Rafael Monroy har rollen som författaren i pjäsen som heter just Författarna.
Till startsidan
Rasmus Dahlenlund och hans lärare Alexander Onofri diskuterar rolltolkningar i pjäsen "Författarna", som de spelar på Sigtuna folkhögskola. Foto: Gustav Gräll
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Stämningen i rummet där ljuset är dunkelt, är obehaglig. Glappet mellan den som har makt, spelad av Nina Hedenfeldt och den som är desperat, Medea Werdin går nästan att ta på. Det är en scen ur Mark Ravenhills ”Shopping and fucking” som i den här översättningen heter ”Transaktioner” och man förstår att det här är bara början, det kommer att bli ännu mörkare.
Skinnrocken räcker till knäna, halsduken är blå, matchar tröjan och det bångstyriga håret, ja det går på något sätt väl ihop med Alexander Onofris röst. Han, med lång erfarenhet som regissör och författare, är lärare på både film- och skådespelarutbildningen på Sigtuna folkhögskola och talar välartikulerat med pondus. Han berättar om det höga produktionstempot, om att föreläsningar blandas med att deltagarna själva gör och får hands-on-undervisning och handledning. Förra året gjorde filmklassen mer än 40 filmer och skådespelarna hinner med fyra föreställningar på ett år.
– Det är ett hantverk och hantverksyrken har i alla tider använt sig av ett slags lärlingssystem. Man jobbar ständigt, förbättrar sig, lär av misstagen och bearbetar dem, säger Alexander Onofri.
När han ska understryka, med stora och tjocka penseldrag, varför deltagarna behöver ett högt tempo, säger han att deras generation är en generation av prokrastinerare. De mår bra av att vara i farten, menar han. Deltagarna i de båda utbildningarna behöver rutin när de ska filma eller skådespela. Och de behöver självförtroendet de får under utbildningen, det självförtroende de tar med sig för att de känner att de kan, att de har det i sig.
– Vi prövade det förra året, att öka takten och säkra var vi inte. Skulle det gå? Det gick uppenbarligen och deltagarna älskade det. I början hördes det alla möjliga kommentarer om att de höll på att gå in i väggen och att de aldrig hade jobbat så mycket. När vi sedan undrade om vi skulle tänka om var det andra som sa att det var det bästa som hänt dem, berättar Alexander Onofri.
Som han ser det hör tempoökningen tätt ihop med det han ser som en av folkhögskolans viktigaste pedagogiska uppgifter, att skapa en grupp. Kamratskap stärks av arbete, menar han. Klasserna blev, som han uttrycker det, trimmade och kunde hantera mycket själva.
– De kunde ta ganska tuffa beslut. De lärde sig allt eftersom att hushålla med sina krafter och nu ser vi i årskurs två, att de rullar på som produktionsteam. Inte helt friktionsfritt men ändå bra. Och skådespelarna, de håller hela tiden sitt instrument, sin kropp, sin röst, sitt tränande, vid liv, säger Alexander Onofri.
Rafael Monroy har rollen som författaren i pjäsen som heter just Författarna.
Han som har jobbat på skolan i ett och ett halvt år, ler brett när han förklarar att lärarna har försökt begränsa existentialismen. Med det menar han att de har strävat efter att deltagarna ska vara här och nu, inte grubbla så mycket över vad som komma skall i livet.
Alexander Onofri konstaterar att det är skönt att ha rutinen i ryggen, både för honom och för de många gästlärarna. De känner igen problem som kan dyka upp. Den här dagen är Guldbaggebelönade filmfotografen Lisabi Fridell på plats. Hon har bland annat undervisat på SKH, Stockholms konstnärliga högskola.
– Att göra själv med många produktioner, det är ett bra sätt att lära sig. På SKH gör de max en produktion per år så på ett sätt är det här närmare verkligheten. I går, här, gjorde vi en övning där de fick sätta upp en scen och jag gick in och hjälpte dem med bildberättande och ljussättning. Jag tror att tempot hjälper dem att snabbare hitta sina egna röster, menar Lisabi Fridell, hon klädd i vegansk skinnjacka.
När hon själv gick på Kulturama uppskattade hon gästlärarna mycket. Nu försöker hon inspirera, dela med sig av det hon har lärt sig. Dessutom är hennes kontaktnät stort, så stort att hon kan ge deltagarna ”jättelyxiga praktikplatser”.
I trappan på väg upp till rummet där skådespelarna repeterar säger Alexander Onofri att det inte är en renodlad yrkesutbildning men att utbildningarna i de estetiska ämnena på sätt och vis ändå är det.
– De som söker hit har ofta estetiska gymnasieutbildningar i bagaget och har därför ganska höga förväntningar på vad utbildningen ska ge. Det är en utmaning, inte minst med begränsade budgetar. Hos oss går skådespelare och filmare i stort sett tillsammans, det ger dem förståelse för varandras yrkesroller. Det blir dynamiskt, anser Alexander Onofri som är nöjd med att de ettåriga linjerna kommer att bli tvååriga från och med 2024.
Det ger mer tyngd åt utbildningen och underlättar inte minst för deltagarna när de ska söka sig vidare till andra skolor.
– Som jag ser det är folkhögskolornas estetiska utbildningar sista bastionen för barn med estetiska talanger, viljor och kunnande, de är inte födda in i familjer där sådant är självklart. Det här är deras möjlighet att få jobba med teater, musik eller film. Gästlärarna blir också ett sätt för deltagarna att få en närmare koppling till dem som faktiskt håller på, på riktigt, säger Alexander Onofri.
När skådespelarna får feedback av gruppen, mycket beröm blir det, och av Alexander Onofri efter scenerna de precis har spelat, säger Alexander först att de hade problem i början, att de inte lyssnade på varandra, att det är några pauseringar som ska justeras men att de sedan hittade rätt snabbt. ”Och hela den direktheten som kom sedan…”.
Nina Hedenfeldt såg Ingmar Bergmans filmer på tv när hon var fem år gammal. Där och då visste hon att det var skådespelare hon ville bli. Det tog lite tid, hon har hunnit med att uppfylla andra drömmar, som den om att bli järnsmed. Nu, en bit in i det så kallade projektåret, hennes andra år, är hon mycket nöjd och drömmen om att faktiskt bli skådespelare, den lever vidare.
– Jag är fascinerad av lärarnas brinn. Engagemanget är så stort och gästlärarna gör att vi skärper till oss, förstår allvaret i det vi gör, säger Nina Hedenfeldt som är särskilt nöjd med den intimitetskurs de har gått.
– Det gör oss väl förberedda. Tryggheten i gruppen är så viktig och gör att man i arbetet kommer att kunna undvika situationer som man själv inte kan hantera eller som motspelaren inte vill bli utsatt för. Ska man gräva i förbjuda känslor måste man kunna lita på varandra, menar Nina Hedenfeldt.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Beredskap Folkhögskolan behöver användas för att stärka civilförsvaret i dagens orostider. Det betonar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Reportage Målen kan vara olika på kursen Livskonsten och söktrycket är högt. En deltagare har nyligen gått ut gymnasiet, en annan har nått pensionsålder.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Så gjorde vi Intresset för beredskap vid kriser eller hot om krig har ökat markant. Folkhögskolläraren Hugo Malm är en av profilerna.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Krönika ”Här har vi alltså en kille med intellektuell funktionsvariation som 50 år efter Frida Kahlos död gör det han kan för att lindra hennes smärta.”
Skolmiljö Skurups folkhögskolas internatbyggnaderna har stora upprustningsbehov: trappor som vittrat sönder, sprickor i väggar och fasader, och värmereglering som inte fungerar.