Julia Juntti ansvarar för rastverksamheten. Foto: Joakim Nordlund
Till startsidan
Reportage Högstadieeleverna tillverkar rastleksaker åt de yngre barnen i slöjden. Samarbetet mellan slöjd och fritids blev ett lyft både för rasterna och sammanhållningen på Norrskenets skola i Kalix.
Det började med att slöjdläraren Linnéa Utterström gjorde en gagarink till skolgården på fritidshemslärarens Julia Junttis önskemål. De båda lärarna hade sedan tidigare ett samarbete, då Julia brukar fråga Linnéa, som även är matematiklärare och IKT-pedagog, om råd om hur hon kan arbeta med programmering och digitala verktyg på fritids.
– Både jag och Linnéa brinner för eleverna och är lika på så sätt att vi gillar att testa saker och bolla idéer med varandra, säger Julia Juntti.
Julia Juntti ansvarar för rastverksamheten. Foto: Joakim Nordlund
Samarbetet växte när Linnéa Utterström vidareutbildade sig till slöjdlärare och fick idéer om att vidga slöjdämnet. Slöjd är mycket mer än att tillverka föremål som eleverna tar hem och ger i presenter till familjen, anser hon.
– Jag tror mycket på entreprenöriellt lärande, som bygger på att det finns en mottagare i själva skapandet. Eleverna får arbeta i grupp och arbetet grundar sig även i att slöjdande inte bara behöver vara ensamarbete. Att tillverka en smörkniv är inte alltid så motiverande, säger Linnéa Utterström.
Undervisningen brukar bli betydligt mer lustfylld och lärorik när eleverna får skapa mot ett gemensamt mål, tillägger hon. Och det föll sig naturligt att låta de yngre eleverna i fritidshemmet bli mottagare för slöjdandet.
– Man pratar om att integrera fritids med skolan, och för oss är det också ett sätt att värdesätta rastaktiviteter, säger Linnéa Utterström.
När de hade kommit överens om vilka föremål som skulle byggas fick de göra ritningar och fundera över material och säkerhetsaspekter.
Arbetet inleddes med att högstadieeleverna genomförde intervjuer – ”kundundersökningar” – med treorna på skolan. Vad tycker de är kul att göra på rasterna? Vilka leksaker och föremål skulle de vilja ha tillgång till?
Ringspelet som slöjdeleverna gjort kommer till glädje för Mili Hellman och Emilia Lindbäck. Foto: Joakim Nordlund
– Efter intervjuerna hade högstadieeleverna en mängd idéer att fundera över. När de hade kommit överens om vilka föremål som skulle byggas fick de göra ritningar och fundera över material, säkerhetsaspekter och hur föremålen bör se ut för att de ska bli estetiskt tilltalande för yngre åldrar, säger Linnéa Utterström.
Under processens gång har eleverna också återkopplat med de yngre barnen, visat produkterna innan de är färdiga och fått feedback.
Arbetet pågick under hela förra läsåret och mynnade ut i hästhoppningshinder, styltor och balansbrädor, samt stavar till den Mästarnas mästare-inspirerade leken ”nattduellen”. Än så längre har slöjdeleverna arbetat i mindre skala. Varje elevgrupp tillverkade ett par föremål var. Som avslutning levererade högstadieeleverna föremålen på skolgården – till stor glädje för de yngre barnen.
Py Burman och Mili Hellman testar hopphindren. Foto: Joakim Nordlund
– Jag fick avblåsa min rastaktivitet för alla ville titta och prova på sakerna. En elev i nian hade ristat in ”Ha så kul bästa treor!” på ett hopphinder. Treorna blev väldigt glada för det de fick och är väldigt rädda om det, säger Julia Juntti.
Högstadieeleverna tyckte å sin sida att det var jättekul att se att deras saker används och kommer till glädje för andra, berättar Linnéa Utterström.
Love Lindqvist testar styltorna. I höst utvidgas konceptet till textilslöjden. Foto: Joakim Nordlund
På treornas önskelista fanns även käpphästar, som slöjdeleverna inte hann med att tillverka under våren, men arbetet ska fortsätta under hösten. Då ska de utvidga konceptet till textilslöjden och de planerar även att skapa saker till fritidsverksamheten inomhus. Spel och korthållare är några av idéerna.
Julia Juntti tycker att arbetet varit värdefullt på flera sätt.
– Dels blir det en kontakt mellan de äldre och yngre eleverna, nu hejar de på varandra på gården, dels har de yngre fått vara med och påverka mer. Även om vi brukar fråga vad de önskar sig till rastboden så blir det en annan känsla när högstadieeleverna visar intresse för deras rast. De får också en tanke om att någon tar sig tid och gör det här för dem.
För egen del uppskattar hon också det nära samarbetet med en annan lärare och att de kan utnyttja varandras kompetenser.
– Jag ser vad som behövs på rasten och på fritids, och Linnéa kan säga när jag är ute svävar med mina idéer och bedöma vad som är genomförbart.
Lärarpriser Gustav Sundh har tilldelats Freinetrörelsens demokratipris 2025: ”Oerhört hedrande och stort”.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.