
Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg har beskrivit sitt arbete i en utvecklingsartikel som finns att läsa på Skolporten.se.
Våga stanna upp och invänta barnen, säger förskolläraren Anna Viberg.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
De arbetar på varsin förskola, men nära varandra i Strängnäs, och de berättar att intresset väcktes när de deltog i Ifous-programmet Hållbar förskola. Där fick de höra om en studie om ”slow pedagogy”, ett arbetssätt med ett lugnare tempo där barnen får mer tid att utforska samtidigt som pedagogerna får mer tid att fånga upp deras signaler.
Efteråt startade de två förskollärarna ett eget projekt för att testa slow pedagogy. De hade tre barn, i åldern 1,5–2 år, med sig från respektive förskola och träffades under ett halvår för att arbeta med flaskfärg.
Ålder: 48 år.
Gör: Förskollärare på Lundens förskola.
Bor: I Stallarholmen.
Bästa med yrket: Barnens glädje i utforskande och upplevelser.
Ålder: 56 år.
Gör: Förskol-lärare på Trädgårdens förskola i Strängnäs.
Bor: I Mariefred.
Bästa med yrket: Att jag efter 30 år fortfarande förundras över saker tillsammans med barnen varje dag.
– Varje tillfälle filmades, vilket är jättebra om man vill observera sitt arbetssätt. Slow pedagogy, eller fördjupad pedagogik som vi kallar det, handlar inte om att luta sig tillbaka, tvärtom kräver det mycket närvaro. Det gäller att våga stanna upp, invänta barnen och inte lägga sig i för mycket, förklarar Anna Viberg.
Hur lyckades ni minska stressen?
– Det går. Vi har även delat upp läroplanen mellan oss pedagoger där var och en ansvarar för sitt ämne i olika ansvarsrum, med egna projekt inom det gemensamma temat. I och med att var och en fokuserar på sitt område har arbetstakten lugnat sig. Vi upplever sällan stress numera.
Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg har beskrivit sitt arbete i en utvecklingsartikel som finns att läsa på Skolporten.se.
Vilka resultat har ni sett?
– När barnen får utforska olika ämnen återkommande under en längre period får de en fördjupad kunskap jämfört med i lösryckta aktiviteter. Vi ser att de är aktiva längre när de är i mindre grupper, och får ökad självständighet och tillit. Men det största lärandet har skett hos oss pedagoger. Vi har fått andra ögon att se med. När vi tittade på våra filminspelningar insåg vi att vi tidigare missade mycket.
Ha mindre grupper under aktiviteten, en grupp på sex är lagom. Låt sedan barnen utforska utan att ni som pedagoger lägger er i. Ta ett steg tillbaka och iaktta vad de gör. Undvik att säga stopp, vänta in barnen. Först när barnen söker kontakt är det dags att bekräfta. Använd öppna frågor, leverera inga färdiga svar.
Vi brukar hålla på en timme och ofta signalerar barnen när de är färdiga med aktiviteten och vill göra något annat. Låt sedan avslutningen följa samma mönster varje gång. Använd bildstöd även här som visar vad som ska göras, exempelvis tvätta penslar, torka av, hänga upp förkläden och lägga undan konstverk.
Att reflektera och analysera i arbetslaget är en viktig del för att skapa en samsyn. Prata om syftet med det ni gör och ska göra. Var ärlig i reflektionen, våga blotta dig och vara sårbar. Våga säga ”det här var svårt”, ”det här förstår jag inte”. Att dela upp läroplanen mellan sig är också ett vinnande koncept, att var och en ansvarar för sitt ämne.
Läs Åsa Ahlqvist Johanssons och Anna Vibergs utvecklingsartikel på Skolporten.se.
LÄS OCKSÅ:
Forskaren: För stort fokus på skolan i förskolan
Förskolan där lugn och återhämtning är allt
Så blev en Myran en lugn förskola
Anknytningsexperten: ”Man chansar med barnen”
Lyssna på Förskolan:
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”