
Det är viktigt att skapa nya ”rum” där man kan ta det lugnt tillsammans, säger Mårten Petersson.
Byggandet av relationer måste också vara en del av planeringen, anser lärarna i fritidshem Johan Rudolfsson och Mårten Petersson på Mellbystrandsskolan.
Relationer
När fler barn lider av psykisk ohälsa blir fritidshemmets arbete med relationer än viktigare. I Laholm har alla anställda fått fortbildning i relationsarbete.
– Relationer är ju vår superkraft, men vi kan bli ännu bättre på att utnyttja den, säger fritidshemsutvecklarna Johan Rudolfsson och Mårten Petersson.
Johan Rudolfsson och Mårten Petersson jobbar båda på Mellbystrandsskolan (F-6) i Laholm, men sedan 2021 bidrar de också till att utveckla fritidshemmen i hela kommunen.
All fritidshemspersonal i kommunen har det senaste året jobbat med boken ”Fritidshemmets och skolans relationsarbete” av fritidshemsläraren Johan Lungström och forskaren Anna-Carin Bredmar.
– Personalens utvärderingar efter fortbildningen har präglats av entusiasm, många kände att de kunde vässa sitt relationsarbete samtidigt som de för stunden slapp tänka på problem som stora elevgrupper och brist på planeringstid, säger Mårten Petersson.
Utgångspunkten för satsningen på fritidshemmen i kommunen är likvärdighet, det ska inte vara någon skillnad mellan fritidshemmen, alla ska stå på samma grund, alla ska följa läroplanen, ha årshjul och planeringar och en strukturerad verksamhet.
Mårten Petersson och Johan Rudolfsson medger att det är en utmaning att få till en sådan likvärdighet.
– På vissa skolor kommer fritidshemmet tydligt i andra hand, skolans problem ska alltid lösas först, säger Johan Rudolfsson.
Men den ambitiösa satsningen har ändå gett ett ökat fokus på fritidshemmen.
– I debatten nationellt hör man inte mycket om fritidshemmens roll för att öka barnens välmående, men hos oss är det faktiskt annorlunda, säger Johan Rudolfsson.
Det är viktigt att skapa nya ”rum” där man kan ta det lugnt tillsammans, säger Mårten Petersson.
Ett helt års fortbildning för att stärka personalens arbete med relationer – vad har det gett? Mårten Petersson och Johan Rudolfsson lyfter fram flera saker.
I fritidshemmets pedagogik talar man ofta om att gripa tillfället i flykten, att det sociala utbytet och det lekfulla lärandet kan uppstå spontant när ett barn ställer en fråga eller när man kanske hittar något tillsammans i naturen.
– Det är självfallet en viktig del av vår verksamhet och kan bidra till stärkta relationer, men det räcker inte, säger Mårten Petersson. Hur gör vi med barn som nästan aldrig ställer frågor? Eller barn som är svåra att nå fram till? Barn som glider undan?
Under fortbildningen pratade personalen mycket om det och landade i ett tydligt mål: man måste aktivt söka upp de barn där det krävs extra arbete för att bygga relationer.
– Det kanske låter lite fyrkantigt, men byggandet av relationer måste också vara en del av planeringen, förklarar Johan Rudolfsson. Vem har talat med Pelle på senare tid? Ok, då får du koncentrera dig på honom, så försöker jag jobba mer med Lisa. Ungefär så.
Kopplat till det arbetssättet är också en utvecklad syn på det kollegiala samarbetet.
– Man har olika lätt att få kontakt med olika elever. Därför är det viktigt att släppa prestigen och låta en kollega jobba vidare med ett barn där man själv kört fast, säger Johan Rudolfsson.
Johan Rudolfsson fångar tillfället till en pratstund på skolgården.
Det kan rentav vara så att någon i arbetslaget är särskilt vass på relationsbyggande med alla typer av utmanande elever – ja, då kan den personen jobba extra med det sociala, medan en annan som är en fena på planering främst får syssla med det. Under fortbildningen arbetade personalen även med sina egna relationer sinsemellan, något som borgar för ett bättre och mer flexibelt relationsarbete med barnen.
Ett annat område som diskuterades under utbildningen var tillfällena då relationer kan byggas och förstärkas. Boken ”Fritidshemmets och skolans relationsarbete” lyfter ”mellanrummen”, de dyrbara ögonblick som uppstår mellan aktiviteter och vid förflyttningar.
För Johan Rudolfsson och Mårten Petersson var det närmast en aha-upplevelse, trots att de sysslat med utveckling av fritidshemmet i flera år.
– Man har sett promenaden till en park eller en hall som ren rutin innan aktiviteten drar i gång, men det är en fantastisk möjlighet till samtal. Och då kan man välja att gå tillsammans med någon av de där eleverna som man ännu inte byggt någon relation med, säger Johan Rudolfsson.
Han ser det också som en investering för framtiden:
– Om det sedan krisar av något skäl, kanske eleven blir utagerande, då har man ett kapital att ta av eftersom man skapat en trygg relation att luta sig mot.
Fritidslärarna hoppar in i leken på cykel.
Johan Lungström, som skrivit boken ”Fritidshemmets och skolans relationsarbete” (med Anna-Carin Bredmar), har förståelse för att pedagoger kan känna en frustration inför utmaningen att utöver allt annat också bygga relationer med elever. Ofta med många elever.
Johan Lungström.
– Men alla kan göra mycket utifrån sina förutsättningar. Det är en viktig insikt att landa i.
Han känner viss oro inför ”skolifieringen” av fritidshemmen:
– Fritids måste få ha ett relationellt fokus, där ligger vår styrka. Och för att kunna ha det måste tid ges att reflektera över relationsarbetet och sig själv. Då kan man också bli bättre.
För Johan Rudolfsson, som även är idrottslärare, och Mårten Petersson, som även är bildlärare, har relationsarbetet bidragit till att deras lektioner flyter på bättre.
– Jag tycker att vi alla på fritidshemmet har lyckats få bättre kontakt med fler barn. Det beror till stor del på att vi har en ökad samsyn i arbetsgruppen. Vi är numera tre avdelningar, men för barnen är vi ett fritidshem, där all personal kan stötta alla barn oavsett avdelning, säger Mårten Petersson.
LÄS ÄVEN:
Hon prisas för att bygga relationer på fritids
Eriksson: Några tröstande ord till dig, lärare i fritidshem
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.