Forskaren: Så främjar du leken på fritidshemmet

Lek får allt mindre utrymme i fritidshemmet, säger Emma Björkum, doktorand vid Södertörns högskola och utbildad lärare i fritidshem.

Vuxnas välmenande regler kan vara ett hinder för barns lek i fritidshemmet. Men ibland är det barnen själva som väljer bort leken för att satsa på gemensamma mål.
Doktoranden Emma Björkum utgår från barnens perspektiv i en ny studie om hur lek uppstår.

  1. Målinriktad aktivitet är inte lek

    Lek får allt mindre utrymme i fritidshemmet i takt med att de styrda aktiviteterna blir fler, visar tidigare forskning. Det är inte heller givet vad som ska räknas som lek. Det menar Emma Björkum, doktorand vid Södertörns högskola och utbildad lärare i fritidshem.

    – Aktiviteter som barn gör för att nå fram till ett resultat är inte lek även om de är roliga, för leken vet man inte var den tar vägen, säger Emma Björkum.

    I arbetet med sin kommande avhandling om lekens villkor i fritidshemmet har hon följt ett 30-tal barn på nära håll.

  2. Tillfällen att mötas främjar leken

    Barn behöver ofta förbereda sin lek. Därför är det viktigt att lärare och fritidshemspersonal ger dem tillfällen att bekanta sig med andra barn, prata ihop sig och planera. I klassrummet kan det ha betydelse hur barnen sitter, på fritids öppnar olika aktiviteter för samtal och nya kontakter.

    – Även förflyttningar mellan olika aktiviteter kan vara viktiga, till exempel när barnen går till korridoren för att klä på sig. Då kan de prata om vad de ska göra senare och det blir då en del av att planera lek, säger Emma Björkum.

  3. Fritidshemmets regler kan hindra lek

    De regler fritidshemmet har infört för att skapa ordning och främja social blandning kan ibland vara ett hinder för barnens lek. Bestämda platser och tystnad under mellanmålet är ett sådant exempel.

    – Syftet är att barnen ska få nya vänner, men här måste personalen använda sitt omdöme. Å ena sidan behöver man skapa rationella gemenskaper för att barnen ska lära känna varandra, å den andra kanske man ska göra det möjligt för dem att få vara spontana utanför den rationella gemenskapen så att lek kan uppstå.

  4. Ibland väljer barnen bort lek

    Barn väljer inte alltid att leka, konstaterar Emma Björkum. Ibland föredrar de målstyrda aktiviteter, som att till exempel bygga dockteater eller träna inför ett uppträdande.

    – Det finns en idé om att barn alltid väljer att leka fritt om de har möjlighet, men det stämmer inte. Barnen i det fritidshem jag studerat valde ibland själva att syssla med målstyrda aktiviteter. Det betyder att det inte alltid är fritidshemspersonal som hindrar lek, det kan lika gärna vara barnen själva som väljer bort leken, säger hon.

    Emma Björkum

    Emma Björkum är doktorand i pedagogik inom utbildningsvetenskap på Södertörns högskola. Hon skriver en avhandling om lekens villkor i fritidshemmet. Avhandlingen bygger på en etnografisk studie av barns perspektiv på lek som genomfördes i ett fritidshem under vintern och våren 2024 och är ännu inte publicerad. De 33 barn som deltog i studien observerades och deltog i fältsamtal under tre månaders tid.

LÄS OCKSÅ:

Irina Eriksson: Tuta inte i barn att de är för gamla för att leka

Därför är leken livsviktig – fem orsaker

Forskarna: Så kan samverkan mellan skola och fritidshem bli bättre