Zainab Ibrahim på Hjällbo förskola. Foto: Emelie Asplund
Till startsidan
Likvärdighet Att jämka barns språkliga svårigheter och förutsättningar i en likvärdig verksamhet är svårt. Hos Göteborgs förskolor hittar vi stora olikheter – men också stora framgångar.
Hur underlättar man barnens språkutveckling och gör dem mer jämspelta? Första steget är att undersöka var barnet befinner sig utvecklingsmässigt och hur det tillägnar sig språket. Enligt specialpedagogen Marlene Green ska man inte börja med det som är vare sig för lätt eller för svårt.
– Ofta ställer man för låga krav, det är viktigt att utmana barnen. De behöver mer språkstimulans för att komma längre. Jag tror att alla barn vill lyckas och göra rätt, säger Marlene Green, som arbetar med språkutveckling inom flera verksamheter hos Göteborgs förskoleförvaltning.
Hon har varit förskollärare i 24 år och har alltid intresserat sig för barn med särskilda svårigheter.
Zainab Ibrahim på Hjällbo förskola. Foto: Emelie Asplund
I dag arbetar hon bland annat med barn som har Downs syndrom, DS, och en försenad språkutveckling. Hon har mött barn i treårsåldern som inte sagt ett enda ord. Ny forskning visar att barn med DS ofta har flera diagnoser, som autism och adhd, vilket försvårar inlärningen.
När Marlene Green träffar barnet för första gången tar hon reda på vad det är som gör att det inte kommer ett verbalt språk.
– Med det lilla barnet med DS använder jag en spegel och gör mungymnastik. Vi leker oss fram och bygger vidare, gör olika kategoriövningar, lika på lika. Jag visar en bild på en lastbil och tar fram en leksakslastbil, och arbetar med konkreta föremål på förskolan. Det är viktigt att göra samma sak flera gånger per vecka. Jag gör också ett bildschema för hela dagen för den enskilda och för hela gruppen. Att arbeta med bilder är särskilt viktigt när man inte har svenska som första språk.
– För det mesta är det pedagogerna som gör övningarna med barnet. Jag handleder dem, för att försäkra oss om ”ligger vi rätt nu eller är detta för svårt”. Jag har samtal med vårdnadshavarna, så att barnet kan arbeta hemma med övningarna. Det är bra om man gör detta från två håll.
Marlene Green använder Karlstadmodellen, som bygger på rätten för alla att få lära, utveckla och använda språk. Den är inte avgränsad till ålder eller diagnos och fungerar för barn från ett års ålder och uppåt.
På en liten förskola i centrala Göteborg med 17 barn är Ann-Kristin Bellman en av fyra pedagoger. Hon har arbetat med Karlstadmodellen i mer än tio år och har även gått en fördjupningskurs.
– Vi har lärt oss vilka ljud som är problematiska för barnen, säger hon. Både vi och barnen arbetar med tecken. De underlättar för barn som har det svårt med sitt språk och är långsamma i sin språkutveckling. Det blir ett andra språk för alla.
Här skapas likvärdighet! Ann-Kristin Bellman, på en liten förskola i centrala Göteborg. Foto: Emelie Asplund
Ann-Kristin Bellman är ansvarspedagog för ett barn med DS som varit på förskolan i två år och utvecklats väldigt mycket. De har fått en nära kontakt. Barnet har lärt sig uttrycka sina känslor och tecknar med de andra barnen.
Marlene Green handleder också en kollega som besöker förskolan en gång i veckan och tar med nytt material till träningslådan. Tillsammans gör de en handlingsplan för språkutvecklingen, baserad på Karlstadmodellen.
– De lättaste ljuden är bd, m och n. ”Babblarna” är ett viktigt inslag, barnen förstår att de är olika och har olika ljud. Vi bygger på med lekar och sånger. Detta gör vi flera gånger per vecka, så att det blir ett naturligt inslag på avdelningen.
Vad kännetecknar Karlstadmodellen?
– Den kan användas i vilka grupper som helst. Det är ett tilltalande material och ett roligt sätt att lära sig språk. Det finns en checklista på vad man tränar och vilka språkljud. Det finns så mycket bra tips. Man kan plocka ut det man vill, hoppa över vissa delar och gå vidare. Det skulle kunna vara ett komplement i skolan när man ska lära sig läsa och skriva, säger Ann-Kristin Bellman.
Marlene Green menar att Karlstadmodellen är ett viktigt verktyg för barnens språkutveckling. Foto: Nicke Johansson
I stadsdelen hjällbo är förskolans roll en annan. Här lever 73 procent av barnen i en familj med utländsk bakgrund. 63 procent har en låg ekonomisk standard, jämfört med 25 procent i hela Göteborg.
Lena Karlsson är specialpedagog och arbetar på förskolorna här. Hon möter barn med stora utmaningar och inlärningssvårigheter. Majoriteten av barnen har inte ett fullödigt språk och dåliga kunskaper även i modersmål.
– De flesta har inte svenska som språk hemma. Barnen blir inte fullspråkliga någonstans – hur ska de kommunicera? När språkförebilderna är få blir det inte bra. Drygt 70 procent kommer att hamna i skolor där färre än 80 procent av eleverna i årskurs 1 bedöms ha grundläggande läsförmåga, enligt siffror från Göteborgs stad. Med ett sämre språk blir allt skolarbete lidande, matte, historia och så vidare, säger Lena Karlsson, som liksom Marlene Green arbetar hos förskoleförvaltningens Samverkan och stöd på Barnhälsa område Öster i Göteborg.
Hennes uppgift är att stödja pedagogerna och skapa en gemensam kommunikativ arena, främst genom AKK och TAKK. Ett dilemma är att pedagogernas kompetens i Hjällbo, generellt sett, inte är lika hög jämfört med hela Göteborg. Dessutom är andelen förskollärare lägre än i övriga staden.
Olikheter berikar, men de svårare förutsättningarna blir en likhet som gör barnen fattigare. Utanförskapet börjar redan i förskolan.
– Det är viktigt att arbeta språkfrämjande för det är vägen in i det demokratiska samhället, menar Lena Karlsson. I mitt område är antalet barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning betydligt större än i andra stadsdelar. Jag möter även barn där den kognitiva nivån inte stämmer med den biologiska åldern, en femåring kan uppfattas på en tvåårings nivå i olika funktioner.
Hon menar att det behövs särskild sakkunskap när de olika kulturerna ska mötas och förskolans läroplan ska introduceras hos föräldrarna.
Helena Thöresson tillsammans med barnen på en förskola i Hjällbo. Foto: Emelie Asplund
– Alla barn har enligt Barnkonventionen rätt till utbildning, ett språk och medbestämmande. I Hjällbo finns familjer där framför allt mammorna saknar kontakt med det svenska samhället, förutom i förskolan. Då blir den enskilda pedagogen och hes kompetens det viktigaste. Men det räcker inte. I synnerhet inte när personalomsättningen är relativt hög.
Men det finns initiativ till förändring. Förskolan arbetar med Hjällbo samverkan, en modell för utredning och insatser till små barn, 0–4 år, med autism och andra diagnoser. Personal från Hjällbo samverkan kommer till förskolan och i samarbete med föräldrarna arbetar de med gemensamma mål kring språk, kommunikation och samspel. Föräldrarna gör övningar med barnet i hemmet och på förskolan görs samma övningar i en mindre grupp.
Tecken är en naturlig del i vardagen på förskolan. Foto: Emelie Asplund
Vad är det bästa med Hjällbo samverkan?
– Vi ser goda resultat i barnens kunskapsnivåer. Inte minst genom träningen i vardagen och genom att övningarna även görs enskilt hemma med föräldrarna. Kunskapen befästs och blir bestående. I variationen sker utvecklingen. Det märks i barnens hela vardag, de får en ökad kompetens inom kommunikation och samspel, lek och aktivitet på förskolan underlättas, svarar Lena Karlsson.
– Det ger också en riktad kompetensutveckling hos pedagogerna, vilket gör gott för alla barn i förskolan. Föräldrarna har också fått förståelse för att språk inte bara är verbalt, utan att det även handlar om sampel och kommunikation.
– Detta har gett ringar på vattnet. Arbetet är på väg att utökas i en annan del av Angered. Projektet ”Små barn i nordost” är inspirerat av Hjällbo samverkan och ska snart sätta i gång.
Språkarbeta – systematiskt, lekfullt och utforskande
Heidi Sandö, Iris Hansson Myran
(Natur & Kultur 2020)
Språkstörning hos barn 3–7 år
Catarina Sjöberg
(Gothia 2020)
Vägar till språk i förskolan
Sonja Kibsgaard (red)
(Studentlitteratur 2019)
Språkstimulera mera! Att stötta barns språkutveckling
Elvira Ashby
(Studentlitteratur 2019)
Språklig förebild i förskolan
Karolina Larsson
(Gothia 2019)
Svenska som andra språk i förskolan
Polly Björk-Willén (red)
(Natur & Kultur 2018)
Språkutveckling och språkstörning hos barn – flerspråkighet, utveckling och svårigheter
Eva-Kristina Salameh, Ulrika Nettelbladt
(Studentlitteratur 2018)
Språkleka i förskolan – barns möjlighet till ett rikt språk
Catarina Sjöberg
(Gothia 2018)
Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
Åsa Wedin
(Studentlitteratur 2017)
Flerspråkighet! Alla barn, alla språk, alla dagar
Mahroo Khousravi
(Natur & Kultur 2017)
Språklig sårbarhet i förskola och skola – barnet, språket och pedagogiken
Barbro Bruce, Eva Sventelius
(Studentlitteratur 2016)
Att få barnets språk att växa – strategier för språkutveckling i förskolan, skolan och hemma Karolina Larsson
(Stefan Herz Utbildning 2016)
Språkstimulera och dokumentera i den flerspråkiga förskolan
Margareth Sandvik, Marit Spurkland
(Studentlitteratur 2015)
Flerspråkiga barns villkor i förskolan – lärande av och på ett andra språk
Anne Kultti
(Liber 2014)
Språkinlärning hos barn
Gisela Håkansson
(Studentlitteratur 2014)
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”