
Personalen har lagt ut mattor så att det blir mysigare för Nathanaëlle Karlsson och de andra barnen att rita utomhus.
Coronaviruset
I våras förändrade fritidshemmet i Rottne med kort varsel hela sin verksamhet.
De flesta aktiviteter har flyttats utomhus.
– Barnen har varit fantastiska på att anpassa sig, säger läraren i fritidshem Gülda Viebke.
Det är eftermiddag i mitten av september och skolgården i Rottne utanför Växjö erbjuder sensommarvärme. Fyra av fritidshemsbarnen på Söraby skola sitter på en matta och målar med färgkritor. Deras jämnåriga kompisar har bildat smågrupper för att leka rollspel, kasta med mjuka bollar eller lyssna på skolbibliotekariens sagoberättelser.
– Jag trivs bäst ute, ropar 6-åriga Nelly som står upp i en av skolans gungor.
– Inne finns inte lika mycket att göra, säger Caspian och gör ett glädjefullt språng mot en av skolgårdens grönytor.
Personalen har lagt ut mattor så att det blir mysigare för Nathanaëlle Karlsson och de andra barnen att rita utomhus.
Ett halvår har gått sedan deras småländska fritidshem plötsligt behövde anpassa sig efter en global, luftburen pandemi. Det var då folkhälsomyndigheten presenterade både restriktioner och rekommendationer till Sveriges befolkning, för att hålla nere spridningen av viruset.
– Skolledningen i Växjö kommun presenterade riktlinjer och vi har haft en löpande dialog med rektorn om hur vår verksamhet bör förändras, berättar läraren i fritidshem Gülda Viebke.
Hennes kollega Ingela Jonsson fyller i:
Ingela Jonsson.
– Vi hade på ett tidigt stadium bra diskussioner inom vår personalgrupp. Det är viktigt att ha ett gemensamt förhållningssätt.
I den ena av fritidshemmets två grupper går barn från Söraby skolas årskurs två och tre. På den andra avdelningen är barn från ettan och förskoleklassen inskrivna, och där arbetar Gülda och Ingela som lärare i fritidshem. En av förändringarna på deras arbetsplats är att låta föräldrarna vänta utanför fritids, både vid lämning och hämtning av barnen. Detta för att minska risken för smittspridning.
– Vi fick en hel del frågor från mammor och pappor, och det var ganska rörigt i början, men så måste det nog få vara vid en så här stor förändring, säger Ingela.
– Efterhand kom vi på att man kan sätta upp en ringklocka vid entrén, som föräldrarna kan använda för att påkalla vår uppmärksamhet. Sedan dess har allt fungerat bättre, säger Gülda.
Före mellanmålet tvättar Ellen Ursjö och Aweline Kristensen sina händer ordentligt.
I matsalen är Nathanaëlle Karlsson, Ellen Friman och Sixten von Platen särskilt noga med hygienen.
Före pandemin brukade fritidshemmets förskoleklasselever och ettor vara inomhus samtidigt mellan klockan 13 och 14. För att minska trängseln turas numera de båda grupperna om att vara utomhus under denna tid på dagen.
– Barnen behöver alltså fortfarande vara inomhus en stund varannan dag. Det har med vårt pedagogiska uppdrag på IT-området att göra. Vi är rädda om våra iPads och vill inte använda dem utomhus, säger Gülda.
Denna septemberdag väntar ett mellanmål med smörgåsar och mjölk för barnen. Tidigare höll tjejerna och killarna i varandras händer under sin vandring till matsalen, men nu går de på led i stället. Fem barn i taget släpps in i måltidslokalerna, och en av skolans elevassistenter håller koll på att alla tvättar sina händer ordentligt.
– Vår matsal är ihopbyggd med en föreningslokal, vars toalett vi har fått lov att använda nu under coronaperioden, berättar Ingela.
I dessa pandemitider markerar nymålade streck på matsalsgolvet att alla ska hålla avstånd mellan varandra när de köar. Barnen och personalen har fått vänja sig vid att använda griptång när de lägger smörgåsar och pålägg på sina tallrikar. Efter att mellanmålet avslutats har tjejerna och killarna i uppgift att torka matborden rena.
– Tidigare fick barnen dela på tre, fyra disktrasor och en vattenfylld skurhink. Numera är det engångstrasor som gäller, säger Gülda.
Fritidshemmet har skaffat ringklocka så att föräldrarna kan ringa på. Caspian Saha kikar fram.
Fritidshemmet har klarat pandemiperioden med befintliga personalresurser. När restriktionerna infördes i mars var det färre barn på fritids än det brukar. En anledning var att många föräldrar behövde gå hem från sina jobb, på grund av coronarelaterade företagspermitteringar. De flesta mammor och pappor har sedan dess återgått till sina arbetsplatser. Deras barn har återvänt till fritidshemmet.
– I förskoleklassen och ettan är totalt cirka 60 barn inskrivna, men alla är inte här samtidigt. Denna eftermiddag är ganska normal, med mellan 35 och 40 barn på plats, säger Gülda.
Hon och Ingela är imponerade över hur barnen hanterat situationen.
– De är så medvetna om varför vi är ute mycket mer än vi brukar, och varför det är viktigt att tvätta händerna ofta. Det märks att de har pratat mycket om coronapandemin i sina hem. Dessutom älskar de att vara ute, säger Gülda.
– Samtidigt tycker ju barn om beröring och vill gärna krama oss vuxna ibland. Vi försöker avstå från det. Lite jobbigt känns det att inte tillåta barnen att vara så nära som de egentligen vill, säger Ingela.
Junior Nkounga har blivit ännu bättre på att klättra under coronapandemin.
Att gömma, leta och upptäcka par av Pokémonkort är en av flera styrda lekar som flyttat ut på skolgården under de senaste månaderna. Miljön utanför Rottnes fritids bjuder in till många aktiviteter. Där finns en multiarena, klätternät, sandlåda och gungor. Barnen har upptäckt att deras rollekar med hästar och stall fungerar ännu bättre i utomhusmiljö. Det visade sig vara minst lika roligt att pyssla och rita på skolgården. Väderleken har bara vid ett fåtal tillfällen satt stopp.
– Några eftermiddagar har vi stannat inne på grund av kraftigt regnväder. Då visade vi film för de båda årskurserna i varsitt rum och spred ut oss i lokalerna, för att undvika trängsel säger Gülda.
Efter mellanmålet återsamlas barnen på en bred trappa utanför fritidshemmet. Var och en anmäler sig till någon av eftermiddagens planerade aktiviteter. Deras val skrivs upp på en stor whiteboardtavla, som hämtas ut från fritidshemmet varje eftermiddag. Det är fritidslärarnas och elevassistenternas metod för att veta vad varje barn ägnar sig åt för stunden.
– Informationen på tavlan är även ett stöd för föräldrarna när de ska hämta barnen, säger Ingela.
”Många har fått upp ögonen för vad vår natur och utemiljö har att erbjuda.”
När fritidspedagogik är på besök under hösten vet ingen hur länge till som fritidshemmet på Söraby skola ska coronaanpassas.
– Vi har inte lagt upp någon särskild plan inför hösten och vintern. Men visst, om det blir alltför blött ute behöver ju både barnen och deras kläder komma in och torka, säger Ingela.
Samtidigt är en av deras lärdomar från det senaste halvåret att mer av verksamheten kan bedrivas utomhus.
– Jag är övertygad om att just detta kommer vi att ta med oss till tiden efter pandemin. Vi kan göra mycket mer ute än vad vi tidigare har tänkt på, säger Gülda.
Ingela håller med.
– Många i Sverige har den här sommaren fått upp ögonen för vad vår natur och utemiljö har att erbjuda. Det gäller även oss här på fritids i Rottne.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.