Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg har beskrivit sitt arbete i en utvecklingsartikel som finns att läsa på Skolporten.se.
Till startsidan
Våga stanna upp och invänta barnen, säger förskolläraren Anna Viberg.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
De arbetar på varsin förskola, men nära varandra i Strängnäs, och de berättar att intresset väcktes när de deltog i Ifous-programmet Hållbar förskola. Där fick de höra om en studie om ”slow pedagogy”, ett arbetssätt med ett lugnare tempo där barnen får mer tid att utforska samtidigt som pedagogerna får mer tid att fånga upp deras signaler.
Efteråt startade de två förskollärarna ett eget projekt för att testa slow pedagogy. De hade tre barn, i åldern 1,5–2 år, med sig från respektive förskola och träffades under ett halvår för att arbeta med flaskfärg.
Ålder: 48 år.
Gör: Förskollärare på Lundens förskola.
Bor: I Stallarholmen.
Bästa med yrket: Barnens glädje i utforskande och upplevelser.
Ålder: 56 år.
Gör: Förskol-lärare på Trädgårdens förskola i Strängnäs.
Bor: I Mariefred.
Bästa med yrket: Att jag efter 30 år fortfarande förundras över saker tillsammans med barnen varje dag.
– Varje tillfälle filmades, vilket är jättebra om man vill observera sitt arbetssätt. Slow pedagogy, eller fördjupad pedagogik som vi kallar det, handlar inte om att luta sig tillbaka, tvärtom kräver det mycket närvaro. Det gäller att våga stanna upp, invänta barnen och inte lägga sig i för mycket, förklarar Anna Viberg.
Hur lyckades ni minska stressen?
– Det går. Vi har även delat upp läroplanen mellan oss pedagoger där var och en ansvarar för sitt ämne i olika ansvarsrum, med egna projekt inom det gemensamma temat. I och med att var och en fokuserar på sitt område har arbetstakten lugnat sig. Vi upplever sällan stress numera.
Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg har beskrivit sitt arbete i en utvecklingsartikel som finns att läsa på Skolporten.se.
Vilka resultat har ni sett?
– När barnen får utforska olika ämnen återkommande under en längre period får de en fördjupad kunskap jämfört med i lösryckta aktiviteter. Vi ser att de är aktiva längre när de är i mindre grupper, och får ökad självständighet och tillit. Men det största lärandet har skett hos oss pedagoger. Vi har fått andra ögon att se med. När vi tittade på våra filminspelningar insåg vi att vi tidigare missade mycket.
Ha mindre grupper under aktiviteten, en grupp på sex är lagom. Låt sedan barnen utforska utan att ni som pedagoger lägger er i. Ta ett steg tillbaka och iaktta vad de gör. Undvik att säga stopp, vänta in barnen. Först när barnen söker kontakt är det dags att bekräfta. Använd öppna frågor, leverera inga färdiga svar.
Vi brukar hålla på en timme och ofta signalerar barnen när de är färdiga med aktiviteten och vill göra något annat. Låt sedan avslutningen följa samma mönster varje gång. Använd bildstöd även här som visar vad som ska göras, exempelvis tvätta penslar, torka av, hänga upp förkläden och lägga undan konstverk.
Att reflektera och analysera i arbetslaget är en viktig del för att skapa en samsyn. Prata om syftet med det ni gör och ska göra. Var ärlig i reflektionen, våga blotta dig och vara sårbar. Våga säga ”det här var svårt”, ”det här förstår jag inte”. Att dela upp läroplanen mellan sig är också ett vinnande koncept, att var och en ansvarar för sitt ämne.
Läs Åsa Ahlqvist Johanssons och Anna Vibergs utvecklingsartikel på Skolporten.se.
LÄS OCKSÅ:
Forskaren: För stort fokus på skolan i förskolan
Förskolan där lugn och återhämtning är allt
Så blev en Myran en lugn förskola
Anknytningsexperten: ”Man chansar med barnen”
Lyssna på Förskolan:
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.