, gå i bergen och upptäcka nya saker hela tiden, säger Tilda.
Tillbaka i ”baslägret” sitter Lea och täljer med sin kniv. Innan vi hinner fråga försäkrar hon oss om att hon vet vad hon gör.
– Jag har gått i täljskola och tagit knivkörkort så jag kan hantera en täljkniv.
Lea tycker om att vara i skogen. Det är inte alltid hon vill delta i de andras lekar, hon kan lika gärna sätta sig och pyssla med något eget.
– Jag tycker det är skönt att det inte blir så mycket ljud i skogen som det är inomhus. Här är en lugnare miljö och det finns så mycket att titta på. Jag får liksom en större blick än när jag är inomhus, säger Lea.
När Josefin och Annie startade utefritids i höstas var reaktionerna inte riktigt lika positiva. Det fanns en skepsis hos några barn. Till exempel att de missade ”diggitiden” (möjlighet att spela dataspel en timme i veckan).
– Den typen av kommentarer får vi aldrig längre. Nu blir de i stället kritiska till att vi är på skolgården en gång i veckan, säger Josefin.
Att barnen trivs i skogen råder ingen tvekan om, men hur blir det för lärarna? Blir det inte massor med extrajobb att ta med sig alla saker ut i skogen varje dag? Eller att hålla ordning på alla elever? Enligt Josefin och Annie är det precis tvärtom.
– Arbetsbelastningen blir lättare genom att vi slipper alla höga ljud och all yttre stimuli som det blir inne i skolan. Jag har mycket mer energi kvar nu när jag kommer hem från jobbet, säger Annie.
– Jag ser detta som en möjlighet att jobba inom skolans värld tills jag blir gammal. Det här har öppnat upp nya möjligheter, säger Josefin.
Annie Bäck hjälper alla som vill göra sin egen rymdvarelse.
Lärarna har märkt att hela barngruppen blir lugnare av att vara i den tystare miljön i skogen. Det har lett till att de inte behöver ha så många regler och känner sällan att de behöver bromsa barnen med att säga ”spring inte” eller ”hoppa inte”, som ofta var fallet när de jobbade inomhus.
– De får gå så långt så att de ser en vuxen, de ska komma när vi visslar och de ska vara goa kompisar, säger Annie Bäck.
När Annie bäck och Josefin Petrusson Garpsäter startade utefritids i höstas styrde de aktiviteterna mer eftersom de ville få ihop gruppen. Det första temat handlade om vänskap och bestod av olika samarbetsövningar. Efter hand har de kunnat släppa taget mer och litar på att barnens egen drivkraft räcker långt.
– Bara de olika skogsmiljöerna erbjuder ju aktiviteter i sig. Sedan har vi valt att se möjligheter i stället för hinder och hellre göra misstag ibland, som när vi tog med ritpapper ut när det var lite för blött, säger Annie.
Lite längre bort från gruppen, men inom synhåll, har ett av barnen kurat ihop sig i en bergsskreva. Vi undrar förstås hur de gör om någon väljer att inte delta i lekarna utan går undan.
– Skruttan däruppe var så trött förut så hon ville vila lite. Jag ska gå och prata med henne, säger Annie.
En stund senare ser vi henne vara med och leka tafattleken ”Harmamman” med några andra barn. Annie förklarar att även rätten att gå undan är en frihet för barnen. Alla vill kanske inte vara aktiva hela tiden och då behöver de inte det.
De två lärarna säger att de aldrig kommit så nära en barngrupp, något de tror beror på att det är lättare att bygga relationer i en miljö utanför skolan. Josefin Petrusson Garpsäter:
– Jag tror definitivt att pedagogiken spelar roll. Det är en tillåtande verksamhet där barnen kan känna sig fria.
LÄS OCKSÅ:
De flyttar ut fritidshemmet till skogen
Forskaren: Så kan fritidslärarna hitta balansen mellan styrt och fritt
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.