Regeringen utreder folkhögskollärarnas arbetsmiljö

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningenfolkhogskolan.se

Regeringen har gett Folkbildningsrådet i uppdrag att ge en aktuell bild av folkhögskollärarnas arbetsmiljö, arbetsbelastning och möjlighet till kompetensutveckling. Rapporten ska vara inlämnad senast 1 april.

– Vi gjorde ju en utvärdering 2013 om folkhögskollärarnas arbetsmiljö. Nu går vi ut med en enkät för att få en uppdaterad och aktuell bild av läget, säger Anna-Carin Bylund, biträdande generalsekreterare på Folkbildningsrådet.

Utvärderingen 2013 visade att folkhögskollärarnas förändrats mycket de senaste 20 åren. Allt fler studerande med stort behov av stöd sökte sig till folkhögskolan, eller anvisades dit av samhället. Folkhögskolan får ta hand om allt fler som gymnasiet inte klarat av, många med funktionsnedsättning och många som står långt från arbetsmarknaden.

Arbetet som folkhögskollärare innebar i allt större utsträckning att ge socialpedagogiskt och specialpedagogiskt stöd. Mer och mer av arbetstiden ägnas åt att motivera och att fungera socialt stödjande, arbetsuppgifter som tog allt mer av lärarnas tid och ork.

Utvärderingen visade också att folkhögskollärarna i snitt arbetade 49 timmar i veckan.

Initiativet till uppdateringen av folkhögskolans arbetsmiljö kommer från Folkbildningsrådet.

– Vi har i olika sammanhang, i budgetunderlag och möten med statsråd och statssekreterare och ledande tjänstemän på utbildningsdepartementet, tagit upp folkhögskollärarnas situation. Med enkäten får vi en uppdatering om arbetsmiljön och arbetsbelastningen. Sen ska vi också lägga till frågor kring möjligheterna till kompetensutveckling. Det är ju naturligtvis kopplat till att folkhögskollärarna inte har fått ta del av de satsningar som skett generellt på skolområdet, med lärarlyft och andra saker, säger Anna-Carin Bylund.

Två månader är en kort tid.

– Ja, fast vi har ett gediget bakgrundsmaterial i utvärderingen 2013. Jag bedömer att vi hinner få fram ett bra underlag för vidare diskussioner. Sen är det möjligt att regeringen tycker att det finns saker som är så pass intressanta att den vill att vi ska borra vidare i det. Då får vi göra det

Vad hoppas ni själva att det ska leda till?

– Det ligger i linje med vad vi har fört fram vårt budgetunderlag och i våra samtal med utbildningsdepartementet. Nu vill regeringen ha lite mer fakta utöver det som står i budgetunderlaget och så får vi hoppas att det leder till att det kan komma någon satsning.