Syv:ens trippelperspektiv är unikt i skolan

Ur innehållet i nr 4/2025: karriärvägar inom marina yrken och fysisk träning, vägledarpanelen, APL-problem och tankar från en nyutbildade syv.
Nytt nummer ”Det finns verkligen en anledning till att studie- och yrkesvägledare bär en särskild stolthet över sin utbildning”, skriver redaktör Kjell Häglund om syv:arnas unika mix av kompetenser.
LÄS MER Trendspaning och stora visioner på SYV-konferensen
Hösttermin igen. Och plötsligt bara pågår jobbvardagen som den alltid gjort och som om sommaren bara var en dröm. För så är det ju med skolan som arbetsplats – fokuset måste alltid vara ”här och nu”, i mötena och kommunikationen med eleverna.
För lärarna är detta fokus en självklarhet: eleverna är i skolan här och nu för att ta till sig deras undervisning. Men för studie- och yrkesvägledare är det mer komplicerat. Här sker arbetet liksom i två parallella tidsdimensioner. Förutom att fokusera på alla psykologiska och informativa aspekter av elevmöten behöver vägledaren ha minst lika mycket fokus på framtiden.
Det finns verkligen en anledning till att studie- och yrkesvägledare bär en särskild stolthet över sin utbildning.
Och även vad gäller detta framtidsperspektiv i sig så behövs två parallella perspektiv. Förutom elevens framtida studier och yrkesval måste vägledaren hålla hela världens framtid i huvudet. SO-lärare behöver hålla koll på samhällsutvecklingen som kan ge eleven perspektiv på undervisningen – men vägledaren behöver också hålla koll på vart samhället är på väg. Och då inte bara på makronivå utan i detalj. Hur kommer arbetsmarknaden att se ut om tio, femton, tjugo år?
Det finns verkligen en anledning till att studie- och yrkesvägledare bär en särskild stolthet över sin utbildning. Den täcker ovanligt stora tankeytor och ska förbereda för komplexa ”här och nu och om femton år”-situationer.
I förra numret (3/2025) granskade vi raset i antalet ansökningar som drabbat våra syv-utbildningar på högskolorna de senaste tio åren. Och i numret dessförinnan granskade vi fejkutbildningarna som säljs dyrt och som marknadsför ”genvägar” till syv-jobben – sex veckors utbildning i stället för tre år.
Den här gången tar vi ett mer positivt grepp och tänker på alla er som med 180 högskolepoäng i ryggen gör svenska skolor bättre. Som Sofie Jönsson i Härryda – superstolt över sitt nya, första heltidsjobb som syv, stolt över sin utbildning. Den artikeln kommer, liksom större delen av det nya numret av Vi Vägledare, att webbpubliceras den närmaste tiden.
LÄS ÄVEN
Syv-panelen: Så ser vi på en yrkeslegitimation