Minska stressen i förskolan – med långsam pedagogik

Foto: Johan Strindberg

Våga stanna upp och invänta barnen, säger förskolläraren Anna Viberg.

Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.

De arbetar på varsin förskola, men nära varandra i Strängnäs, och de berättar att intresset väcktes när de deltog i Ifous-programmet Hållbar förskola. Där fick de höra om en studie om ”slow pedagogy”, ett arbetssätt med ett lugnare tempo där barnen får mer tid att utforska samtidigt som pedagogerna får mer tid att fånga upp deras signaler.

Efteråt startade de två förskollärarna ett eget projekt för att testa slow pedagogy. De hade tre barn, i åldern 1,5–2 år, med sig från respektive förskola och träffades under ett halvår för att arbeta med flaskfärg.

Anna Viberg och Åsa Ahlqvist Johansson

Anna Viberg

Ålder: 48 år.
Gör: Förskollärare på Lundens förskola.
Bor: I Stallarholmen.
Bästa med yrket: Barnens glädje i utforskande och upplevelser.

Åsa Ahlqvist Johansson

Ålder: 56 år.
Gör: Förskol-lärare på Trädgårdens förskola i Strängnäs.
Bor: I Mariefred.
Bästa med yrket: Att jag efter 30 år fortfarande förundras över saker tillsammans med barnen varje dag.

– Varje tillfälle filmades, vilket är jättebra om man vill observera sitt arbetssätt. Slow pedagogy, eller fördjupad pedagogik som vi kallar det, handlar inte om att luta sig tillbaka, tvärtom kräver det mycket närvaro. Det gäller att våga stanna upp, invänta barnen och inte lägga sig i för mycket, förklarar Anna Viberg.

Hur lyckades ni minska stressen?

– Det går. Vi har även delat upp läroplanen mellan oss pedagoger där var och en ansvarar för sitt ämne i olika ansvarsrum, med egna projekt inom det gemensamma temat. I och med att var och en fokuserar på sitt område har arbetstakten lugnat sig. Vi upplever sällan stress numera.

Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg har beskrivit sitt arbete i en utvecklingsartikel som finns att läsa på Skolporten.se.

Vilka resultat har ni sett?

– När barnen får utforska olika ämnen återkommande under en längre period får de en fördjupad kunskap jämfört med i lösryckta aktiviteter. Vi ser att de är aktiva längre när de är i mindre grupper, och får ökad självständighet och tillit. Men det största lärandet har skett hos oss pedagoger. Vi har fått andra ögon att se med. När vi tittade på våra filminspelningar insåg vi att vi tidigare missade mycket.

Åsas och Annas tips för för­djupande pedagogik

  1. Bestäm vad ni vill utforska tillsammans med barnen, och skapa därefter ett ramverk – det som behövs för att genomföra det hela, den struktur och de verktyg som krävs. Introducera sedan aktiviteten på samma sätt varje gång så att barnen kan vara delaktiga i både förberedelse och efterarbete. Vi använder även bildstöd som hjälp.
  2. Ha mindre grupper under aktiviteten, en grupp på sex är lagom. Låt sedan barnen utforska utan att ni som pedagoger lägger er i. Ta ett steg tillbaka och iaktta vad de gör. Undvik att säga stopp, vänta in barnen. Först när barnen söker kontakt är det dags att bekräfta. Använd öppna frågor, leverera inga färdiga svar.

  3. Vi brukar hålla på en timme och ofta signalerar barnen när de är färdiga med aktiviteten och vill göra något annat. Låt sedan avslutningen följa samma mönster varje gång. Använd bildstöd även här som visar vad som ska göras, exempelvis tvätta penslar, torka av, hänga upp förkläden och lägga undan konstverk.

  4. Att reflektera och analysera i arbetslaget är en viktig del för att skapa en samsyn. Prata om syftet med det ni gör och ska göra. Var ärlig i reflektionen, våga blotta dig och vara sårbar. Våga säga ”det här var svårt”, ”det här förstår jag inte”. Att dela upp läroplanen mellan sig är också ett vinnande koncept, att var och en ansvarar för sitt ämne.

Läs Åsa Ahlqvist Johanssons och Anna Vibergs utvecklingsartikel på Skolporten.se.

LÄS OCKSÅ:

Forskaren: För stort fokus på skolan i förskolan

Förskolan där lugn och återhämtning är allt

Så blev en Myran en lugn förskola

Anknytningsexperten: ”Man chansar med barnen”

Lyssna på Förskolan: