I Mervis digitala verkstad styr elevernas intressen

Med hjälp av greenscreen kan Mervi Salos elever hoppa in i sin favoritbok om dinosaurier. Foto: Johan Strindberg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

I Mervi Salos ikt-verkstad gör eleverna allt från greenscreenbilder till att programmera egna spel, beroende på vad de har lust med.
– Vi behöver hjälpa barnen att utveckla sitt intresse för digital teknik, säger hon.

Mervi Salo är förskollärare och idrottslärare i grunden, men arbetar numera nästan bara med ikt-undervisning, både i skolan och på fritidshemmet på Mestaskolan i Eskilstuna. Och hon har blivit något av en Minecraftfantast på köpet, berättar hon. Tre eftermiddagar i veckan har hon en digital verkstad i skolans bibliotek där eleverna sysslar med film, musik och spel. 

– Det fina är att eleverna kan testa det de är sugna på för tillfället. Om det är stop-motion-film och Minecraft så jobbar de med det. Vi har skåp där vi kan förvara material, säger hon.

Stop-motion-animering är bra att börja med, tipsar hon. Eleverna har gjort tittskåp av kartonger, som målats invändigt, där de ställer in lego- och lerfigurer. Sedan använder de en stop-motion-app för att skapa animationer med stillbilder.

Mervi Salo

Ålder: 44.

Yrke: Förskollärare och idrottslärare. Undervisar i digital teknik och ansvarar för skolbiblioteket på Mestaskolan i Eskilstuna. 

Det bästa med yrket: Att ta del av elevernas intressen och utforma verksamheten tillsammans med dem. 

Fritid: Pysslar med trädgården, läser – och är spökjägare. "Vi är ett team som åker till hemsökta hus med utrustning och försöker dokumentera paranormal aktivitet."

Eleverna har jobbat med Minecraft både i skolan och på fritidshemmet, exempelvis byggt ishotell som de placerat sig själva framför i greenscreenbilder och gjort presentationsfilmer där de förklarar hur man bygger en viss maskin. Mervi Salo gillar att kombinera olika medier: med programmeringsappen Scratch har eleverna skapat interaktiva sagor och egna slut på böcker som de läst på fritidshemmet. 

Eleverna får också spela i verkstaden. 

– Vi varvar mellan skapande och spelande, men ofta väljer de skapande. Till sportlovet ska vi testa att ha e-sportsturneringar med olika idrottspel. 

Mervi Salo betonar att ikt-verkstaden ska styras av barnens lust.

– Det är jätteroligt att se hur de möts och hjälper varandra över årskurserna, de klurar och löser problem ihop. När jag öppnar ikt-verkstaden möts jag av stjärnögda barn som undrar om det är deras tur att göra film i dag.

Mervis bästa tips

  1. Välj en eller två saker att jobba med i början. Exempelvis stop-motion eller den kostnadsfria programmeringsappen Scratch junior.
  2. Våga prova nya saker i barngruppen. Du behöver inte behärska tekniken. Utforska och lär dig tillsammans med eleverna.
  3. Titta på vad andra gjort på nätet. Bra tips finns på sajten kodboken.se och i Felix Gyllenstig Serraos bok ”Minecraft som pedagogiskt verktyg”. 

LEKTIONSBANKEN: Ikt-verkstaden – här kan du läsa hur Mervi Salo lägger upp arbetet!

LÄS ÄVEN

Barn som inte spelar riskerar att hamna utanför

Olika syn på elevers surfande

Fritidshemmen testar årets bästa spel