I Mervis digitala verkstad styr elevernas intressen
Fritidspedagogik
I Mervi Salos ikt-verkstad gör eleverna allt från greenscreenbilder till att programmera egna spel, beroende på vad de har lust med.
– Vi behöver hjälpa barnen att utveckla sitt intresse för digital teknik, säger hon.
Mervi Salo är förskollärare och idrottslärare i grunden, men arbetar numera nästan bara med ikt-undervisning, både i skolan och på fritidshemmet på Mestaskolan i Eskilstuna. Och hon har blivit något av en Minecraftfantast på köpet, berättar hon. Tre eftermiddagar i veckan har hon en digital verkstad i skolans bibliotek där eleverna sysslar med film, musik och spel.
– Det fina är att eleverna kan testa det de är sugna på för tillfället. Om det är stop-motion-film och Minecraft så jobbar de med det. Vi har skåp där vi kan förvara material, säger hon.
Stop-motion-animering är bra att börja med, tipsar hon. Eleverna har gjort tittskåp av kartonger, som målats invändigt, där de ställer in lego- och lerfigurer. Sedan använder de en stop-motion-app för att skapa animationer med stillbilder.
Mervi Salo
Ålder: 44.
Yrke: Förskollärare och idrottslärare. Undervisar i digital teknik och ansvarar för skolbiblioteket på Mestaskolan i Eskilstuna.
Det bästa med yrket: Att ta del av elevernas intressen och utforma verksamheten tillsammans med dem.
Fritid: Pysslar med trädgården, läser – och är spökjägare. "Vi är ett team som åker till hemsökta hus med utrustning och försöker dokumentera paranormal aktivitet."
Eleverna har jobbat med Minecraft både i skolan och på fritidshemmet, exempelvis byggt ishotell som de placerat sig själva framför i greenscreenbilder och gjort presentationsfilmer där de förklarar hur man bygger en viss maskin. Mervi Salo gillar att kombinera olika medier: med programmeringsappen Scratch har eleverna skapat interaktiva sagor och egna slut på böcker som de läst på fritidshemmet.
Eleverna får också spela i verkstaden.
– Vi varvar mellan skapande och spelande, men ofta väljer de skapande. Till sportlovet ska vi testa att ha e-sportsturneringar med olika idrottspel.
Mervi Salo betonar att ikt-verkstaden ska styras av barnens lust.
– Det är jätteroligt att se hur de möts och hjälper varandra över årskurserna, de klurar och löser problem ihop. När jag öppnar ikt-verkstaden möts jag av stjärnögda barn som undrar om det är deras tur att göra film i dag.
Mervis bästa tips
- Välj en eller två saker att jobba med i början. Exempelvis stop-motion eller den kostnadsfria programmeringsappen Scratch junior.
- Våga prova nya saker i barngruppen. Du behöver inte behärska tekniken. Utforska och lär dig tillsammans med eleverna.
- Titta på vad andra gjort på nätet. Bra tips finns på sajten kodboken.se och i Felix Gyllenstig Serraos bok ”Minecraft som pedagogiskt verktyg”.
LEKTIONSBANKEN: Ikt-verkstaden – här kan du läsa hur Mervi Salo lägger upp arbetet!
LÄS ÄVEN