
Julia Juntti ansvarar för rastverksamheten. Foto: Joakim Nordlund
Reportage Högstadieeleverna tillverkar rastleksaker åt de yngre barnen i slöjden. Samarbetet mellan slöjd och fritids blev ett lyft både för rasterna och sammanhållningen på Norrskenets skola i Kalix.
Det började med att slöjdläraren Linnéa Utterström gjorde en gagarink till skolgården på fritidshemslärarens Julia Junttis önskemål. De båda lärarna hade sedan tidigare ett samarbete, då Julia brukar fråga Linnéa, som även är matematiklärare och IKT-pedagog, om råd om hur hon kan arbeta med programmering och digitala verktyg på fritids.
– Både jag och Linnéa brinner för eleverna och är lika på så sätt att vi gillar att testa saker och bolla idéer med varandra, säger Julia Juntti.
Julia Juntti ansvarar för rastverksamheten. Foto: Joakim Nordlund
Samarbetet växte när Linnéa Utterström vidareutbildade sig till slöjdlärare och fick idéer om att vidga slöjdämnet. Slöjd är mycket mer än att tillverka föremål som eleverna tar hem och ger i presenter till familjen, anser hon.
– Jag tror mycket på entreprenöriellt lärande, som bygger på att det finns en mottagare i själva skapandet. Eleverna får arbeta i grupp och arbetet grundar sig även i att slöjdande inte bara behöver vara ensamarbete. Att tillverka en smörkniv är inte alltid så motiverande, säger Linnéa Utterström.
Undervisningen brukar bli betydligt mer lustfylld och lärorik när eleverna får skapa mot ett gemensamt mål, tillägger hon. Och det föll sig naturligt att låta de yngre eleverna i fritidshemmet bli mottagare för slöjdandet.
– Man pratar om att integrera fritids med skolan, och för oss är det också ett sätt att värdesätta rastaktiviteter, säger Linnéa Utterström.
När de hade kommit överens om vilka föremål som skulle byggas fick de göra ritningar och fundera över material och säkerhetsaspekter.
Arbetet inleddes med att högstadieeleverna genomförde intervjuer – ”kundundersökningar” – med treorna på skolan. Vad tycker de är kul att göra på rasterna? Vilka leksaker och föremål skulle de vilja ha tillgång till?
Ringspelet som slöjdeleverna gjort kommer till glädje för Mili Hellman och Emilia Lindbäck. Foto: Joakim Nordlund
– Efter intervjuerna hade högstadieeleverna en mängd idéer att fundera över. När de hade kommit överens om vilka föremål som skulle byggas fick de göra ritningar och fundera över material, säkerhetsaspekter och hur föremålen bör se ut för att de ska bli estetiskt tilltalande för yngre åldrar, säger Linnéa Utterström.
Under processens gång har eleverna också återkopplat med de yngre barnen, visat produkterna innan de är färdiga och fått feedback.
Arbetet pågick under hela förra läsåret och mynnade ut i hästhoppningshinder, styltor och balansbrädor, samt stavar till den Mästarnas mästare-inspirerade leken ”nattduellen”. Än så längre har slöjdeleverna arbetat i mindre skala. Varje elevgrupp tillverkade ett par föremål var. Som avslutning levererade högstadieeleverna föremålen på skolgården – till stor glädje för de yngre barnen.
Py Burman och Mili Hellman testar hopphindren. Foto: Joakim Nordlund
– Jag fick avblåsa min rastaktivitet för alla ville titta och prova på sakerna. En elev i nian hade ristat in ”Ha så kul bästa treor!” på ett hopphinder. Treorna blev väldigt glada för det de fick och är väldigt rädda om det, säger Julia Juntti.
Högstadieeleverna tyckte å sin sida att det var jättekul att se att deras saker används och kommer till glädje för andra, berättar Linnéa Utterström.
Love Lindqvist testar styltorna. I höst utvidgas konceptet till textilslöjden. Foto: Joakim Nordlund
På treornas önskelista fanns även käpphästar, som slöjdeleverna inte hann med att tillverka under våren, men arbetet ska fortsätta under hösten. Då ska de utvidga konceptet till textilslöjden och de planerar även att skapa saker till fritidsverksamheten inomhus. Spel och korthållare är några av idéerna.
Julia Juntti tycker att arbetet varit värdefullt på flera sätt.
– Dels blir det en kontakt mellan de äldre och yngre eleverna, nu hejar de på varandra på gården, dels har de yngre fått vara med och påverka mer. Även om vi brukar fråga vad de önskar sig till rastboden så blir det en annan känsla när högstadieeleverna visar intresse för deras rast. De får också en tanke om att någon tar sig tid och gör det här för dem.
För egen del uppskattar hon också det nära samarbetet med en annan lärare och att de kan utnyttja varandras kompetenser.
– Jag ser vad som behövs på rasten och på fritids, och Linnéa kan säga när jag är ute svävar med mina idéer och bedöma vad som är genomförbart.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.