
Läraren Victoria Brännström med några deltagare.
Reportage Vissa saker var helt enkelt bättre förr, i alla fall vad gäller hus. Det anser flera av deltagarna på den nystartade folkhögskoleutbildningen i byggnadsvård på Öland. Här tar en ny generation upp gamla tekniker som timring, lerklining och linoljemålning.
Morgondimman dröjer sig kvar och det vilar ett mättat lugn över det öländska landskapet. I en blåmålad, äldre byggnad som tillhör Capellagården
i Vickelby, är Liisa Mendelin och hennes kurskamrater i full färd med att slipa färg från gammal panel. Det doftar av linolja och trä och på gården utanför håller ett gäng på att lasta en kärra full med timmerplank. De tillhör den första kullen deltagare på utbildningen i byggnadsvård – en ettårig folkhögskoleutbildning som drivs av Ölands Folkhögskola i samarbete med Himmelsberga museum och Capellagården, där den är förlagd.
Johanna von Rosen och Liisa Mendelin.
– Byggnadsvård är en skön balans mellan att tänka och göra, säger Liisa Mendelin.
– Tidigare hade jag ett jobb som innebar långa dagar framför datorn. Nu vill jag försöka hitta en ny inriktning, där jag får arbeta mer med kroppen.
Med populära tv-program som ”Det sitter i väggarna”, ”Husdrömmar” och den så kallade ödehusrörelsen – som handlar om att ta vara på gamla, ofta förfallna hus, är intresset för byggnadsvård större än någonsin. Något som inte minst märktes av i antalet ansökningar. Trots att det är en helt ny utbildning var det över femtio sökande till tolv platser.
Ansvarig lärare Victoria Brännström.
Victoria Brännström som är ansvarig lärare har en grund som konstnär och pedagog samt är utbildad i trä- och möbelhantverk med inriktning byggnadsvård. Hon berättar att målet var att få in en blandning av bakgrunder på deltagarna. De som läser på utbildningen i dag är allt från hantverkare och akademiker till personer som aldrig arbetat med husprojekt tidigare.
– Att sålla bland ansökningarna var en utmaning. Vi ville att det skulle finnas någon form av glöd, ett brinnande intresse för byggnadsvård. Vi ville också att deltagarna ska ha som syfte att använda sig av kunskaperna i sitt yrkesliv.
Byggnadsvård handlar mycket om att bevara det som finns och att återbruka.
Enligt Victoria Brännström är det tydligt att medvetenheten gällande miljö och material har ökat enormt. I cirka 90 procent av ansökningarna uttalade de sökande en önskan om att de ville utbilda sig i byggnadsvård som en del i en hållbar utveckling.
– Byggnadsvård handlar mycket om att bevara det som finns och att återbruka. Materialen man använder sig av är väldigt naturliga och bra för både människor och miljö.
1. Var nyfiken på huset. När du påbörjar en renovering får du ofta ledtrådar till hur det är byggt. Vad har man använt sig av för material och färger? Ta dig tiden att undersöka och läsa på om gamla tekniker.
2. Var modig och prova! Om materialet/huset redan är skadat och murket kan man ställa sig frågan om skadan förminskas eller förvärras genom åtgärden?
3. Vilka genvägar kan du ta utan att försumma huset? Om du inte hinner renovera alla fönster under en och samma sommar, kan det till exempel räcka med att gå över resterande karmar och bågar med rå linolja. Då klarar de en säsong till.
4. Våga fråga! Du kan till exempel fråga om råd i byggnadsvårdsbutiker eller vända dig till din lokala länsstyrelse.
5. Glöm plastfärgen! Linoljefärg är en väl beprövad metod som använts i över hundra år. Linoljan impregnerar träet och är miljövänlig.
Deltagarna kommer till stor del att arbeta med Majagården, en av Capellagårdens egna byggnader som är i behov av renovering. För att dra nytta av årstiderna börjar de med utsidan så som tak och fasad. När det blir kallt ute kliver de in och jobbar med innerväggar och inte minst eldstäderna, så att de kan tända en brasa när kylan sätter in. Då det är en yrkesförberedande utbildning ingår även kurser i entreprenörsskap. Längre fram kommer deltagarna få göra en kortare praktik och arbeta med egna projekt på byggnader på Öland och i Kalmartrakten.
Läraren Victoria Brännström med några deltagare.
– Tanken är att man ska få prova på många olika tekniker och under praktiken förhoppningsvis upptäcka vad man vill fördjupa sig i. Efter utbildningen kan man vidareutbilda sig inom något område, säger Victoria Brännström och fortsätter:
– Undervisningen handlar främst om att lära genom att göra – att till exempel förstå en konstruktion genom att ta ner den och bygga upp den igen.
Nu ska gammal plastfärg på Majagårdens panel skrapas bort och murket virke avlägsnas. Slutligen ska alltsammans oljas och målas med linoljefärg. Eftersom det är en riktig byggnad de arbetar med, vet de inte hur lång tid varje moment tar. I värsta fall kan huset vara drabbat av svamp eller vattenskador som försenar processen. Dagen innan har gammal glasull som fanns innanför panelen tagits bort, och här har deltagarna tätat med lerkliningsbruk – en blandning mellan lera, sand och hästbajs. Johanna von Rosen, som har tagit ledigt från sin arkitektutbildning i Lund, har hämtat upp bruk ur källaren för att visa hur det går till. Hon formar en klump med gegga på mursleven och trycker upp det på fasaden med en bestämd rörelse.
– Man får inte vara för snäll, då ramlar det ner igen, säger hon.
Du behöver inte vara rädd för att få materialet på händerna eller för att andas in det, man vet precis vad det är i.
– Det som är så bra med byggnadsvård är att man inte använder sig av några giftiga material. Du behöver inte vara rädd för att få det på händerna eller för att andas in det, man vet precis vad det är i.
I framtiden vill hon arbeta med gamla byggnader och tycker att den praktiska utbildningen kompletterar den teoretiska på universitetet.
– Jag vill lära mig mer om äldre hus och deras material. Att ta hand om det vi har i stället för att bygga nytt känns mer miljömässigt hållbart.
Under de olika momenten får de besök av gästlärare som är specialister inom sitt respektive område. Bland deltagarna pratas det redan förväntansfullt om nästa veckas undervisning, då en timmerman ska visa hur timring går till. Anders Bergstrand som är snickare med inriktning byggnadsvård, är en återkommande gästlärare. Han berättar att det finns ett stort behov av byggnadsvårdskunniga hantverkare.
– Kunskapen om gamla tekniker är något som håller på att försvinna. Själv har jag lärt mig mycket av att vara ute och jobba, då får man möjlighet att studera konstruktioner i detalj.
Andreas Kihlberg skrapar bort plastfärg.
Deltagaren Andreas Kihlberg är i full färd att skrapa rent en panelbräda med en färgskrapa. Han berättar att han precis har köpt en egen gård på den östra sidan av ön som han nu vill restaurera.
I grunden är han programmerare men efter utbildningen planerar han att jobba deltid med finsnickeri.
– Jag har renoverat en hel del fönster tidigare. Jag vill få fördjupning i det och bygga upp någon form av verksamhet inom byggnadsvård, berättar han.
Läraren Victoria Brännström hoppas att vi är på väg mot ett mer hållbart förhållningssätt till material och nybyggnation. Till viss del handlar slit-och-släng-hetsen om okunskap. Många tror till exempel att de förbättrar ett hus genom att riva ut och bygga nytt, men om man tar sig tid att
renovera ett gammalt fönster bevaras husets ursprungliga utseende, och fönstret kommer dessutom att hålla i en evighet, berättar hon. Den typen av kärnvirke som gamla hus är byggda av finns inte på marknaden längre.
– Som det ser ut i dag är det ofta billigare att bygga nytt än att bevara det som finns. Det är inte bara miljömässigt ohållbart, om det fortsätter riskerar vi att förlora vårt kulturarv.
Fackligt Folkhögskolans utbildningsform under attack. Nu söker man nya representanter och nya krafter.
Krönika Oväntade möten dyker upp överallt. Och som Gertrud på seniorkursen säger, man behöver inte veta vad den andra personen heter, det är kul ändå. Sara Silfverskiöld skriver om bryne i läkarrocken, om våren och möten på folkhögskolan.
Lektionstipset Efter en tid som anställda vill de satsa på sig själva och ser kursen som en vändpunkt i livet. Det säger Marta Ruz, som är kursansvarig för Starta eget – kunden i fokus.
Porträtt Från Malmberget till Elfenbenskusten via Råsunda, England och Gröndal. Med många läktare, mål och möten på vägen. Journalisten Erik Nivas underhållande och allmänbildande resa i fotbollens spår fortsätter.
Reportage Min plan är att frilansa som reporter, så jag kommer säkert att synas i spalterna och på sajten även framöver. Anna-Karin Hallonsten tar över rodret som redaktör för tidningen Folkhögskolan. Hon har en mångårig bakgrund av att bevaka utbildningsfrågor, så jag känner mig trygg. Ha en härlig sommar!
Sveriges lärare Folkhögskolorna tvingas säga upp personal samtidigt som arbetsvillkoren för de som jobbar kvar blir allt tuffare, visar en ny rapport från Sveriges Lärare.– Våra medlemmar är oroliga för att utbildningsformen inte kommer att finnas kvar i framtiden, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande.
Pedagogik Avatarer som inleder lektionen på arabiska, deltagare som kan välja undervisning på distans och lärare som fått utbildning i AI.Bona folkhögskola har kommit långt i digitaliseringen och det går självfallet att förena med folkhögskolans värderingar, menar rektorn Anneli Dahlqvist.– Våra deltagare gynnas av att undervisningen sker digitalt, vare sig de jobbar hemifrån eller på plats på skolan.
Krönika Jag tänker att vår uppgift som folkbildare är att navigera mellan utopi och vardag. Det skriver Benton Wolgers.
Reportage Praktik, konflikthantering och särskilt stöd. Det är viktiga delar i utbildningen till lärarassistent.– Deltagarna är taggade och vill ut och jobba i skolan. Låt oss använda dem, säger Kalle Bjelkefelt, kursansvarig på Östra Grevie folkhögskola.
Ledare Efter uppsägningsvågen av 250 kompetenta folkhögskollärare 2023 sitter Sveriges Lärare nu igen dagligen vid förhandlingsbordet för att hantera nästa våg nedskärningar. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Undervisning Med en yrkesbakgrund inom olika områden vill de nu göra en insats som lärarassistent. Därför går de utbildningen på Östra Grevie Folkhögskola.– Det finns nog ingen klass i Sverige som inte skulle må bra av en lärarassistent, säger Felix Eklöf.
Undervisning Riksrevisionen visar att det finns brister i arbetet med att få arbetslösa med kort utbildning att börja studera.Folkhögskolan är viktig för denna grupp och skolorna är beredda på att göra mer, kommenterar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.
Kompetensutveckling Ukrainska lärare ska ”jobbskugga” på folkhögskolor i Sverige.– Intresset är stort i Ukraina för vår folkbildningsmodell som ett sätt att stärka civilsamhället, säger Mats Ehn, sammankallande i ett nytt nätverk för stöd till folkbildning i det krigshärjade landet.
Nedskärningar Högre ersättning per studieplats i folkhögskolan och 3 000 fler platser. Det begär Folkbildningsrådet hos regeringen. Dessutom påpekas att den aviserade neddragningen till studieförbunden bör dras tillbaka.
Reportage Mellan Stockholm och Uppsala ligger Biskops-Arnö Folkhögskola. Det är här nya mål blir till och utveckling sker.
Nedskärningar Den pressade situationen med inställda kurser och risk för uppsägningar fortsätter för flera folkhögskolor i landet.– Det kommer att behövas stora omställningar och det märks naturligtvis, säger Yvonne Jonsson, arbetsplatsombud på Hellidens folkhögskola.
Krönika Varför ser vi inga populärkulturella projekt med skolan i centrum? Här finns massor att ösa ur. Hur påverkas studerandes situation till exempel av nedskärningar och av konflikter i arbetslaget.
Porträtt Luleå är trygghet och hemma för författaren och folkhögskoleveteranen Linda Jones. Trots att det är både blåsigt och fult. I hennes hyllade och stundtals ganska brutala bok ”De tar allt ifrån mig”, står tonåringar i Norrlands inland i centrum. Representation är viktigt, menar hon.
Skolfinansiering Folkbildningsrådet bjuder in folkhögskolorna att bidra med tankar och synpunkter i översynen av statsbidragssystemet.– Vi tar emot alla typer av inspel, säger Mats Bernerstedt, tillförordnad generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Reportage Dataspel är idag Sveriges största kulturexport. Och på Malmö folkhögskola har vitt skilda vägar tagit de 14 deltagarna till utbildningen för spelutvecklare. – Det är viktigt att det finns utbildningar på olika nivåer som öppnar vägar in i spelindustrin., säger Christoffer Stahre, som är kursansvarig.
Debatt Vi som verkar inom folkhögskolan har ett särskilt ansvar att utbilda inom AI och integrera teknologin i verksamheten. Vi möter många gånger människor som riskerar att bli efterlämnade. Det betonar Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Lektionstipset Baka eget bröd, tillverka garn, lära sig om privatekonomi och göra budget. Det är några delar i profilen ”Lev billigt må bra” på allmän kurs på Malungs folkhögskola.
Ledare Jag fruktar att 2024 blir året då vi ser folkhögskolor gå under, detta i en tid då det borde vara tvärtom. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Skolpolitik Att vända trenden så att fler får gå på folkhögskola, att kontroll och uppföljning blir väl balanserade och att tydliggöra folkhögskolans viktiga roll. Det är prioriterade frågor för landets folkhögskolor under det här året betonar två lärare och en rektor.
Digitalisering Folkhögskolor lyfts fram som viktiga för att trygga tillgången på arbetskraft i dataspelsbranschen. Det framgår i en ny rapport.
Arbetsmiljö Folkbildningen har fått en central roll i ett nytt stödmaterial för arbetet med demokrati i hela skolväsendet. Målet är att förebygga rasism och andra former av intolerans, öka tryggheten på skolan och utveckla undervisningen.
Annat Ändra i budgeten och för över pengar från yrkesvux till folkhögskolan. Den uppmaningen till regeringen kommer från Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, i ett debattinlägg på Altinget.se
Kommunbudget Omkring 140 000 ungdomar varken studerar eller arbetar. Stödet som ges till gruppen varierar mellan kommunerna. En viktig aktör är folkhögskolan.
Nedskärningar Antalet platser på landets folkhögskolor minskas från 33 000 till 32 000. Folkbildningsrådet vill säkerställa folkhögskolornas möjlighet att fullgöra sitt utbildningsuppdrag med hög kvalitet.
Krönika Vem ska komma hem till dig på julafton? I en del familjer är saken avgjord i september medan det i andra skrynklas ut på julaftonens förmiddag. Hur som helst. Lycklig är den som har någon att fira jul med. Det skriver Sara Silfverskiöld.
Kriget i ukraina Hur ska ukrainska flyktingar snabbt komma i jobb? Utnyttja folkhögskolornas kompetens, menar Folkbildningsrådet som drivit ett framgångsrikt EU-projekt.– På Medlefors folkhögskola i Skellefteå utbildades 58 ukrainare, varav 53 fick jobb direkt efteråt, berättar Beatrice Gustafsson.Av totalt 1 400 deltagare i projektet har 900 jobb och 400 studerar vidare.
Reportage På skådespelar- och filmutbildningarna på Sigtuna folkhögskola är det högt tempo som gäller, med många produktioner och filmer. Det ger deltagarna både rutin och självförtroende.
Porträtt Hon är den sjätte läsambassadören i ordningen, utsedd av Kulturrådet. Nioosha Shams, poet och kulturskribent, vill få tonåringar att bli läsande eller skrivande personer, hon vill göra kulturvärlden till en mer välkomnande och inkluderande plats.
Krönika Det räcker inte att manifestera enbart för folkhögskolan, utan en mobilisering måste ske brett eftersom basen för den deltagande demokratiska infrastrukturen är i farozonen. Det skriver Benton Wolgers, lärare på Birkagårdens folkhögskola.
Debatt Ett år har nu gått sedan Chat GPT lanserades. Läraren och författaren Joakim Sveland skriver om att folkbildningen står starkt rustad i mötet med framtidens AI-skola.
Nedskärningar Folkhögskolor och studieförbund ser med stor oro på utvecklingen av statens finansiering av folkbildningen. I ett gemensamt upprop kräver de en hållbar finansiering. Vi vill ha långsiktiga spelregler, säger Olle Westberg, generalsekreterare i RIO.
Reportage Projektet Vägen inom folkhögskola ska leda till vidare studier eller arbete.– Det känns jättebra här med tanke på hur vi lär oss och hur kunskap värderas, säger Amanda Asplund, en av deltagarna på Strömbäcks folkhögskola.
Ledare Vi ska givetvis slåss på alla nivåer för ett större erkännande av Folkhögskolans roll och potential, men på varje skola ska vi slåss med våra metoder och vår pedagogiska frihet istället för att bli sittande ensamma i våra klassrum med växande grupper. Det skriver Tomas Rosengren, ordförande i Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan har en oerhört viktig roll både för individen och för samhället i stort.Det betonar Ingela Bergmo Prvulovic, ny ledare för forskningsmiljön Livslångt lärande och t f centrumledare för Encell vid Jönköpings university.
Lektionstipset Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Pedagogik Nästa år får folkhögskolorna inte längre några pengar för att hålla kursen Svenska från dag ett för asylsökande.– Vi beklagar detta och bedömer att behovet av insatsen kvarstår, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.
Pedagogik Mötet är centralt som pedagogiskt verktyg för lärare på folkhögskola. Men om deltagaren gör motstånd i att mötas kan det skapa en vilsenhet i lärarens pedagogiska praktik. Det visar forskaren Filippa Millenberg i en avhandling om undervisning på hantverkskurser.
Annat Sara Silfverskiöld om vänskap: Att gå på folkhögskola är inte bara plugg, att prata och lyssna är minst lika viktigt. Man kan också få vänner när man hjälper någon.
Utbildningspolitisk talesperson Med brister i skolan är folkhögskolan viktigare än någonsin. Folkbildningen ska vara grunden men den behövs även för kompetensförsörjning med olika yrkesutbildningar. Det var centrala synpunkter under en debatt på Folkhögskoleforum.
Krönika Folkhögskolans styrka är en helt annan, den går mycket djupare och är betydligt mer central för samhällsutvecklingen. Det skriver Hans Carstensen, folkhögskollärare och författare.
Skolutveckling Under en månad ska alla socialdemokratiska riksdagsledamöter besöka minst en folkhögskola var.– Vi vill stärka våra kunskaper om folkhögskolornas situation, säger Magnus Manhammar (S).
Lektionstipset En yta på 40 kvadratmeter. Mer behövs inte för att få drygt hundra kilo potatis. Det har deltagarna på Jönköpings folkhögskola fått räkna ut. De går på allmän kurs och har valt tillvalskursen ”Hållbart liv”.
Skolfinansiering Omkring hundra tusen deltagare går på folkhögskola. Och folkbildning inom studieförbund erbjuds i alla landet kommuner, visar en rapport. Samtidigt väntas stora neddragningar för folkbildningen.Det får stora konsekvenser för människors tillgång till bildning och utbildning i hela landet, kommenterar Maria Graner på Folkbildningsrådet.
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Sveriges lärare I en del regioner stoppades lärare och deltagare från att manifestation för folkhögskolan i förra veckan.– Regionerna är fria att bestämma vad de har för regelverk, säger Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef vid Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.