Hannes Lundkvist och Vegard Tögersen berättade om sitt arbetssätt med att främja närvaro. Foto: Myelie Lendelund.
Till startsidan
Annica Wallenborg Flynn (OFI) och Olle Westberg (RIO) inleder konferensen. Foto Myelie Lendelund.
Nyheter När över fyrahundra deltagare samlades på Clarion Sign i Stockholm fylldes Folkhögskoleforum av energi. Hopp och gemenskap löpte som en röd tråd genom dagen, liksom påminnelsen om vikten av att varje människa blir sedd. En dag som stärkte tron på folkbildningens kraft.
Den stora föreläsningssalen på Clarion sign hotell i Stockholm är knökfull. Människor sitter till och med på stolar längs väggarna. Det här, konferensen Folkhögskoleforum, är en av årets stora dagar för folkhögskollärare, där deltagare från hela landet samlats för inspiration och gemenskap. Och stämningen är smått förväntansfull när Annica Wallenborg Flynn och Olle Westberg kliver upp på scenen för att inleda dagen.
– Vi är här för att fylla på och bli påminda om vad vi håller på med, säger Olle Westberg, generalsekreterare på Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Annica Wallenborg Flynn, verksamhetschef för Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation (OFI), berättar att det är personer från 93 folkhögskolor på plats, sammanlagt 424 personer.
– Om man får vara lite ödmjuk så tror vi att vi här inne gör världen lite bättre, varje dag. På söndagskvällarna brukar jag säga till min man: i morgon ska jag ut och rädda världen. ”Ja, det ska inte jag”, svarar han, som jobbar med IT, säger hon och lokalen fylls av ett försiktigt skratt.
Dagens föreläsningar inleds av Emma Frans, doktor i medicinsk epidemiologi och vetenskapsjournalist, känd för sina insikter om AI:s samhällseffekter och hur man skiljer fakta från desinformation. Hon inleder med historien om teknikexperten Kjell Stenssons aprilskämt 1962 – då svenskar lurades att tro att en nylonstrumpa över tv-skärmen gav färg-tv.
– Människor har alltid försökt lura oss, säger hon. Skillnaden i dag är att felaktiga påståenden sprids snabbare och enklare – och att AI kan få dem att verka mer trovärdiga.
Med exempel från pandemin och Donald Trumps uttalanden tagna ur luften förklarar hon skillnaden mellan misinformation: felaktig information utan ont uppsåt), desinformation: avsiktligt falsk information och malinformation: sann information använd i fel kontext. Hon avslutar med att påminna om att AI bör ses som avancerade skrivmaskiner med tydliga begränsningar.
Hannes Lundkvist och Vegard Tögersen berättade om sitt arbetssätt med att främja närvaro. Foto: Myelie Lendelund.
Efter pausen får deltagarna välja mellan flera olika seminarier. Under seminariet ”Att främja deltagande: Närvaropyramiden, fontänhusmodellen och ledningens ansvar” står arbetet med frånvaro i fokus. Vegard Tögersen, rektor på Ågesta folkhögskola, och Hannes Lundkvist från Mimi folkhögskola berättar om sitt arbete med frånvaro.
– Många folkhögskolor känner en hopplöshet, att man inte vet vad man ska göra vid frånvaro. Det här är en gemensam utmaning och här finns ett stort behov av att skapa hopp – för det finns alltid en möjlighet, säger Vegard Tögersen.
Han menar att arbetet mot frånvaro bör rikta mer kraft och energi mot deltagarna som grupp, snarare än enbart på individnivå.
– Om man kan hitta mönster på gruppnivå finns en stor potential att göra insatser som är klokare resursmässigt än om man bara jobbar enskilt. Ibland måste vi ta ett steg tillbaka för att kunna skapa trygghet, säger han.
Sedan läser han upp ett citat av Søren Kierkegaard:
”Om jag vill lyckas med att föra en grupp mot ett bestämt mål måste jag först lära känna gruppen där den är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa gruppen.”
Men mycket handlar om resurser, , konstaterar han. Och om hur de fördelas på ett klokt sätt.
– Här måste man ha ledningen med sig. Det handlar om allt ifrån samordning, rutiner, mål och strategier, och det är viktigt att skolledningen är med på uppgiften att skapa just hopp.
Återhämtning från psykisk ohälsa är en bildningsresa.
Sedan går han ner på en mer konkret nivå och berättar om ett tydligt exempel där Ågesta folkhögskola lyckades ringa in orsaken till frånvaro på gruppnivå. När Vegard Tögersen och hans kollegor analyserade frånvaron på skolan visade det sig att internatboende deltagare betydligt oftare än de som bodde hemma angav att orsaken till frånvaro var att energin helt enkelt inte räckte till.
– Det kan vara svårt att sätta sociala gränser för sig själv. När man bor på internat lever man i en bubbla och rör inte så mycket på sig. Då behöver man hjälp med det; med sociala gränsdragningar, säger han.
Hannes Lundkvist, rektor på Mimi folkhögskola som vänder sig till deltagare med erfarenhet av psykisk ohälsa, berättar om skolans modell ”Reach out”. Den handlar om att stärka självkänslan och främja social återhämtning genom gemenskap och arbetsinriktat stöd.
– Huvudtanken är att man som deltagare alltid ska veta att man är saknad när man inte är på plats. I stället för att bara prata om att man missar undervisning. Många har ju en grundmurad känsla av att man inte spelar roll. Men ”Reach out” handlar om att höra av sig – och se till att de som lämnar blir uppfångade igen, säger han.
Han betonar att man inte behöver vara ”frisk” eller ”redo” för att ta del av folkbildning. På Mimi folkhögskola ses återhämtning från psykisk ohälsa som en bildningsresa, och målet är att skapa meningsfulla sammanhang där deltagarna får dela erfarenheter – något som i sig är en friskfaktor. Ett av Reach out-modellens ledord är ”Vi hälsar på alla – alla ska bli bemötta med omsorg.”
– Alla ska känna att någon ställde den där lilla viktiga frågan och fångade upp just ”mig”. Här hjälps vi åt att uttrycka hoppfullhet: Ta hand om dig. Försök hålla ut lite till i dag. Vad fint att du bad om hjälp. säger han.
Anna Eksröm berättar att Sverige nyligen har tagit över ordförandeskapet förNordiska folkhögskolerådet. Foto: Myelie Lendelund.
Under en av dagens sista programpunkter intar Anna Ekström scenen för att berätta om Sveriges ordförandeskap i Nordiska folkhögskolerådet – en ideell organisation för nordiskt samarbete som nyligen inletts och pågår i två år.
– När vi i Norden samarbetar ser vi att det finns stora likheter, men också skillnader. Många av skillnaderna handlar om våra uppdrag och om finansiering. Men likheterna är större – och de bygger på en gemensam folkbildningstanke. Danskarna säger att det är Grundtvigs Højskole som är fader till folkhögskolan. Det kan man ju diskutera, men vi får väl bjuda danskarna på det, säger hon med ett leende.
Anna Ekström är ordförandet i rådet förklarar att det är en policyorganisation som arbetar för att upprätthålla en god dialog med Nordiska ministerrådet, med målet att stärka folkhögskolerörelsen i regionen.
– De frågor som är prioriterade ligger rakt in i folkhögskolans själ och hjärta och här ser vi folkhögskolemodellen som ett viktigt verktyg för just demokratiutveckling. Det internationella samarbetet märks framför allt i det arbete vi gör för att stödja folkhögskolorna i Ukraina. Vi försöker främja utbyte och rörlighet mellan folkhögskolor, lära av varandra – och samtidigt stärka vår närvaro internationellt, säger hon.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Beredskap Folkhögskolan behöver användas för att stärka civilförsvaret i dagens orostider. Det betonar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Reportage Målen kan vara olika på kursen Livskonsten och söktrycket är högt. En deltagare har nyligen gått ut gymnasiet, en annan har nått pensionsålder.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Så gjorde vi Intresset för beredskap vid kriser eller hot om krig har ökat markant. Folkhögskolläraren Hugo Malm är en av profilerna.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Krönika ”Här har vi alltså en kille med intellektuell funktionsvariation som 50 år efter Frida Kahlos död gör det han kan för att lindra hennes smärta.”
Skolmiljö Skurups folkhögskolas internatbyggnaderna har stora upprustningsbehov: trappor som vittrat sönder, sprickor i väggar och fasader, och värmereglering som inte fungerar.