Hanne Christensen i farten. Hon förklarar att rörelse, lek och spel är centralt i arbetet som fritidsledare. Foto: Linn Malmén
Till startsidan
Med ögonbindlar upplever Sara Nilsson och Johnny Olsson en känsla av förståelse och inkludering. Foto: Linn Malmén
Reportage
Fritidsledarutbildningen på Kristinehamns folkhögskola har specialpedagogisk profil.
– Vi har fokus på möjligheter och att hitta det som fungerar med ett tydligt främjande och förebyggande synsätt, säger läraren Öyvind Alster.
I lokalerna i Kristinehamns folkhögskola har det bedrivits vuxenutbildning i 145 år. De senaste 50 åren har det varit folkhögskola och 1980 startades fritidsledarutbildningen.
Öyvind Alster är teamledare på fritidsledarutbildningen med specialpedagogisk profil.
– Skolan har ända från starten haft utbildning för personer med olika handikapp exempelvis yrkesutbildning för synskadade. Så vi har en lång tradition av att möta människor med olika förutsättningar.
– Ämnesmässigt har vi sociologi och olika former av pedagogik som utomhuspedagogik och gårdspedagogik förutom det som är centralt innehåll för fritidsledarutbildningen, förklarar Öyvind Alster.
Två tredjedelar av undervisningen är centralt innehåll och en tredjedel är med specialpedagogisk profil.
Historiskt så går deltagarna från fritidsledarutbildningen vidare till jobb på fritidsgårdar och öppen verksamhet i kommuner.
– Förr gick nästan alla från utbildningen till arbete inom öppen verksamhet på fritidsgårdar och liknande men nu ser vi att nästan hälften av deltagarna får anställning inom skolans värld. Om man jämför med universitet så har våra deltagare väldigt högt anställningsbarhet. I den årliga undersökningen ”Vart tog de vägen” konstaterades att 90 till 95 procent av deltagarna gick vidare till jobb direkt efter utbildningen.
Det salutogena perspektivet är viktigt för Öyvind Alster, som varit teamledare på fritidsledarprogrammet sedan 2003. Foto: Linn Malmén
– Eftersom vi har specialpedagogisk profil får vi också många sökande med egna funktionsnedsättningar så hos oss blir anpassningar en naturlig del. Vår långa tradition gör att vi naturligt ser möjligheter och arbetar främjande och inkluderande med det i verksamheten, förklarar Öyvind Alster.
Arbetet med anpassningar ser lite annorlunda ut jämfört med kollegor i många andra skolor.
– Fritidsledarutbildningen innehåller många olika typer av moment och om vi ska ut i naturen och en elev är rullstolsburen, då måste vi ju lösa det!
Öyvind Alster är idrottslärare och specialpedagog i grunden och lockas av att tillgängliggöra utomhusaktiviteter för alla deltagare. Han har jobbat på Kristinehamns folkhögskola i drygt 20 år och tycker fortfarande att det är minst lika roligt som när han började.
Inne i skolans idrottshall hörs nu pinglade ljud av bollar med bjällror på insidan, som rullar på golvet. Deltagarna har mask för ögonen och sprattlar då och då med benen och är uppmärksamma för att lyssna och kunna stoppa bollen när den kommer. Det är ett pass med goalball, som är ett bollspel för synskadade.
– Alla får ha mask för ögonen så att det blir rättvist.
Ett värdefullt hjälpmedel på skolan påminner om en skottkärra och kallas joelette. Deltagarna visar hur den fungerar och skjutsar varandra så att salen fylls av skratt.
– Den är ett fantastiskt transportsätt som möjliggör för elever med fysiska handikapp att delta i aktiviteter utanför asfalterade vägar.
Angelica Johansson, Lars Åkerstedt och Hanne Christensen testar balansen inför vinterns skidåkning. Foto: Linn Malmén
Anpassningen gör att deltagarna kan delta och tillgodogöra sig och vara inkluderad i all undervisning, även de moment som innebär friluftsliv.
– Till och med fjällvandring fungerar! Som specialpedagog blir min uppgift att tillsammans med undervisande lärare få eleven att känna sig trygg och säker i situationen. I utbildningen till fritidsledare är de här utomhusaktiviteterna kopplade till kunskapsmål så det är en förutsättning för att alla ska klara utbildningen på bästa sätt.
Det krävs två personer för att hantera kärran och den har ingen egen balans utan allt hänger på ledsagarna. En gång gick de rakt genom ett jordgetingbo på en fjällvandring.
– Då går det inte att släppa taget utan man får fortsätta sin vandring, förklarar Öyvind Alster som fick 30 getingstick under vandringen.
Deltagarna i klassen får dessutom lära sig att hantera joeletten vilket de har stor användning av i sina framtida yrken som fritidsledare.
En central del av utbildningen är praktik och Öyvind Alster ser inga problem med att ordna praktikplatser. Det är 12 veckor på fritidsgård och 6 veckor med specialpedagogiskt fokus till exempel på en skola eller inom daglig verksamhet.
– Vi har väldigt bra kontakter inom verksamheterna i Värmland, så det var inte ens problem att ordna platser under pandemin.
Söktrycket just nu är relativt lågt jämfört med innan pandemin, berättar Öyvind Alster. Men det hänger ihop med arbetsmarknaden i stort.
– Är det lätt att få jobb ger det färre sökande, så har det alltid varit.
Hanne Christensen och Johnny Olsson läser båda på Fritidsledarutbildningen och är väldigt nöjda.
Johnny Olsson jobbade som personlig assistent i tio år innan han började på skolan. Hanne Christensen har jobbat en del inom LSS. Att arbeta med barn med särskilda behov är något de båda brinner för.
Intresset för att läsa på Kristinehamns folkhögskola väcktes gradvis hos Hanne Christensen eftersom hon har kompisar som läst den innan och pratat gott om skolan.
– Det känns som en yrkesutbildning med bra bredd och jag gillar det sociala och kommunikativa, förklarar hon.
– I dagens klimat behövs fritidsledare som är goda förebilder, säger Johnny Olsson. Att förstå varför människor tänker olika och vad som påverkat våra livsvillkor är också oerhört viktigt när man ska arbeta som fritidsledare.
Just det sociala perspektivet är något som de båda tycker kännetecknar Kristinehamns folkhögskola.
– Man blir sedd och bra bemött av alla i personalen, även de man inte själv har som lärare och det finns en respekt för varandra. Så gemenskapen är central, jag har fått många nya kompisar under min tid här, säger Hanne Christensen.
Varje år arrangerar skolan Särskole-DM tillsammans med organisationen Parasport Värmland.
– Det ett superroligt arrangemang och det brukar vara fler än 150 elever som kommer från särskolorna för att tävla i friidrott, berättar Johnny Olsson.
– Jag har fastnat för perspektivet kring träning, hälsa och mående, så det är verkligen superkul att planera och genomföra den typen av aktiviteter, säger Hanne Christensen.
Hanne Christensen i farten. Hon förklarar att rörelse, lek och spel är centralt i arbetet som fritidsledare. Foto: Linn Malmén
Framtidsplanerna för dem ser lite olika ut. Hanne Christensen vill helst jobba inom skolans värld.
– Jag vill jobba som elevstödjare eller på fritidshem. Skolan är en så stor del av barns vardag så att kunna bidra till att den fungerar så bra som möjligt vore fantastiskt.
Johnny Olsson vill gärna jobba på fritidsgård och skapa trygga miljöer för unga.
– Jag tycker man når människan bakom fasaden bäst på fritiden, när de får göra sådant de tycker om och finner lustfyllt! Att få vara med och bryta ofrivillig ensamhet och motverka att barn blir hemmasittare, där tror jag vi fritidsledare har en viktig roll att fylla.
Källa: Kristinehamns folkhögskola Region Värmland
Nyheter Deltagaren Laticha Leronius: ”Det här påverkar våra möjligheter att fortsätta ut i livet.”
Nyheter Tora Vega folkhögskola och Östra Grevie folkhögskola tar över när Albin folkhögskola upphör.
Nyheter Kista folkhögskola i nordvästra Stockholm riskerar att tvingas lägga ner sin verksamhet.
Nyheter 150-årsjubileum på Grebbestads folkhögskola! Under jubileet möts nuvarande och tidigare deltagare i samtal om skolans betydelse, där folkbildning och folkhögskolans roll blir tydlig.
Recensioner Böcker som utspelar sig i folkhögskolemiljöer är inte vanliga. Nu släpps två läsvärda romaner, en romantisk relationshistoria och en blodig thriller, skriver recensenten Tommy Fogelberg.
Krönika Jag lärde mig det periodiska systemet på folkhögskola. Kemi som jag hatade underhögstadiet – plötsligt älskade jag det! Är det inte typiskt folkhögskola så säg? skriver Marina Mannbrink Lind, gästkrönikör på Folkhögskolan.
Ledare "Vi har skrivit till Folkbildningsrådet och förmedlat vår oro."
Nyheter Långtidsarbetslösa ska få gå dubbla tiden på folkhögskola för att stärka sina chanser på arbetsmarknaden, föreslår Liberalerna.
Nyhet Regeringen vill satsa totalt 120 miljoner kronor, uppdelat på tre år, på språkstärkande insatser vid folkhögskolor, från och med 2026.
Distansundervisning Att undervisa på distans ställer helt andra krav på både lärare. I sin nya bok ”Undervisa på distans” delar gymnasieläraren Annette Appelstrand med sig av åtta framgångsfaktorer.
Nyhet Trots folkhögskolans bidrag till samhället och höga resultat uteblir satsningarna i regeringens budget för 2026. I stället satsar regeringen på yrkeshögskolan. Ytterst bekymmersamt, konstaterar OFI:s Annica Wallenborg och Sofia Magnusson.
Ny rapport En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Nyheter Nästa år startar Ädelfors folkhögskola en hundskötarutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Nyheter Släcka bränder, träna livräddning och skära upp bilar. En unik satsning tar form på Hjälmared folkhögskola. Här erbjuder man en profil i räddningstjänst, där praktiska övningar blandas med undervisning på brandstationen i Alingsås.
Nyheter Flera folkhögskolor kämpar fortsatt med kärv ekonomi. Glokala folkhögskolan i Malmö lade ner kurser för ett par år sedan men har nu lyckats vända utvecklingen.
Debatt Sverige bör bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom stöd till folkbildning och folkhögskolor, skriver Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Konkursen slog ut skolan, men inte utbildningarna. Tack vare nya huvudmän och lokalt stöd fortlever Musikteaterskolan och undersköterskeutbildningen.
Nyhet Nästa år införs nya villkor för distanskurser. Men hur påverkar det folkhögskolornas verksamhet? Folkbildningsrådets Karin Gustavsson ger svar på tal.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Forskning Vad är det som styr hur musiklinjernas utbildningar formas och utvecklas? Det har forskaren Julia Eckerstein tittat närmare på.
Reportage På animationsutbildningen på Sörängens folkhögskola i Nässjö smids det stora planer.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Krönika Folkhögskolan måste bjuda in alla politiker, oavsett parti eller beslutsnivå. Tidö-laget måste med egna ögon se den verksamhet som de ska besluta om, skriver Benton Wolgers.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Folkbildning kan bli en livlina. I Göteborg samlades representanter från Ukraina och flera andra länder för att att bygga upp ett starkt och hållbart folkhögskolesystem i Ukraina.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Men det var då, nu är han professor och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Nyhet Västerbottens folkhögskola gör något ovanligt: reklam för sig själv med hjälp av humoristiska filmer.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.