Anna Larsson, Anton Persson och Sofia Nordin delar erfarenheter och idéer i ett av flera grupparbeten.
Till startsidan
Reportage
Vad innebär det egentligen att vara lärare på folkhögskola? Lärarförbundets kurs Ny på folkhögskolan bjuder in till samtal, reflektion och erfarenhetsutbyte.
– Nu får vi själva det som vi vill ge våra kursdeltagare, säger läraren Sofia Nordin.
I klarröda soffor och med en slående utsikt över Kungälvs fästning samtalar deltagarna på kursen ”Ny på folkhögskolan” om sin nya roll. Det är dags för grupparbete och frågorna för den här uppgiften handlar om bildningsbegreppet. Vad innebär egentligen bildning? Och hur förmedlar man det som lärare på en folkhögskola?
Under tre dagar möts 22 nyblivna folkhögskollärare, från Piteå i norr till Sölvesborg i söder, på Nordiska folkhögskolan i Kungälv, strax norr om Göteborg. På programmet står folkbildningens historia, framtid och roll
i samhället, möten med forskare och, kanske allra viktigast, utbyte mellan deltagarna.
I ett grupprum försöker Anna Larsson, Anton Persson och Sofia Nordin konkretisera bildningsbegreppet på olikfärgade post-it-lappar. Röda för möten och dialog, gröna för relationellt lärande och gula för delaktighet.
– Vi hjälper varandra att få syn på nya saker och ger varandra konkreta tips, säger Sofia Nordin.
Hon konstaterar att det är en styrka att de har olika infallsvinklar, undervisar i olika ämnen och kommer från olika delar av landet. Anna Larsson undervisar på allmän kurs i svenska och engelska och har tidigare arbetat på gymnasiet. Anton Persson lär ut hälsopedagogik med erfarenhet från högstadiet och Sofia Nordin är teologpedagog och undervisar främst i teologiska och kyrkliga kurser.
Anna Larsson, Anton Persson och Sofia Nordin delar erfarenheter och idéer i ett av flera grupparbeten.
Att börja som lärare på folkhögskolan upplever de både innebär att förändra sin inställning, sitt mindset, och sitt arbetssätt.
– Grundskolan och gymnasieskolan är så målstyrd mot betyg och kunskapskrav. På folkhögskolan riktar vi framför allt in oss på att få människor att växa, säger Anna Larsson, som arbetar på Framnäs folkhögskola.
– Det blir ett lärande i samspel. I går hade vi en föreläsare som beskrev oss lärare som medvandrare. Någon som går bredvid snarare än någon som går längst fram och pekar, fortsätter Anton Persson från Vindelns folkhögskola.
– Vi tangerar det holistiska, att se hela människan, och att deltagarna drivs av en vilja att lära och utvecklas, snarare än att få bra betyg, instämmer Sofia Nordin från Helsjöns folkhögskola.
För dem som lärare krävs det att vara lyhörda för gruppen och det som de ser som folkhögskolans styrka – att det ofta är väldigt blandade grupper i både åldrar och erfarenheter.
– Vi har ju ofta bra förutsättningar för lärandet i och med att deltagarna är vuxna människor som har valt att komma till oss. Utmaningen i det är ju att ta tillvara alla dessa olikheter och erfarenheter och att använda dem i undervisningen, säger Anton Persson.
– Vi styrs inte av en läroplan och deltagarna ska vara med och forma innehållet i kurserna. Det innebär att kurserna ser väldigt olika ut, säger Anna Larsson.
För att klara det behövs det stor kunskap inom sitt ämne och trygghet som pedagog. Därför behöver även de som lärare tid för fortbildning, samtal och reflektion.
Den viktigaste framtidsfrågan för folkhögskolan tycker kursdeltagarna är att värna folkbildningen och att lyfta upp vilken vikt den har, och har haft, ur ett demokratiskt perspektiv. Att den finns som ett alternativ till övriga skolformer, som en stark kulturbärare och ofta i glesbygd.
– Demokrati är en färskvara och folkhögskolan är en plats där vi kan bilda oss och också praktisera demokratin, konstaterar Sofia Nordin.
I den stora salen Snorre förbereder sig kursledarna Eva Lena Volk och Benton Wolgers, från Lärarförbundet Folkhögskola, för återsamling och för att presentera nästa uppgift.
– En utmaning för lärare som kommer nya till folkhögskolan är att inse att de inte är lärare i ett ämne utan med ett ämne. Det vill säga att det inte är ämnesundervisningen som är huvudsaken, utan att den är en av flera vägar i ett kunskapssökande, säger Eva Lena Volk.
Hon påpekar att det kan låta flummigt men i praktiken är det en modell som speglar den komplexa verkligheten på ett bra sätt.
– Det utmanar oss att testa rollen som pedagoger, inte med förmedlingspedagogik utan tillsammans med deltagarna. Man behöver förhålla sig annorlunda som ledare i det lärande rummet.
Innebär det att man behöver vara skickligare som lärare på folkhögskolan?
– Man behöver vara mer lyhörd. Och hitta sin riktning i ett läroplanlöst land. Vi jobbar ju också ofta boklöst vilket ställer ännu högre krav på att tillsammans med deltagarna ta fram aktuellt material och att lyssna in.
Kursen ”Ny på folkhögskolan” körs för tredje året i rad i sin nuvarande tappning.
– Vi är ett fackförbund som utöver att verka för bättre arbetsvillkor också aktivt värnar om och utvecklar vår identitet som folkhögskollärare. Vi utforskar och försöker omfamna vilka vi är och vilken uppgift vi har som lärare på folkhögskola, säger Benton Wolgers.
Den viktigaste fackliga frågan just nu menar han är att slåss för att statsbidragen till folkhögskolan ska få finnas kvar och även växa.
– Det finns skrivningar i Tidöavtalet som känns oroande. Därför behöver vi försvara och argumentera för att folkhögskolans särart behöver finnas kvar, säger han.
En annan viktig och återkommande fråga är de låga lönerna inom folkhögskolan. För att varje lärare ska kunna arbeta och lyfta upp mötet och samtalet med deltagarna krävs tid för utveckling – och därmed resurser. Men trots att lönerna på folkhögskolan ofta ligger betydligt lägre än i gymnasieskolan, konstaterar Eva Lena Volk att många lärare ändå söker sig till folkhögskolor.
– Pedagoger är oftast väldigt kreativa och idérika och vill arbeta på ett sätt där de får mer fritt utlopp för sitt pedagogiska skapande. Det kan de få på folkhögskolan.
Nyheter Deltagaren Laticha Leronius: ”Det här påverkar våra möjligheter att fortsätta ut i livet.”
Nyheter Tora Vega folkhögskola och Östra Grevie folkhögskola tar över när Albin folkhögskola upphör.
Nyheter Kista folkhögskola i nordvästra Stockholm riskerar att tvingas lägga ner sin verksamhet.
Nyheter 150-årsjubileum på Grebbestads folkhögskola! Under jubileet möts nuvarande och tidigare deltagare i samtal om skolans betydelse, där folkbildning och folkhögskolans roll blir tydlig.
Recensioner Böcker som utspelar sig i folkhögskolemiljöer är inte vanliga. Nu släpps två läsvärda romaner, en romantisk relationshistoria och en blodig thriller, skriver recensenten Tommy Fogelberg.
Krönika Jag lärde mig det periodiska systemet på folkhögskola. Kemi som jag hatade underhögstadiet – plötsligt älskade jag det! Är det inte typiskt folkhögskola så säg? skriver Marina Mannbrink Lind, gästkrönikör på Folkhögskolan.
Ledare "Vi har skrivit till Folkbildningsrådet och förmedlat vår oro."
Nyheter Långtidsarbetslösa ska få gå dubbla tiden på folkhögskola för att stärka sina chanser på arbetsmarknaden, föreslår Liberalerna.
Nyhet Regeringen vill satsa totalt 120 miljoner kronor, uppdelat på tre år, på språkstärkande insatser vid folkhögskolor, från och med 2026.
Distansundervisning Att undervisa på distans ställer helt andra krav på både lärare. I sin nya bok ”Undervisa på distans” delar gymnasieläraren Annette Appelstrand med sig av åtta framgångsfaktorer.
Nyhet Trots folkhögskolans bidrag till samhället och höga resultat uteblir satsningarna i regeringens budget för 2026. I stället satsar regeringen på yrkeshögskolan. Ytterst bekymmersamt, konstaterar OFI:s Annica Wallenborg och Sofia Magnusson.
Ny rapport En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Nyheter Nästa år startar Ädelfors folkhögskola en hundskötarutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Nyheter Släcka bränder, träna livräddning och skära upp bilar. En unik satsning tar form på Hjälmared folkhögskola. Här erbjuder man en profil i räddningstjänst, där praktiska övningar blandas med undervisning på brandstationen i Alingsås.
Nyheter Flera folkhögskolor kämpar fortsatt med kärv ekonomi. Glokala folkhögskolan i Malmö lade ner kurser för ett par år sedan men har nu lyckats vända utvecklingen.
Debatt Sverige bör bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom stöd till folkbildning och folkhögskolor, skriver Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Konkursen slog ut skolan, men inte utbildningarna. Tack vare nya huvudmän och lokalt stöd fortlever Musikteaterskolan och undersköterskeutbildningen.
Nyhet Nästa år införs nya villkor för distanskurser. Men hur påverkar det folkhögskolornas verksamhet? Folkbildningsrådets Karin Gustavsson ger svar på tal.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Forskning Vad är det som styr hur musiklinjernas utbildningar formas och utvecklas? Det har forskaren Julia Eckerstein tittat närmare på.
Reportage På animationsutbildningen på Sörängens folkhögskola i Nässjö smids det stora planer.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Krönika Folkhögskolan måste bjuda in alla politiker, oavsett parti eller beslutsnivå. Tidö-laget måste med egna ögon se den verksamhet som de ska besluta om, skriver Benton Wolgers.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Folkbildning kan bli en livlina. I Göteborg samlades representanter från Ukraina och flera andra länder för att att bygga upp ett starkt och hållbart folkhögskolesystem i Ukraina.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Men det var då, nu är han professor och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Nyhet Västerbottens folkhögskola gör något ovanligt: reklam för sig själv med hjälp av humoristiska filmer.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.