Sverige måste stödja folkbildning i Ukraina!

Ingegerd Akselsson Le Douaron har lång erfarenhet som folkhögskollärare och har arbetat på både RIO och Folkbildningsrådet.

Sverige bör bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom stöd till folkbildning och folkhögskolor. Fri utbildning stärker civilsamhället, demokratin och ger veteraner, ungdomar och lokalbefolkning kunskap, gemenskap och hopp för en fredlig framtid, skriver Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.

I skrivande stund vet vi inte vad som händer med Ukraina. Blir det fred, blir den långvarig eller till och med permanent? Kommer landet att överleva som fri och självständig stat? I vilket fall kommer Ukraina att fortsatt behöva bistånd från andra länder för att kunna bygga upp landet igen. Ett sätt att komma vidare med ett lands fredliga och demokratiska utveckling är att satsa på fri folkbildning där människor möts på egna och lika villkor för att tillsammans lära det de just nu behöver. De gemensamma nämnarna är hållbar utveckling, demokrati, jämställdhet, jämlikhet, kultur, bildning, frihet från styrande ”uppifrån” - och ett långsiktigt hållbart finansiellt stöd av staten, så att även människor som saknar egna medel för att finansiera sina studier kan delta.

Det är akut med kurser i akut medicin och minröjning.

Ingegerd Akselsson Le Douaron,

Folkbildning, som ett sätt att från samhällets själva basnivå stärka både individers och ett helt lands demokratiska utveckling, har fungerat i Sverige och Norden sedan slutet på 1800-talet. Sedan 1970-talet har den funnits i Tanzania där man utvecklat ett 50-tal folkhögskolor s.k. Folk Development Colleges, FDC med både mönster och finansiellt stöd från Sverige. Svenska folkhögskolor har sedan starten haft och har än idag vänskolesamarbete med tanzaniska folkhögskolor. Sedan tre år tillbaka finns det en folkhögskola i byn Vovchok 9 mil öster om Kiev i Ukraina, med skandinaviska förtecken och i samarbete med svenska folkhögskolor samt Linköpings universitet. Skolans födelse kom efter bildandet av Ukrainian Bildung Network för 5 år sedan. Folkhögskolan i Vovchok arbetar på lokalbefolkningens villkor med det som är aktuellt och akut, just nu med kurser i akut medicin och minröjning. Där bistår även den svenska Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB med kunskap. Kurser i demokrati och aktivt medborgarskap står på önskelistan. Men skolan kämpar med brist på pengar.

Meningsfull sysselsättning

Det behövs fler folkhögskolor i Ukraina. Här har Sverige en unik möjlighet att kunna hjälpa till att bidra till en långsiktigt hållbar demokratisk och fredlig utveckling i Europa. Folkhögskolor i Ukraina kan inte bara främja utvecklingen av demokratin, utan kan också bli viktiga för veteraner som tjänstgjort vid fronten att kunna komma tillbaka in i samhällslivet. Folkhögskolor i Ukraina kan bidra till meningsfull sysselsättning eller omskolning för de som drabbats hårt av kriget och inte kan återvända till tidigare sysselsättning. Folkhögskolor i Ukraina kan vara arenor för försoning eller bearbetning av trauman liksom hållbar utveckling och lokal sammanhållning.

Kunskap för återuppbyggnad

Statliga medel behöver öronmärkas till uppbyggnad av folkhögskolor i Ukraina. Folkbildningsrådet har mångårig erfarenhet av att administrera och fördela de statliga bidragen till den svenska folkbildningens aktörer samt utvärdera resultatet, medan svenska folkhögskolor har kunskaper och de praktiska erfarenheterna för att kunna medverka i internationellt gränsöverskridande pedagogiskt utvecklingsarbete. Det handlar om freds-och demokratibyggande som går ut på att rusta lokalsamhällen att självorganisera sig utifrån sina egna lokala förutsättningar.

Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Folkhögskolan.

LÄS MER:

Han startade Ukrainas första folkhögskola

Folkbildning som bygger framtid – mitt i kriget